Punch-Drunk Love
Udgivet 10. mar 2003 | Af: Hasselguff | Set i biografen
P.T. Andersons seneste værk er med andre ord en smule smal, men stadig en filmoplevelse man absolut ikke burde være foruden.
Det er imidlertid ikke så let for Barry at opretholde forholdet til Lena, eftersom han både kæmper med sine egne indre dæmoner, men også har fået fingrene i klemme hos ejeren af en sexlinie (Phillip Seymor Hoffman), som han har et udestående med. Ejeren forlanger penge af Barry, og han sender sine håndlangere efter ham, da han nægter at betale. Der er mange bump på vej mod kærligheden.
Overfor den underspillende Sandler har vi Lena, der i skikkelse af den altid dejlige Emily Watson nedbryder Barrys beskyttende panser med sine blå øjne og uendelige tolerance. Kontrasten mellem de to karakterer er stor og skaber en god dynamik i filmen, der på den ene side giver os en masse pinlige episoder og på den anden er med til at vække vores sympati for den kejtede forretningsmand. Til trods for at Sandler og Watson repræsenterer det mest utraditionelle filmpar i nyere tid, sidder kemien lige i øjet og deres forhold fungerer til UG. Derudover bør Phillip Seymour Hoffman nævnes som den arrige fupmager, der styrer sin sexlinie med hårde ord og et fladpandet tæskehold.
Det samme gør sig gældende for musikken, der til tider er helt atonal og umulig at finde hoved og hale på. Igen handler det om rytmik, og musikken føjer sig ind i det underlige univers på sin egen opmærksomhedskrævende facon. Lyden i filmen er kompleks og svejser samtaler og reallyde sammen til en kulisse, der flere gange overvælder os med råben og afbrudte replikker. Vi bliver utilpasse og det er hensigten.
Det er problematisk at sammenligne “Punch-Drunk Love” med en film som “Magnolia”, eftersom de to er lavet ud fra vidt forskellige forudsætninger. Tonen er knap så seriøs denne gang, og selvom det ikke er en film man skal skraldgrine sig igennem er “fnise-faktoren” høj, og den fungerer som en modvægt til de mere triste scener. Det er en fornøjelse at følge Barry Egan selvom (eller måske netop fordi) han ikke altid har mod til at træffe de rigtige beslutninger. P.T. Anderson beviser endnu engang, at han hører til blandt eliten af den kunstneriske mainstream, og man kan ikke andet end at glæde sig til at se hvad han mon finder på næste gang.
Besøg ”Ugens filmz” her på sitet for at læse mere om Poul Thomas Andersons “Punch-Drunk Love”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet