Life, Animated
Udgivet 19. okt 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Man hører om kunst, der binder folk sammen. Om film eller musik, der er blevet samlingspunkt for hele generationer. Men at uskyldige tegnefilm skulle være udstyret med en næsten religiøst helende kraft og få stumme til at tale, det er alligevel nyt. Det er imidlertid baggrunden for “Life, Animated”, som handler om den autistiske Owen Suskind, der lærer at forstå verden og kommunikere med den gennem Disneys tegnefilm. Om verden så bliver meget klogere, det er det åbne spørgsmål. “Life, Animated” er i hvert fald kun et par dårlige musical-numre væk fra at være virkelig irriterende.
Her kunne kameraerne pakkes sammen og “Life animated” starte sin sejrsgang som følelsesladet tv-indslag. For der er ikke ret meget mere i historien. Men Williams forsøger ihærdigt at skabe en konflikt ud af Owens forestående flytning hjemmefra og bruddet med kæresten Emily. Den kan ikke nøjes med at være et velmenende, halvtørt portræt af en familie, der kæmper med autisme. Den skal også være en skarp udviklingshistorie. Herfra sætter den sig lunt i formlen: ‘Der er noget, Owen ikke kan – … – Nu kan Owen det godt’. Det bliver en smule for søgt, især når det klippes sammen med Disney i de mest overtydeligt symbolske øjeblikke. Find styrken i dig selv, Simba, undskyld, Owen.
Man overser behændigt, at ‘outsideren’ netop er en mediegigants patenterede, forgyldte og forløjet amerikaniserede drøm om at klare sig på trods af handicap, sociale skel eller mobning. Aladdin er en større outsider end både Iago og Sebastian, det er det, hele den her film handler om! Alle historier er om underhunden, det er inciterende, men i bund og grund en fantasi. Man kan ikke tegne livet efter den, som “Life Animated” påstår, mens den sluger eventyret råt og smækker sit eget klavertema på. Åh ja, nu begynder the circle of et helt nyt liv, og så længe man bare har en kærlig bambimor…
Det er en speciel og kringlet historie, som Roger Ross Williams har gjort til en meget lige-på-og-sødt dokumentar. De få gode scener er uredigerede optagelser af Owen og hans familie og venner, men alt andet føles som fyld, der skal pumpe indslaget op på halvanden time. Det er, som om alle Disneys mest rørstrømske scener er sivet ud af Owens vhs-samling og samlet sig i “Life, Animated” som én lang montage om mod og indre styrke. Der mangler bare en Phil Collins-sang.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet