Pitch Perfect
Udgivet 21. feb 2013 | Af: Sarahih | Set i biografen
Hvis du mikser tv-programmet “America’s Got Talent” og tv-serien “Glee” med en knivspids af tøsefilmen “Mean Girls” og slutteligt tilføjer lidt “Halløj i klosteret 2” (og enorme mængder bræk!), ja, så ender du højst sandsynligt med en film som “Pitch Perfect.” Med andre ord er instruktøren Jason Moores nyeste bud på en musikalsk komedie milevidt fra at være nytænkende og original.
“Pitch Perfect” er et overflødighedshorn af stereotyper. Lige fra Beca, der med sin “vilde” tatovering på ryggen og hårde attitude (læs: sort neglelak + mørk øjenmakeup = hård) skal fremstå som den seje pige på campus, til den sære, Star Wars-glade tryllekunstnernørd Benji (Ben Platt), som deler værelse med den søde, charmerende og lidt fjollede fyr Jesse (Skylar Astin), der er ferm til at irritere Beca (gad vide, hvor det mon fører hen?). Det er i dette overforbrug af stereotyper, at filmen formår at reducere sig selv til en gennemtærsket oplevelse, der hverken overrasker, fornøjer eller underholder.
Foruden de middelmådige og alt for genkendelige karakterer består “Picth Perfect” også af et alt for forudsigeligt plot. På intet tidspunkt bryder filmen ud af sin handling med et forbavsende twist, der ellers kunne have højnet den filmiske oplevelse og befriet “Picth Perfect” fra at være en lettere søvndyssende affære. Det er altså for trist, når man som tilskuer altid er et skridt foran dem, der har lavet filmen, bare fordi de har valgt at fortælle en historie, der er blevet hørt og set så mange gange før. En komiker, der gør brug af præcis de samme jokes, som man har hørt før, er jo heller ikke ligefrem en god komiker, vel?
Eftersom “Pitch Perfect” primært handler om a capella-koret The Bellas, så er musik selvfølgelig en stor del af filmens DNA. Her er skruet godt op for pop-blusset – hits af folk som Kelly Clarkson, Bruno Mars, Miley Cyrus og Rihanna bliver på ganske udmærket vis opført af bl.a. The Bellas. De førnævnte popkunstnere er alle sammen nogle musikere (om man så kan lide dem eller ej), der har opnået en del succes. De producerer det ene dansevenlige hit efter det andet, men når “Pitch Perfect” ikke engang overrasker musikalsk og i stedet vælger at iklæde sig disse mainstreamhits som en slags beskyttende bobleplast, der skal sikre kommerciel succes, så bliver det hele sgu lidt for trygt og konventionelt.
Men herregud, det hele skal heller ikke handle om, hvor meget filmen kedede undertegnede. Der er to positive ting, som der må og skal fremhæves: Efter sigende skulle alle skuespillerne i filmen synge selv, og dette gør de altså virkelig godt. Man får næsten lyst til at synge og danse med engang imellem, særligt når The Bellas fremfører en ganske fin, dog kortlevet fortolkning af 90’er-hittet “No Diggity” af gruppen Blackstreet. Hurra for talent! Dertil kan det ikke understreges nok, at Rebel Wilsons frygtløshed, når det kommer til komik, forhåbentlig er kommet for at blive. Hvis det ikke var for hende, så ville “Pitch Perfect” bare have været en kærkommen skraber i biografmørket.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet