Me and Earl and the Dying Girl
Udgivet 6. okt 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Jeg tror aldrig, jeg tidligere har set en film, der prøver så hårdt. Den mest indie’ede indiefilm. En bloddopet udgave af “Juno”, “Ghost World” og “(500) Days of Summer”. Eller alle de film som Michael Cera nogensinde har lavet sat sammen til én og samme film. Derfor opleves det energiske overskud i Sundance-darlingen “Me and Earl and the Dying Girl” omklamrende og udspekuleret.
Sammen med sidekicket Earl laver han homage-genindspilninger af idolerne. “Eftermiddags Cowboy” og “A Sockwork Orange” og mange, mange flere. De elsker at imitere de gode film, selv om de kun gør det halvt så godt som originalerne. Mon instruktør Alfonso Gomez-Rejon har haft samme imitationsambition med “Me and Earl and the Dying Girl”? Det føles sådan.
Det forsøger “Me and Earl and the Dying Girl” dog at løbe fra ved selvbevidst at forklare igennem distancefyldt vioce-over, at det her ikke er den slags film. Men det er det. Det er også den slags film, hvor soundtracket fra “Casablanca” pludselig spiller. Hvor et indre følelsesliv vises med ‘stop motion’-dyr. Hvor “Wolverine”-plakaten taler. Hvor en person i pandadragt står på den anden side af vejen. Hvor den tilpas mærkelige far laver grisetæer på pind til dig og din ven. Hvor kapiteltekster metaforklarer, at nu er det tid til filmens point of no return. Hvor kameraet skifter 90 grader i vinkel, så det virkelig er ‘op ad bakke’. Det er så meget for meget, som det kan blive.
Der er så meget, jeg så gerne ville kunne lide ved “Me and Earl and the Dying Girl”. Fortælleglæden fejler intet, men formlen er så slidt, at selv ikke en kræftsyg nørdepige får mig til at græde til sidst. Michael Cera falmede for fem år siden sammen med 00’ernes indieskabelon, og Ellen Page og Scarlett Johansson fandt noget andet at give sig til. Den manierede drømmepixiepige er døende.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet