Skyerne over Sils Maria
Udgivet 20. okt 2015 | Af: paideia | Set i biografen
Rita Hayworths mest berømte rolle var nok Gilda i filmen af samme navn. Denne hyperseksualiserede femme fatale blev uundgåeligt hendes offentlige identitet, men hun følte sig aldrig tilpas med det. Hun skal have sagt, at ”mænd forelsker sig i Gilda, men de vågner i sengen ved siden af mig.” Skuespiller og rolle smeltes sammen i en uskøn blanding, hvor man aldrig er helt sikker på, hvad der spejler hvad. Det er den samme fordobling, der er kernefortællingen i “Skyerne over Sils Maria”, men her gør spejlingerne på tværs af alle karakterer, over både fakta og fiktion og endda ud i den omgivende natur. Hvis man efterspørger en eksistensberettigelse for den europæiske art cinema, så er “Skyerne over Sils Maria” det bedste bud siden “Den store skønhed”.
I flere scener ser vi dem sidde og øve stykket, hvor der glides sømløst frem og tilbage mellem replikkerne i teaterstykket og deres dialog. Grænsen mellem rollerne og personerne udviskes, og magtforholdet forrykkes konstant. De magtrelationer spejles så yderligere i Marias forhold til den unge skuespiller, der skal spille hendes gamle rolle som den unge. Samt i forholdet til forfatteren, der har skrevet stykket, og ikke mindst hans enke. Han var Marias mentor og idol, hvilket giver hende udfordringer i at arbejde sammen med en ambitiøs og moderne instruktør. Alt dette i en historie, der behandler afhængigheden af kærlighed eller opmærksomhed, ungdom og alderdom, dominans og den store Kunst frem for den forkætrede Underholdning. Det er, hvad min gamle dansklærer med syrlig overlegenhed ville referere til som fortolkningsdybde.
Han formår at give alle de forskellige aspekter plads til at udfolde sig uden at forsimple dem. En af genistregerne er at lade det hele udspille sig i Schweiz i området omkring den afdøde forfatters hytte over en række perioder op til premieren på genopførslen. Assayas tilfører endnu en fordobling ved at lade selve landskabet blive en rolle. Når det fungerer som baggrund er det klart og idyllisk, men så snart karaktererne begiver sig ud i det, bliver de omgivet af tåge eller snestorm. Eller også bliver det pludselig nat. Først til sidst klarer det helt op, titlen giver mening, men der bindes dog ingen sløjfer på noget som helst. Du må selv forsøge at vikle dine høretelefoner fri.
Juliette Binoche giver en af sine ubestridt bedste præstationer. Hun nuancerer Marias figur og gør det tunge stof let med sin naturlige elegance og autoritet, men her tilført en skrøbelighed og søgen efter anerkendelse, som gør hende så meget mere fascinerende. Kristen Stewart fortsætter sin sejrrige serie af tunge, dramatiske roller og gør det så godt, at jeg endegyldigt har tilgivet hende for “Twilight”. “Skyerne over Sils Maria” er alt, hvad jeg kan ønske mig af en film. Hvis du i år kun skal se én prætentiøs, ærkeeuropæisk, højtravende, uforløst snakkefilm, der giver sig rigtigt god tid, så lad det være denne.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet