Rings
Udgivet 1. feb 2017 | Af: Andreas Strini | Set i biografen
Samara er tilbage! Du har stadig syv dage. Så dør du! VHS er udskiftet med laptop, smartphone og andre moderne medier. Men sammen med VHS’en er også mystikken forsvundet. Uhyggen er væk til fordel for en krimi, der bygger på en forceret udvidelse af myten om Samara.
Det stopper aldrig. Sådan sluttede den første. Men det burde de måske alligevel have gjort. Hele idéen med “The Ring” er fed én gang, men VHS-båndet bliver slidt, når vi nu skal til at spole den samme historie tilbage for tredje gang. Sådan var det allerede med “The Ring Two”. I denne tredje ser Julia videoen, hvorefter der pludselig ankommer en ny video, som leder Julia og kæresten ud på en krimigåde fuldstændig ligesom i den første i rækken. Kunne de dog ikke bare have ladet “The Ring” stå alene? Så havde vi sluppet for at gå i ring.
Videobåndet er væk. Det går ud over mystikken. Hele den rituelle handling, Rachel skulle igennem med at sætte båndet i videomaskinen, skabte mystik. Det skabte uhygge. Uha, hvor stoppede jeg med at trække vejret, når hun trykkede ‘play’. Nu er det på en USB. Set på en laptop. Fuldstændig sjæleløst. Modsat videobåndet, der var fyldt med Samaras sjæl og skræk og gru.
Og så har jeg ikke engang sammenlignet med den originale japanske. Det ville være en direkte fornærmelse mod Hideo Nakatas grufuldt fantastiske værk! Gore Verbinski slap hæderligt fra genindspilningen fra 2002. Men nu må det stoppe. Der kan ikke slides mere på det videobånd. Men desværre så stopper det aldrig.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet