Oscuro animal
Udgivet 14. dec 2016 | Af: Andreas Strini | Set i biografen
Et billede siger mere end tusind ord. Det beviste “The Revenant” for næsten et år siden. Leonardo DiCaprio kravlede og gryntede sig næsten uden at sige et ord til en Oscar. Instruktør Felipe Guerrero, har også valgt at tage vendingen til sig, men tager den alt for bogstaveligt. En film, hvor man totalt undlader dialog, og lader billederne tale for sig selv, lyder måske som et koncept, der kan få filmnørder til at hæve armene mod himlen i begejstring. Men nej – jeg savner ord.
Guerrero vil også vise de tre kvinders skæbne så usentimentalt som muligt. Det må siges at være lykkedes. En af kvinderne er blevet gjort gravid efter en voldtægt af sin sadistiske militærkæreste, men fostret er dødt. Uhyggeligt. Fordi hun ikke ofrer en eneste tåre over det. Med ansigtsudtryk, som alle pokerspillere burde observere nøje, stirrer vores tre hovedkarakterer ud i intetheden. Her er ingen klynk over den meningsløse grusomhed.
Når nu hverken dialog eller en følelsesmæssig indlevelse er til stede, så må billederne jo være primus motor. Det er de da også i begyndelsen. En jungle tager sig altid godt ud på film, og det er også tilfældet her. Den ene lange indstilling efter den anden. Det er smukt i starten også grundet junglelydbilledet, men til sidst slipper tålmodigheden op. Den anden af hovedkvinderne sniger sig langs en husmur midt ude i junglen på jagt efter noget at spise. Billederne er stadig flotte. Jeg savner ord.
Selv om Leo næsten ikke ytrede et ord, så blev “The Revenant” aldrig kedelig. Tværtimod blev der kælet for billeder og action, når dialogen var fraværende. Det forsøger “Oscuro animal” også, men mislykkes dér, hvor “The Revenant” strålede. Billedsiden bliver hurtigt kedelig, og spændingen er fuldstændig fraværende. Havde der dog bare været tusind ord i det manuskript.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet