New Line Cinema har udsendt det første billede af Evangeline Lilly som elveren Tauriel i Peter Jacksons kommende “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark”. Karakteren Tauriel er ikke til stede i nogle af Tolkiens værker, men derimod en tilføjelse lavet af manuskriptforfatterne på filmen.
“Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” fortsætter historien om den unge hobbit Bilbo Baggins, der sammen med en flok dværge og troldmanden Gandalf forsøger at generobre dværgeriget, Erebor, fra den frygtindgydende drage, Smaug.
Foruden Martin Freeman og de fleste andre medvirkende fra “Hobbitten: En uventet rejse” vender tilbage, så medvirker bl.a. også Luke Evans, Billy Connolly og førnævnte Evangeline Lilly i filmen, der har dansk premiere 11. december.
#11 BN 11 år siden
Vildt uenig. Historierne bliver ganske enkelt endnu bedre i PJ's filmatiseringer af dem. Og tilføjelserne er helt i Tolkiens ånd. Tænk på, hvor meget han selv tilføjede, EFTER han havde skrevet historierne færdige. Han udvidede og udbyggede jo hele tiden baggrundshistorierne, ligesom han f.eks. tilføjede kærlighedshistorien om Aragorn og Arwen.
Ja, med alle de detaljerede oplysninger om personer, slægtled, årstal, stedsangivelser og "historiske" referater af, hvad skete både før og efter i Middle Earth, skabte han grundlag for og inspiration til 'flere historier i historierne', om jeg så må sige.
#12 Ispep 11 år siden
#13 BN 11 år siden
Altså BEDRE end et mesterværk? ;-)
Jeg har netop genset filmen og må sige, at den simpelthen er perfekt, både m.h.t. plot, skuespil, pace, narrativ, effekter, musik, stemning, spænding ... hold da op hvor er det en fantastisk film!!
Som jeg skrev allerede efter første kig på filmen (i biografen), så fatter jeg ikke, at Peter Jackson i den grad har kunne genskabe den magi og friskhed, som LOTR-trilogien havde, og det på en måde jeg aldrig før har set magen til. Aldrig har jeg set en fortsættelse eller prequel, hvor den tid der er gået mellem den/de foregående film og den/de nye (i dette tilfælde 10-13 år) ikke på nogen måde mærkes, og hvor ånden og kvaliteten i den grad er intakt, ja, så meget at det føles som om filmene er lavet på samme tid som deres forgængere.
Men jo, lad os bare få en 11/10-oplevelse af "The Desolation of Smaug"!
#14 Riqon 11 år siden
Derudover var min første tanke, da jeg så billedet: "Skal hun spille Link fra Zelda?"
#15 Kyllingebenet 11 år siden
Enig. Selv om man tydeligt kan mærke, at der er tale om to vidt forskellige historier (en voksenbog og en børnebog), så synes jeg at magien og kvaliteten er den samme.
#16 Ispep 11 år siden
Du har jo også en tendens til at slynge om sig med filmiske begreber. Særligt "mesterværk" begrebet får ikke for lidt :D
Gid jeg kunne dele din glæde mht. Hobbitten. Det kan jeg jo til dels, da jeg synes om den, men det er langt fra et mesterværk og langt fra hvad Jackson normalt kan præstere, så på den konto er jeg slet ikke enig.
Det skal nu nok forholde sig sådan for dig, det er jeg ret overbevist om og siden du har placeret Hobbitten på en 5 plads på din top-200 (hvis jeg husker rigtigt) så kommer denne her vel på en 6, eller 5, hvor Hobbitten så vil blive rykket på den 6 :D
#17 Ispep 11 år siden
Jeg synes ikke, at der er nok bid i Hobbitten, som der er i LOTR, selvom Jackson har skabt de samme rammer, som tidligere, men IKKE samme dybde, og samme flair for historiefortælling. Jackson skal nok skrue en vellavet og seværdig anden del i Hobbitten trilogien, men jeg tvivler på han vil rette kursen mod et mesterværk i denne trilogi.
#18 Snipp 11 år siden
Mesterværk og mesterværk. Jeg synes nu lidt den var kedelig. Den var på niveau med 1'eren af LOTR, men jeg synes stadig ikke jeg får den der LOTR følelse når jeg ser den. Da jeg så den anden gang i biffen var jeg faktisk ved at falde i søvn. Haha. Håber der sker lidt mere i 2'eren.
#19 BN 11 år siden
Det er noget regulært nonsens. De mellem 150 og 200 film jeg betegner som mesterværker, er jo et meget lille antal. Og at du ikke er enig i mesterværks-prædikatet i en række konkrete tilfælde, gør heller ikke på nogen måde tallet større.
Bemærk desuden, at rigtigt mange af de film, jeg kalder mesterværker (eller har med på min Top 200), også har en officiel, bredt anerkendt status som mesterværker og/eller er at finde på ikke blot få, men rigtigt mange lister over vigtige film. Så det er ret sjældent jeg er alene om at bruge dette begreb.
Lad os f.eks. se hvor mange film fra min () Top 200 der også er at finde på theyshootpictures.com's liste 'The 1.000 greatest films':
The Tree of Life - 355
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring - 933
2001: A Space Odyssey - 3
The Awful truth - 489
The Empire Strikes Back - 330
Star Wars (aka Episode IV: A New Hope) - 126
The Shawshank Redemption - 607
Heat - 385
Schindler's List - 339
Unforgiven - 283
North by Northwest - 60
The Birds - 232
Notorious - 132
Rear Window - 42
Amadeus - 418
Apocalypse Now - 12
Barry Lyndon - 52
Once Upon a Time in America - 171
The Deer Hunter - 185
The Godfather - 8
The Godfather Part II - 21
Terminator 2: Judgment Day - 689
The Terminator - 399
Groundhog Day - 271
Once Upon a Time in the West - 62
Vertigo - 2
A History of Violence - 948
The Wild Bunch - 64
L.A. Confidential - 749
Rio Bravo - 75
Nuovo Cinema Paradiso - 301
The Age of Innocence - 769
Raiders of the Lost Ark - 261
Back to the Future - 386
The Great Dictator - 159
Modern Times - 43
The Philadelphia Story - 291
Bringing Up Baby - 110
I Happened One Night - 276
Blue Velvet - 78
Blade Runner - 45
The Elephant Man - 536
Aliens - 445
Alien - 195
Toy Story - 443
12 Angry Men - 524
Strangers On A Train - 415
Psycho - 30
The Silence of the Lambs - 530
Monty Python and The Holy Grail - 702
Singin' in the Rain - 16
The Good, the Bad and the Ugly - 150
His Girl Friday - 147
Dirty Harry - 836
An Affair To Remember - 422
The Naked Spur - 946
One Flew Over The Cuckoo's Nest - 136
The French Connection - 534
Og at der nødvendigvis må være mange end mig der betragter flere af de andre film fra min Top 200 som mesterværker, fremgår bl.a. af EMPIRE's liste "500 Greatest Movies of all time", hvor følgende af mine favoritter er med:
Sideways
Back to the Future Part II
12 Monkeys
The Bourne Supremacy
Full Metal Jacket
King Kong (Peter Jackson, 2005)
Star Wars Episode I: The Phantom Menace
Atonement
Spider-Man
Spider-Man 2
The Incredibles
Rain Man
The Assassination Of Jesse James By The Coward Robert Ford
Ratatouille
The Breakfast Club
Airplane
The Bourne Identity
Titanic
The Green Mile
Star Wars Episode III: Revenge Of The Sith
The Truman Show
Braveheart
American History X
Indiana Jones and the Last Crusade
The Untouchables
Carlito's Way
First Blood
Der Untergang
The Bourne Ultimatum
Indiana Jones and the Temple of Doom
Léon
Festen
The Outlaw Josey Wales
Platoon
The Big Country
United 93
Toy Story 2
Saving Private Ryan
Gladiator
Dances With Wolves
Seven
The Last of the Mohicans
Star Wars Episode VI: Return Of The Jedi
Batman Begins
Casino Royale
The Lord Of The Rings: The Two Towers
The Lord Of The Rings: The Return Of The King
The Dark Knight
Der findes ikke noget sagligt grundlag for at påstå, at de 10.000 filmfans, 150 filmfolk og 50 filmkritikere, der har stået bag EMPIRE's liste, er nogle, der fuldstændig uovervejet og tankeløst plejer at "slynge om sig" med topkarakterer og mesterværks-prædikatet. Og det gør der heller ikke i mit tilfælde, Ispep. ;-)
Og hvis du iøvrigt kigger filmene igennem, må du indrømme, at de fleste af dem er nogle, der har høstet stor anerkendelse blandt anmeldere og filmnørder, foruden at have indkasseret Oscars og/eller andre priser.
#20 BN 11 år siden
... som er den LOTR-film FLEST er enige om at udnævne til et mesterværk. ;-)
Hvordan kan du så synes, at den er på niveau med 1'eren af LOTR? Er det fordi du kun får "den der LOTR følelse", når du ser 2'eren og/eller 3'eren af LOTR?
"sker lidt mere"????? Tolkiens eventyr har for mig hele tiden plotmæssigt handlet om venskab, prøvelser og mod, samt godhed kontra ondskab, og filmmæssigt ramt plet på grund af filmenes stemning og hjerte. Filmenes fundament er ikke action - nej, det er deres smukke, enkle tanker om venskab, kærlighed, fred og loyalitet cementeret gennem de rolige scener, karakterscenerne og de idylliske naturscener. Hvis vi bare blev kastet midt ind i den fysiske action og ikke havde de forudgående scener, ville filmene i mine øjne miste al deres charme, ja, miste deres personlighed og originalitet.