Personal Shopper
Udgivet 5. jul 2017 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Sikken et dobbeltliv, Kristen Stewart fører i “Personal Shopper”. Personlig indkøber for en rich bitch af en divachef om dagen. Om natten er hun medium på jagt efter vandrende sjæle. Især sin tvillingebrors. Ham, der døde af en medfødt hjertefejl, som hun også bærer rundt i sit bryst. Ham, der lovede at komme tilbage og give et tegn, hvis han døde først. Så nu venter hun på tredje måned i Paris på bankelyde i natten. Er der nogen?
Hun står med den ene fod i dødsriget. Den anden betræder modeverdenens fineste adresser, hvor hun handler mærketøj og smykker til sin emsige chef, der forbyder hende at prøve det tøj, hun køber. Rendyrket materialisme dagen lang. Spirituel åndejagt om natten. Ikke underligt, at Maureen er forvirret. Våger brorens sjæl over søsteren som i Gaspar Noés “Enter the Void”? Forsøger han at tage kontakt? Eller er en dryppende vandhane blot en vandhane, der drypper? Måske er alting bare ting. Men måske er der også noget andet.
I hvert fald indtil handlingen pludselig slår ind på mere konventionelt thrillerterræn og lader spøgelseshistorien i stikken for en stund. Jeg ved ikke, hvorfor den franske instruktør Olivier Assayas har indlagt det svinkeærinde i fortællingen. Jeg synes, det er en unødvendig distraktion. Et kunstigt klimaks. Og det blegner altså i sammenligning med spørgsmålet om sjælens udødelighed, som Stewart næsten grubler sig til grunde i, mens hun jagter flimrende lys og dunkende vandrør i det parisiske nattemørke.
Pyt med Assayas’ kiksede twist. “Personal Shopper” er Kristen Stewarts film. Endnu bedre end birollen i franskmandens forrige, “Skyerne over Sils Maria”. Er der nogen, der stadig tror, hun kun er jævn young adult metervare? Ikke mig.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet