Something Must Break
Udgivet 15. sep 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Ellie og Andreas er det sødeste filmpar siden Adèle og Emma smaskforelskede sig i hinanden på fransk i sidste års “Adèles liv”. Ellie og Andreas er forelskede på svensk, hvilket betyder lidt mindre fransk lidenskab og lidt flere problemer ved at være gladest for en af eget køn. Titlen siger forudsigeligt det hele: Noget må gå i stykker. Men rejsen frem mod det brud er ægte sødt og slet ikke så svensk korrekt, som emnet truer med.
Men så længe Andreas elsker, så er parret nyforelsket søde sammen, der møder hinanden over en tissetur op af et træ. Køn har engang imellem en betydning. ”Hvor romantisk,” ironiserer Ellies roomie. Men det er det for Ellie, der spilles med fin usikkerhed af debutanten Saga Becker. Særligt mimikken udnyttes dygtigt, når veninden demonstrativt kalder Ellie for dåbsattestens navn, Sebastian. Det tavst misbilligende blik siger det hele: Jeg vil være en anden.
Netop i Ellies uperfekte mørke findes det fine ved “Something Must Break”, der let kunne ende så politisk korrekt som en skribent, der bruger det kønsneutrale “hen”. På samme vis er Ellie og Andreas på romantisk date over stjålne dåseøl og hyggeudflugt til storcentret, der fnisende lænses for køkkenudstyr og en designerkjole. De er ikke bedre mennesker, men bare mennesker. Og det er lige der, at den her historie om dreng møder dreng, der gerne vil være pige (eller i hvert fald transfeminin), kan mest og bedst.
Det er lig med problemer at tænde på noget andet end normen. Det fortæller de fleste mixfilm. Noget skal gå i stykker – et forhold, et venskab eller forholdet til far og mor. Men søde Ellie og Andreas understreger store dele af tiden Adèle og Emmas pointe: Det behøver ikke at være så svært. Eller jo. Kærligheden er svær, men det er den normalt for de fleste.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet