The President
Udgivet 13. jan 2016 | Af: MSF | Set i biografen






Mellemøsten har været epicenter for en række globale skælv det seneste årti. Fra krig og terror til de flygtningestrømme, der nu sætter den politiske dagsorden verden over. Det eskalerede for alvor med Det Arabiske Forårs udbrud i 2010, hvor revolution efter revolution væltede despot efter despot. Nye tider skulle komme. Eller skulle de? For hvad hjælper det at likvidere en galt afmarcheret diktator, hvis oprørerne overtager magtkampen og myrderierne? Det spørger iranske Mohsen Makhmalbaf i denne galgenhumoristiske provokation af en film – uden sidestykke.

Magt-tematikken slås fast i en teknisk veludført scene mellem hovedpersonen, en navnløs præsident, og hans forældreløse barnebarn. Hans Majestæt – som den lille dreng titulerer ham – demonstrerer i sit paladskontor, hvordan han ved en simpel ordre over telefonen kan få alt lys slukket i byen. Bilerne hviner og dytter. Menneskene på gaden råber. Så får arvtageren lov at prøve. Tænd og sluk, tænd og sluk. Det er magtmisbrug i sin tydeligste form. Men pludselig tænder gadelysene ikke igen, ordren ignoreres, og det trafikale kaos afløses af skud og bombebrag i byens kvarterer. Oprøret er begyndt.

Mohsen Makhmalbaf, der selv lever i landflygtighed for sin kritik af Iran, har lavet en unik film. En film, der er tiltrængt i kølvandet på de seneste års revolutionære bølger – især fra kunstnere med totalitarismen helt inde på livet. Slående er dog oprørernes rolle. Mens præsidenten synes at udvikle sig til det bedre, skildres kuppet udelukkende med skepsis. Vold afløses af mere vold, hvilket er vanskeligt ikke at sidestille med virkeligheden, hvor uroen mange steder er fortsat oven på magthavernes fald. Til syvende og sidst er dette det stærkeste statement, og hvorfor den lykkes så godt, som den gør. “The President” virkelighedskorrigerer et forvrænget billede af konflikt, hvordan den opstår, og hvordan den skal løses.







Det er unægtelig skønt, når instruktører fra mindre grundfæstede filmnationer markerer sig på lærredet. I mellemtiden er “The President” en særdeles veludført film, baseret på især instruktionen og de georgiske skuespilleres fremragende præstationer. Mohsen Makhmalbafs satire kan skabe masser af spektakel. Forhåbentligt kan den også revolutionere – forandre noget. Til det bedre.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet