I den forgangne weekend slog filmfotografen Peter Suschitzky et smut forbi Filmskolen i København. Suschitzky afholdte et seminar, der fokuserede på hans mangeårige samarbejde med instruktøren David Cronenberg og Suschitzkys arbejde på film som Tim Burtons “Mars Attacks!” og “Star Wars Episode V: Imperiet slår igen”.
Efter Suschitskys foredrag fik vi selv talt med manden, der står bag nogle af filmhistoriens mest genkendelige billeder – fra de talende skrivemaskiner i Cronenbergs “Nøgen frokost” til Darth Vaders afsløring til sidst i “Imperiet slår igen”. Desuden gennemgår vi nogle af de kommende arrangementer på Filmskolens Efteruddannelse.
Derudover anmelder vi også ugens nye premierefilm: Paul W.S. Andersons eventyrlige “De tre musketerer”, den danske komedie “Klassefesten” og den franske farce “Kvinderne på sjette sal”.
Klik i videoen herunder for at se den nye udgave af Filmz TV!
#11 Highland Park 13 år siden
Det lyder, som om han gerne ville have filmet "Return of the Jedi".
#12 Riqon 13 år siden
Mht. dogme, så har han nogle fine pointer med hensyn til at det mentale billede stabiliseret, når du går ned ad gaden, og derfor er håndholdt kamera ikke mere "realistisk", men mere disorienterende og kvalmeinducerende. Med hensyn til Bourne-filmene, så er problemet for mig at se dog ikke primært det håndholdte, men snarere de ufattelig mange cuts i actionsekvenserne.
#13 The Insider 13 år siden
#14 Clint 13 år siden
Og jeg er enig med Suschitzky mht. håndholdt kamera. Det fungerer okay i film som Blair Witch og CLoverfield, men lad venligst være med at bruge denne metode til alm. film - tak.
#15 Highland Park 13 år siden
Jeg tør slet ikke tænke på, hvilke mareridtsagtige billeder hans film ville være domineret af, hvis han havde haft et tæt samarbejde med Lucas på den tredje "Star Wars"-film. Men hvis jeg var i besiddelse af photoshop samt de fornødne evner, ville mit bud bestå af en let ændret udgave af dette billede.
Nævnte Suschitzky Lynch' film (og hvad han synes om dem) på noget tidspunkt? Jeg gad godt se resultatet af et samarbejde mellem de to.
#16 Highland Park 13 år siden
Medmindre der er tale om en POV-indstilling hos en desorienteret person med voldsom kvalme eller blot en simuleret hjemmevideooptagelse. :P
Af både denne samt førnævnte grund kan brugen af håndholdt kamera sagtens berettiges.
Ikke at anerkende håndholdt kameras berettigelse kan ligeså vel siges at være et dogme, men jeg er nu ikke overrasket over Suschitzkys holdning, for det er snarere reglen end undtagelsen, at betydningsfulde filmfolk har helt bestemte præferencer samt aspekter (udtryksformer, virkemidler osv.), de kategorisk afviser. Det kommer sig nok af, at de har udviklet og fortsat dyrker deres helt egen stil, som giver sig udtryk i meget stærke overbevisninger.
#17 Riqon 13 år siden
Fysisk "ubefindende" (hedder det det?) kan nok næppe ses som et udtryk for dogmatik eller "egen stil". Sådan er vi vel mange, der har det med de film, der går lidt for entusiastisk op i at give det et dokumentarisk look, som til tider kan synes unødvendigt. Når det er sagt, så kan jeg hurtigt komme på mange film, hvor jeg synes, håndholdt kamera fungerer rigtig godt. I Cloverfield giver det mening (som i Blair Witch Projekt), fordi der er tale om en funden video, og så tilføjer det lidt til uhyggen og mystikken, at man til tider har svært ved at identificere truslen. I Black Swan kan jeg se nødvendigheden af det, særligt i dansescenerne, og så er det jo også i nævneværdig grad en film, som gerne skal give én lidt kvalme, ja. Men danske dogmefilm synes mere at hvile på, at de havde for lavt budget, så derfor blev det en dogmefilm, og så giver vi indtryk af, at det er en kunstnerisk præference frem for et økonomisk onde. I de fleste tilfælde hjælper det ikke på troværdigheden, men gør det tværtimod bare svært for mig at nyde filmen.
#18 Highland Park 13 år siden
#19 Riqon 13 år siden