Spurven – La Vie En Rose
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 9. okt 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
Trods det storladne og det mytiske bliver “Spurven” aldrig nogen ‘stor’ film i ordets reneste forstand. Filmen er da både konsekvent og stilsikker i sit udtryk, men problemet er imidlertid, at tilskueren aldrig lukkes ind bag facaden. Portrættet er et meget langt stykke af vejen overfladisk og betragtende, mens Piafs indre stemninger aldrig bliver nærværende. Som betragter opleves sangerindens selvdestruktion, livet med stofferne, alkoholen, mændene, men hvorfor det forholder sig sådan, bliver først meget sent klart i den i øvrigt alt for lange film.
Undevejs løfter Édith Piaf, der spilles hudløst ærligt og til perfektion af landsmanden Marion Cotillard, sig fra fattig gadesangerinde til feteret vaudevillestjerne, men ikke uden omkostninger. Det hårde liv sætter sine umiskendelige spor, og det er også ganske kendetegnende, at filmens sidste del i højere grad fokuserer på kræftsygdommen og døden. En mulig indblanding i et tilsyneladende mafiaopgør i den franske underverden sætter karrieren på midlertidigt stand by, om end det dog kun bliver for et kortere tidsrum.
Den visuelle side står til gengæld stærkt i “Spurven”, der præges af overbevisende symbolikker og udtalte metaforer. Desværre bliver den udtryksmæssige profilering blot et perifert element i forhold til fortællingens falmende indhold. Samme kan gudskelov ikke siges om den musik, det handler om. Lydsporet effektueres igennem Édith Piafs udødeliggjorte klassikere og gør den middelmådige film kigget værd. Og hvor er det dog befriende, at instruktør Dahan med omhu veksler mellem de forskellige, folkekære viser fra den franske sangfugl, når der alt for ofte fremhæves blot et enkelt nummer i beslægtede portrætfilm.
Stærkest er immervæk Marion Cotillards indlevende præstation, der tegner den excentriske, karismatiske og ikke mindst problematiske sangerinde Édith Piaf og hendes flamboyante liv. Hun udstilles som eksplosiv furie, der styrer sine omgivelser med hård hånd, får sin vilje og ikke har sluppet tarvene fra sin opvækst hos bedstemoderen på et bordel, hos faderen i et cirkus, og hos moderen på gaden. Men det bortforklarer dog ikke en middelmådig film, der savner nærvær, konsekvens og struktur. Ligesom i sangfuglens liv er der som bekendt højt at flyve, dybt at falde.
“Spurven” byder på strålende skuespil fra filmens stjerne, Marion Cotillard, mens der savnes større konsekvens, struktur og nærvær i filmens spillerum. I det lange løb udvikler den sig kedeligt og også en anelse forudsigeligt, og spørgsmålet er, om ikke filmen burde have været eksekveret i en kortere udgave.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet