Sin Nombre
Udgivet 3. dec 2009 | Af: Benway | Set i biografen
Film om ulovlige emigranter vækker straks associationer til barske og deprimerende social-realistiske fortællinger, men selvom “Sin Nombre” ikke ligefrem kan beskyldes for at være nogen humørpille, så er dens historie anderledes rodfæstet i de klassiske fortællinger. Den er noget så usædvanligt som en romantisk flugtfilm placeret i grumme og realistiske rammer.
Casper rager dog uklar med gruppen i almindelighed og den voldsomt tatoverede leder i særdeleshed, og inden længe må han tage flugten ud af landet. Han hægter sig snart på den lille gruppe, og vi følger Sayras og Caspers rejse mod det forjættede USA, mens de hævntørstige bandemedlemmer forsøger at få ram på dem.
Fukunaga formår ligeledes at få nogle særdeles gode skuespilpræstationer ud af den unge rollebesætning, og rystende overbevisende er ikke mindst håndteringen af den 12-årige Smiley, der gerne tager tæv og begår mord for at opnå den eftertragtede status af at være bandemedlem.
Undervejs tilspidser krisen selvsagt, men de grumme omstændigheder krydres dog også med enkelte hårdt tiltrængte humoristiske øjeblikke. Den spirende romance mellem de to unge bliver klogelig udført ganske neddæmpet. De bliver ikke decideret forelskede – hvilket de trykkede omstændigheder næppe heller tillader – men de får på forskellig vis brug for hinanden.
Der er ikke som sådan noget voldsomt nyskabende over “Sin Nombre”, men den håndterer tidligere kendte skabeloner umådeligt godt, og den formår at blande social indignation med en drønspændende handling. Den maler et trist og udsigtsløst billede af omgivelserne, men samtidig fascineres man af de grimt tatoverede gangstere, de uendelige togrejser, den brutale vold og de bizarre omgivelser med affald og fantastisk natur i usikker forening. Titlen “Sin Nombre” betyder ganske vist “uden navn”, men mon ikke Cary Fukunaga med denne formidable film har skabt sig et alligevel?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet