House of Sand and Fog
Udgivet 14. maj 2004 | Af: The Insider | Set i biografen
Først og fremmest er det lidt svært at acceptere, at en så bedårende kvinde som Jennifer Connely kan gå hen og blive til en lidt gnaven bums (især fordi hendes karakter stadig ser skide godt ud efter at have været alkoholiker og blevet hjemløs). Men også det, at hun i så mange måneder kategorisk har nægtet at åbne et eneste brev, hvoraf flere angav, at hun var økonomisk på spanden, for derefter uhyre stædigt og determineret at kæmpe for at generobre sit gamle hjem efter at have fået det tvangsfjernet… det passer heller ikke rigtig sammen.
Det virker på en måde som om, at Kathy har fået hvad hun fortjener, efter tåbeligt at have forsømt sine pligter og ignoreret al kommunikation udefra. Hun virker mere relativt stupid og mindre intelligent end emotionelt nedslået og uskyldig. Éns negative følelser omkring Kathy styrkes også løbende i filmen. Hun får hjælp fra politibetjenten Lester, som forelsker sig i hende. Men selv om Kathy ikke beordrer Lestor til at skride til handling for hendes skyld for at få smidt Behrani og hans kone og søn ud af huset, så holder hun ham bestemt heller ikke tilbage, selv når hun ved, at hans bestræbelser kan resultere i problemer. Lesters og Kathys handlinger får flere ubehagelige konsekvenser, som også er med til at styrke Behranis position som publikums “favorit” i kapløbet om ejerskab af huset.
Der er dog ikke nogen tvivl om, at Behrani selv har truffet tvivlsomme valg og gjort nogle ubehagelige ting i sin fortid som oberst i den iranske hær. Der er da også et par steder i filmen, hvor man tydeligt kan mærke den stærke og ondsindede vrede og frustration, der ligger på lur under huden på manden. Men i modsætning til Kathy synes Behrani vitterligt at angre sine gamle, nederdrægtige forseelser, hvilket er mere end man kan sige om Kathy, som lidt for ofte virker en anelse for nonchalant omkring sine handlinger.
På trods af alt dette, er “House of Sand and Fog” stadig en meget tankevækkende film. Kvaliteten af filmens ideer er måske ikke større end kvantiteten af disse, men der er altså også mange opfindsomme ideer at finde i filmen. Havde filmen fundet den rette balance mellem budskab og underholdning, kunne “House of Sand and Fog” være blevet en aldeles fremragende oplevelse. Filmen flyver raskt forbi, på trods af, at den varer over to timer. Egentlig ville det ikke havde været af vejen, hvis filmen havde brugt ekstra spilletid på at gå mere i dybden med hovedpersonernes psyke.
James Horner leverer et godt og herligt ukarakteristisk stilfærdigt og afdæmpet score, og brødrene Coens prisbelønnede faste fotograf Roger Deakins formår at gøre nærmest ethvert billede til en udsøgt og stimulerende visuel fornøjelse – hvorfor filmen ikke blev Oscar-nomineret for bedste fotografering er noget af en gåde. Det er heller ikke kun Jennifer Connely og Ben Kingsley som fortjener ros for deres præstationer, for både Ron Eldard og især iranske Shohreh Aghdashloo (som spiller Behranis venligtsindede og retfærdige kone) spiller fantastisk. Kun den unge teenager Jonathan Ahdout leverer en præstation, som virker en anelse forceret og mekanisk i rollen som Behranis søn Esmail.
På trods af, at “House of Sand and Fog” ikke helt når at komme omkring de emner, som den fra starten har sat sig for at tage op til overvejelse, er det altså stadig en særdeles gribende og ultimativt hjerteskærende film (alene den sidste halve time er en sand følelsesmæssig rutschebanetur). Takket været en stærkt imponerende billed- og lydside og adskillige fornemme skuespillerpræstationer bliver “House of Sand and Fog” en oplevelse, man bestemt ikke glemmer med det samme.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet