Holy Motors
Udgivet 14. nov 2012 | Af: Outbound Sith | Set i biografen
Sidste års franske hyldest til filmmediet, Oscar-slugeren “The Artist”, var en stilren genrefilm med et lettilgængeligt plot. Dette års franske pendant er ikke bare ovre i den anden grøft, den er på en helt anden planet! Hvor “The Artist” var en romantisk stumfilm, så er “Holy Motors” umulig at sætte et genremærkat på. Den er krimi og kampsport, musical og melodrama, CGI og socialrealisme. Den er det hele i én stor pærevælling – og gerne på samme tid.
Det vil den årvågne biografgænger formentlig tænke allerede i filmens åbningsscene, hvor en anden mand, spillet af filmens instruktør, Leos Carax, vågner op i et hotelværelse, bruger sin finger – som pludselig er en nøgle – til at åbne en skjult dør i væggen og træder ind i en biografsal. Jo, der er helt sikkert nogle ekstra lag i spil her. Uden at man nødvendigvis kan identificere alle delelementerne i de aftaler, som monsieur Oscar gennemlever denne dag, er det tydeligt, at de er spækkede med referencer til andre film og perioder i filmhistorien. Og “aftalerne” er alle scener fra en række helt forskellige film i helt forskellige genrer. Der er tilsyneladende ingen logik i rækkefølgen af scenerne eller nogen sammenhæng mellem dem. Og så alligevel. For vi skal længere ind. Vi skal – om jeg så må sige – helt ind i sindet!
Der er en klar fornemmelse af, at det hele er ét stort spil, én stor maskine, hvori monsieur Oscar og andre skuespillere lever et rakkerliv fra rolle til rolle for at holde det skjulte maskineri, “den hellige motor”, i gang for publikums skyld. På den måde bliver “Holy Motors” til en fransk, intellektuel udgave af den blændende metafilm “The Cabin In The Woods”, som har et lignende, underliggende tema. Men hvor “hytten i skoven”-filmen er forholdsvis enkel at afkode, hvis man har set en håndfuld teen slashers, så taler denne franske udgave – naturligvis, fristes man til at sige – hovedsagligt til feinschmeckere, der har et bredt kendskab til genrerne og filmhistorien. Og selv da tager det nok et par dages betænkningstid, før filmen falder helt på plads. Men det skal ikke afholde mere moderate filmelskere fra at gå ind og få sig en ordentlig én på opleveren!
“Holy Motors” går fra på overfladen at være et usammenhængende galleri af genrehyldester til inderst inde at være en besk kommentar til forholdene i dele af filmbranchen, hvor man blot sprøjter genkendelige titler og lettilgængelige plots ud – film, som man ved, at publikum vil se – i stedet for at tage nogle chancer og være anderledes. Alt sammen i en film, som under en besnærende engelsk titel og en fancy plakat har det mærkeligste plot, der er set i flere år. Det er frækt. Det er anderledes. Og det er genialt!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet