Marshland
Udgivet 28. jul 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
De er to kriminalbetjente. Den ene er hård, pragmatisk med stift overskæg og en mørk fortid, der druknes i kirsebærvin og øl. Den anden skriver idealistiske læserbreve til forsvar for demokratiet, imens han bærer en pjusket snegl og et sæt bakkenbarter, som signalerer, at vi lige har forladt 1970’erne. De er True Detectives. De skal opklare en række teenagepigers forsvinden i den sydspanske sump, hvor alle stirrer mistænksomt retur, som var de med i et spil Cluedo. “Marshland” er bekræftelsen på, at der er skideuhyggeligt på landet.
Ligesom med Woody Harrelson og Matthew McConaughey i deres lukkede Louisiana-samfund så er de tematiske brødre i “Marshland” ikke kun på jagt efter en morder, men på en rejse ind i mørket. Ind i et udkantssamfund, hvor skurkene i toppen af samfundet er vanskeligere at stille til regnskab end staklen, der bare gjorde, som der blev sagt. På samme måde figurerer ledende Franco-folk fra Spaniens fascistiske system stadig i magtsystemet her i tiden for overgangsperioden fra diktatur til demokrati, som “Marshland” finder sted i. Det er lige så meget det, der her efterforskes. Det er mørkt og tvetydigt – alle har blod på hænderne.
Hvad betyder den jobbrochure, som er efterladt på de forsvundne pigers værelser? For ikke at tale om det utydelige fotonegativ med pornografiske motiver? Og hvad med fiskerkonen, der kigger skummelt på Juan – kender hun ham fra den fortid, som han forsøger at drukne i vin? Det er svært at gennemskue, hvilket lækkert pakkes ind i mystiske øjeblikke, som da en kvinde alene går på en vej, imens hun lyses op af politibilens røde baglygte. Betyder det noget? Måske ikke, men det hele ser godt ud, imens de to betjente bevæger sig længere og længere ind i mørkets hjerte.
Jeg er vild med den her slags allegoriske historiefilm. På den facon minder “Marshland” om “Pans Labyrint”, der også spejlede Spaniens fascistiske fortid. Dengang var det i fantasy. Her i “Marshland” spejles fortidens synder i en klassisk ‘hvem-gjorde-det’-thriller, der er pakket ind i brændt brune nuancer, overskæg og en vished om, at der sker mystiske ting på landet.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet