Whitney: Can I Be Me
Udgivet 26. jul 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Der er en præcis præmis bag titlen “Can I Be Me”. For hvem var diva-ikonet Whitney Houston egentlig, inden hun som 48-årig i 2012 blev fundet druknet i et badekar med for mange drugs i kroppen? Lesbisk? Ulykkeligt narkovrag? Vild ghetto girl? Pæn poppige? Det mysterium undersøger den her “Amy”-light, der ganske vist har en bedre stemme end Winehouse, men også færre svar.
På den måde er der i “Can I Be Me” paralleller til “O.J.: Made in America”, hvor sorte Simpson flygtede fra sin race for at blive lukket ind i den hvide klasse, den rige klasse. Og ganske rigtigt bliver Whitney i 1980’erne hyldet af hele verden – undtagen til Soul Train Awards, hvor hun buhes ud som forræder. Den store, sorte stemme synger de hvides sange. Det gjorde indtryk på Whitney. Det påstår “Can I Be Me” i hvert fald. Hun siger det aldrig selv. Heller ikke familien, eksmanden Bobby Brown eller måske-elskerinden Robyn. Vi kommer aldrig tæt på.
Den præcise titel er også en påstand. En eller anden siger, at det sagde Whitney altid. Vi hører det aldrig. Tænk, hvis det havde været en hjemmeskrevet sang, der dækkede over den sorte ghetto-fange i det hvide guldbur. I stedet må vi forestille os, at hun sagde det. Ligesom vi må forestille os, at hun døde af hjertesorg i stedet for stoffer, som en anden en eller anden siger det. Hun var måske ulykkelig over skilsmissen fra Bobby. Eller over en undertrykt homoseksualitet, som den kristne gospel-mor ikke bifaldte, som hun siger i et interview med Oprah – desværre ikke “Can I Be Me”, der kun påstår på afstand.
Det bedste ved detektivjagten på, hvem Whitney var, er de nye klip fra den sidste verdensturné i 1999. Hun ligner et vrag. Udknaldede øjne med udtværet øjenskygge på stoffer peger på, at hun var Amy før Amy. Men så er der kunstpause. Stilhed. ’And I will always love youuuu!'. Dér er svaret. Hun var den største diva nogensinde.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet