Jersey Boys
Udgivet 24. sep 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
”Da alt andet forsvandt, og kun musikken eksisterede,” svarer barbershopstjernen Frankie Valli på spørgsmålet om, hvad der var det bedste ved at være med i 1960’ernes supergruppe The Four Seasons, som charmerede en hel popverden med deres smørtenor-svingende flerstemmemusik. Det samme kan siges om Clint Eastwoods biografifilm om fænomenet. “Jersey Boys” er nostalgisk bedst, når megahits som “Sherry” og “Big Girls Don’t Cry” med nærmest feminin gentlemanetikette leveres så sikkert, at lip sync-læberne dårligt bemærkes. Det andet måtte gerne forsvinde.
Mit problem er ikke, at jeg genkender skabelonen, men at den fyldes med tomme postulater. Sådan gjorde Eastwood også i sin “J Edgar”, der fulgte HELE historien. Fra A til Å. Men Hoovers udvikling blev forklaret med et, fordi han siger det. Et postulat, som filmen ikke bakkede op. Det samme er tilfældet med drengene i The Four Seasons. Pludselig siger de, de er uvenner, konen skrider, fordi hun siger, hun er forsømt. Datteren siger, hun er i problemer, og elskerinden siger, at hun ikke vil leve et dobbeltliv nederst i prioriteringsrækken længere. Men det føles ikke. Det vises ikke. Det mærkes ikke. Det siges – med postulater i stedet for blomster.
I et forsøg, på at nostalgien ikke skal sande til i alt for gamle dage, bruges tidens mest trendy fortælletrick, der blev genintroduceret af Kevin Spacey i “House of Cards”. Den fjerde væg nedbrydes, og der tales direkte til dig og mig. Frank Underwood har en pointe med det i sit korthus. Han vil udlægge teksten, før den sker. Pointen udebliver i “Jersey Boys”, hvor tricket benyttes vilkårligt i et rotationsprincip blandt nogle af bandmedlemmerne. Som et postulat. Fordi de siger det.
”You’re just too good to be true. Can’t take my eyes off you,” solohitsynger Frankie Valli på et tidspunkt. Som en Kim Larsen uden Gasolin. Men jeg er ikke enig med ham. “Jersey Boys” er ikke for god til at være sand, og mine øjne fokuserede hurtigt på noget andet, imens jeg nynnede på en glad barbershopmelodi.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet