House of Sand and Fog

InstruktionVadim Perelman

MedvirkendeJennifer Connelly, Ron Eldard, Frances Fisher, Ben Kingsley, Kim Dickens, Shohreh Aghdashloo, Jonathan Ahdout, Navi Rawat, Carlos Gómez, Kia Jam, Jaleh Modjallal, Samira Damavandi, Matthew Simonian, Namrata Cooper, Al Faris

Længde126 min

GenreDrama, Drama

IMDbVis på IMDb

I biografen14/05/2004


Anmeldelse

House of Sand and Fog

4 6
Selvom filmens titel godt kan give anledning til en masse spekulation, er selve indholdet i filmen “House of Sand and Fog” en del mere gennemskueligt. Filmen handler om et hus, og to meget forskellige menneskers hårdnakkede og intensive kamp for at få lov til at beholde det. Jennifer Connely spiller den semi-depressive Kathy, som lige har mistet sit hus. Ben Kingsley spiller den tidligere iranske oberst Behrani, som netop har overtaget det, dog uden at vide hvilke dramatiske følger denne investering får.
På overfladen lyder “House of Sand and Fog” til at være en lettilgængelig og letforståelig fortælling, og det passer også til en vis grad – på overfladen altså. Men i løbet af 126 minutter formår “House of Sand and Fog” at tage adskillige store emner op, specielt i relation til racisme, intolerance og naiv vedholdenhed. Det lyder alt sammen fint nok, men måden hvorpå filmen behandler disse stærke og vigtige emner er ikke altid lige effektiv. Det skyldes primært adskillige facetter af fortællingen, som ikke virker helt realistiske eller fornuftige.

Først og fremmest er det lidt svært at acceptere, at en så bedårende kvinde som Jennifer Connely kan gå hen og blive til en lidt gnaven bums (især fordi hendes karakter stadig ser skide godt ud efter at have været alkoholiker og blevet hjemløs). Men også det, at hun i så mange måneder kategorisk har nægtet at åbne et eneste brev, hvoraf flere angav, at hun var økonomisk på spanden, for derefter uhyre stædigt og determineret at kæmpe for at generobre sit gamle hjem efter at have fået det tvangsfjernet… det passer heller ikke rigtig sammen.

Det virker på en måde som om, at Kathy har fået hvad hun fortjener, efter tåbeligt at have forsømt sine pligter og ignoreret al kommunikation udefra. Hun virker mere relativt stupid og mindre intelligent end emotionelt nedslået og uskyldig. Éns negative følelser omkring Kathy styrkes også løbende i filmen. Hun får hjælp fra politibetjenten Lester, som forelsker sig i hende. Men selv om Kathy ikke beordrer Lestor til at skride til handling for hendes skyld for at få smidt Behrani og hans kone og søn ud af huset, så holder hun ham bestemt heller ikke tilbage, selv når hun ved, at hans bestræbelser kan resultere i problemer. Lesters og Kathys handlinger får flere ubehagelige konsekvenser, som også er med til at styrke Behranis position som publikums “favorit” i kapløbet om ejerskab af huset.

Det er her at filmen ultimativt fejler, fordi det er tydeligt at se, at folkene bag “House of Sand and Fog” har stræbet efter at tilføje filmen et tvetydigt feel, hvorved vi konstant skal komme i tvivl om hvem af de to hovedpersoner, der har størst krav på huset. Men det lykkedes ikke den ukrainske debuterende instruktør/manuskriptforfatter, Vadim Perelman, at give filmen adskillige tiltrængte gråtonede lag, da det klart er Ben Kingsleys karakter der vækker størst sympati, hvilket til en hvis grad ødelægger historiens balance og giver hele filmen et meget entydigt præg. Det er derfor heller ikke nogen stor overraskelse, at det var Kingsley, fremfor Connely, som hev en Oscar-nominering hjem for sin præstation i filmen. Det amerikanske filmakademi elsker at hædre storstilede, sympativækkende præstationer – og sådan en leverer Kingsley i høj grad.

Der er dog ikke nogen tvivl om, at Behrani selv har truffet tvivlsomme valg og gjort nogle ubehagelige ting i sin fortid som oberst i den iranske hær. Der er da også et par steder i filmen, hvor man tydeligt kan mærke den stærke og ondsindede vrede og frustration, der ligger på lur under huden på manden. Men i modsætning til Kathy synes Behrani vitterligt at angre sine gamle, nederdrægtige forseelser, hvilket er mere end man kan sige om Kathy, som lidt for ofte virker en anelse for nonchalant omkring sine handlinger.

På trods af alt dette, er “House of Sand and Fog” stadig en meget tankevækkende film. Kvaliteten af filmens ideer er måske ikke større end kvantiteten af disse, men der er altså også mange opfindsomme ideer at finde i filmen. Havde filmen fundet den rette balance mellem budskab og underholdning, kunne “House of Sand and Fog” være blevet en aldeles fremragende oplevelse. Filmen flyver raskt forbi, på trods af, at den varer over to timer. Egentlig ville det ikke havde været af vejen, hvis filmen havde brugt ekstra spilletid på at gå mere i dybden med hovedpersonernes psyke.

James Horner leverer et godt og herligt ukarakteristisk stilfærdigt og afdæmpet score, og brødrene Coens prisbelønnede faste fotograf Roger Deakins formår at gøre nærmest ethvert billede til en udsøgt og stimulerende visuel fornøjelse – hvorfor filmen ikke blev Oscar-nomineret for bedste fotografering er noget af en gåde. Det er heller ikke kun Jennifer Connely og Ben Kingsley som fortjener ros for deres præstationer, for både Ron Eldard og især iranske Shohreh Aghdashloo (som spiller Behranis venligtsindede og retfærdige kone) spiller fantastisk. Kun den unge teenager Jonathan Ahdout leverer en præstation, som virker en anelse forceret og mekanisk i rollen som Behranis søn Esmail.

På trods af, at “House of Sand and Fog” ikke helt når at komme omkring de emner, som den fra starten har sat sig for at tage op til overvejelse, er det altså stadig en særdeles gribende og ultimativt hjerteskærende film (alene den sidste halve time er en sand følelsesmæssig rutschebanetur). Takket været en stærkt imponerende billed- og lydside og adskillige fornemme skuespillerpræstationer bliver “House of Sand and Fog” en oplevelse, man bestemt ikke glemmer med det samme.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Kathy Nicolo er endelig på vej ud af mørket efter en længere kamp mod sit alkoholmisbrug. Men prisen for misbruget har været høj. Hendes mand har forladt hende, og hun har mere eller mindre mistet kontakten til sin bror. Men det værste er dog, at hendes elskede hus skal sælges på tvangsauktion, så hun står nu uden tag over hovedet.

Som tidligere officer i det iranske luftvåben er husets nye ejer, Massoud Amir Behrani, vant til et liv i luksus, men efter præstestyrets magtovertagelse i Iran måtte han flygte til USA med sin familie, og han har nu i flere år måttet tage til takke med dårligt betalte jobs for blot at kunne skaffe mad på bordet.

Kathy vil have sit hus igen, men Massoud nægter at opgive sin drøm og sit nye liv, så langsomt udvikler denne konflikt sig til en sag, hvor både kulturelle og moralske værdigrundlag sættes på en hård prøve…