Morning Glory
Udgivet 26. jan 2011 | Af: Benway | Set i biografen
Der er tilsyneladende en eller anden lov, der dikterer, at med jævne mellemrum skal Hollywood levere en komedie, hvori en ung positiv sjæl sparker noget livskræft i en ældre træt en af slagsen. Den anden lov er, at den pågældende komedie på trods af sit emne selv skal være en så livløs og kynisk affære, at man næsten selv bliver deprimeret af at overvære den.
Den ukuelige optimisme kommer i denne omgang fra Rachel McAdams, der i rollen som Becky Fuller får det hårde job at skulle rette op på et skrantende morgen-tv-program. Seertallene er helt til rotterne, og producenten er desperat nok til at hyre Fuller i håb om, at hun trods sin manglende erfaring kan bringe noget ungdommelig energi til det søvndyssende program, hvis eneste egentlige styrke er den kvindelige vært, Coleen Peck, spillet af Diane Keaton. Som en lalleglad tosse ankommer Fuller til programmets kontor, men til alles lamslåede overraskelse har hun faktisk nogen meget kontante ideer om, hvordan det skal styres, og inden få minutter er den sleske mandlige vært fyret. I stedet får hun den ide at få den legendariske nyhedsmand Mike Pomeroy til programmet for at give det noget mere vægt, og til det formål finder hun et punkt i hans kontrakt, som kan tvinge ham til at tage imod jobbet.
Resten af holdets begejstring står dog i skarp kontrast til Pomeroys lede ved det hele, og snart støder værternes egoer sammen i studiet, hvor de små nedsættende bemærkninger tager til. Harrison Ford opfattes tit som en fortrinsvis dramatisk skuespiller, men i mine øjne er han faktisk stærkere i præstationer med komisk lune – både Indiana Jones og Han Solo er grundlæggende komiske roller – og det er ikke mindst Fords evne til at levere sarkastiske bemærkninger med bid, der giver filmen dens sjoveste og bedste scener.
Hvis filmens styrke findes i studiet, hvor det skarpe vid får lov at florere, så er den til gengæld svagere i sin overordnede fortælling. Man kender historie-skabelonen fra tusinder af andre film, og beretningen formår aldrig at gøre én det mindste nervøs for, om showet nu også kommer til at overleve eller ej. Ligeledes er Fullers sideløbende romance med stationens steg – spillet af Patrick Wilson – temmelig uinspireret. Velslebne komedier er ikke hverdagskost nu om stunder, men “Morning Glory” leverer en intelligent og behagelig film, som dog aldrig vover pelsen og tør forlade komfortzonen på noget tidspunkt. Først og fremmest så byder den på glimrende skuespil og en stærk hovedrolle af Rachel McAdams. Hendes ukuelige charme bliver en stor del af fornøjelsen, og da hun omsider får forvandlet Fords surmulende udtryk til et smil, tager man uundgåeligt sig selv i at smile med.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet