Neon Demon, The
Udgivet 8. jun 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det er det indre, der tæller, siger man. Det siger Nicolas Winding Refn ikke. Han tænder på det ydre. Den flotte overflade. Derfor er en film om en fotomodel perfekt for Refn. For det kan aldrig for alvor blive dybt at følge en person, der synes, at tøj er rigtig vigtigt. Det bliver det heller ikke i “The Neon Demon” Det er meningen. Og det ser godt ud.
Nu er der løsnet op. Den nye, unge og pæne pige kommer til den store modelby. Den faste modelfilm venter forude. Koldt på toppen, stride fotografer, bitchy konkurrenter og så videre. Sådan som den danske “The Model” helt oprigtigt udspillede sig tidligere på året. “The Neon Demon” overstår det på få minutter. Den nye pige på 16 og de to gamle i begyndelsen af 20’erne lægger læbestift på toilettet. En af de gamle siger det højt: Vi tænker det jo alle sammen. Hvem knepper hun? Hvor højt kan hun nå? Kan hun nå højere end mig? Sådan. Modelgenren er punkteret på den tid, det tager at male læber op.
Det er ikke Elle Fannings hovedrolle, der er det sjoveste ved “The Neon Demon”. Men hendes entourage. Jena Malone som den nekrofile sminkøse. Og de to model-psykopater – Bella Heathcote og Abbey Lee, der helt bogstaveligt talt æder dig, hvis du forsøger at tage deres plads som skinny bitches på catwalken. De er vildere end Will Ferrells Mugatu. Alt handler om det ydre i den her slags kølige kannibal-vampyr-mode-film.
Selv om det igen er Cliff Martinez, der lægger synth-pop-dubbet-lyd til, så bliver det aldrig så smooth og stramt som i Refns bedste film, “Drive”. “The Neon Demon” er mere løs og mærkelig. Som “Only God Forgives” var det. Men her er den billedstærke dansker mindre selvhøjtidelig. Han forsøger sig ikke med noget dybt. Nu er det kun det ydre, der tæller.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet