Med mindre man fra start har set sig sur på Cronenberg, fordi “A History of Violence” ikke indeholder talende skrivemaskiner, betontung symbolik eller muterende mænd, er der ikke meget man vil kunne sætte fingeren på. Men det vil der nok blive gjort under alle omstændigheder, for som bekendt er det eneste, som fans elsker mere end at rose deres idoler til skyerne, at trække dem rundt i mudderet. Fred være med dem. Så kan vi andre nyde denne lille guldklump, som kun sjældent ikke formår at holde balancen imellem det tragiske og det komiske, før den endelige, mageløse scene, af den slags man sjældent finder i moderne amerikanske film.

På mange måder er det her, ligesom “The Fly”, eftertænksom og nuanceret underholdning maskeret som typisk Hollywood guf. Hvis filmens misledende ydre skyldes et ønske om større finansiel indtjening, er det helt okay med undertegnede. Alt for at Cronenberg endnu en gang kan få hænderne op af lommen, gribe fat om filmmediets strube og give det et lille, fast ryst.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#141 BN 14 år siden

a@babo (138) skrev:
Ja, BN. Den skal du (#137) tænke over.

Se lige #140. :-)

Jeg synes nu ikke Tom har besejret Joey, og selvom jeg skrev, at slutningen var en smule håbefuld, så slutter den jo uforløst mht. de personlige skader og omkostninger, og hvad sker der nu osv.

Som sagt: Dette er jeg fuldstændig enig i.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#142 BN 14 år siden

rettet udgave af #140:

Michael Andersen (137) skrev:

Hvis man kommer frem til at Tom har besejret Joey og familien klarer skærene fra nu af, så er det da et entydigt svar man argumenter for. Der er ikke meget åbent ved sådan en lykkelig slutning.

Haha, du glemmer vist at skelne mellem to ting:

1) Sådan som det fremstår i filmen, er slutningen åben. Vi kan ikke ud fra filmen alene fastslå, hvad der videre sker med Tom og hans familie. Det må vist siges at være indiskutabelt. ;-)

2) Som tilskuer giver en åben slutning sammen med resten af filmen mig frihed til selv at forestille mig det sandsynlige/mulige videre forløb. Og jeg har så bare argumenteret for min forestilling herom. Men det ændrer da ikke på punkt 1.
Gravatar

#143 BN 14 år siden

a@babo (135) skrev:
Ved godt hvad skizofreni er, og det er vel Joey også.

Vildt uenig. Han stræber på intet tidspunkt mod at blive Joey igen, og han er ikke på noget tidspunkt i splid med sig selv om, hvad det er han ønsker sig her i livet. Så hvor er skizofrenien? Han er ikke tilnærmelsesvis tæt på at skifte tilbage til sit tidligere liv - han bruger bare de evner eller færdigheder, han lærte i sin tidlige ungdom, i en god sags tjeneste og til at forsvare sine kolleger og sin familie.

Jeg kan ikke følge dig i, at skizofreni handler om, at en person er fuldstændig afklaret omkring sit mål her i livet, nemlig at kæmpe for sin families fortsatte bestående og fælles fremtid. Tom bliver ikke ond; han er stadig på de godes side, sine kollegers, sine venners og sin families. Hans færdigheder har skrækkelige følger for forbryderne, men gavner hans hjemby, hans kolleger og hans familie, også selvom begivenhederne betyder, at hans familie får kendskab til hans fortid og gamle færdigheder på en meget chokerende måde.
Gravatar

#144 Michael Andersen 14 år siden

1) Sådan som det fremstår i filmen, er slutningen åben. Vi kan ikke ud fra filmen alene fastslå, hvad der videre sker med Tom og hans familie. Det må vist siges at være indiskutabelt. ;-)

Den er jeg helt med på :)

2) Som tilskuer giver en åben slutning sammen med resten af filmen mig frihed til selv at forestille mig det sandsynlige/mulige videre forløb. Og jeg har så bare argumenteret for min forestilling herom. Men det ændrer da ikke på punkt 1.

Din forestilling af slutningen er lukket. Hvis den onde mand og hans gerninger er evigt borte, så er slutningen vel ikke åben? Hvad de skal lave i den kommende weekend osv. ved vi selvfølgelig ikke, men det er også ligegyldigt ;)

Måske forstår jeg bare ikke helt hvad du mener med 'åben'. Når jeg tænker på en åben slutning, så er det en der kan gå begge veje, men du mener ikke der er meget tvivl om hvordan det ender?
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#145 BN 14 år siden

Michael Andersen (144) skrev:

Den er jeg helt med på :)

Din forestilling af slutningen er lukket. Hvis den onde mand og hans gerninger er evigt borte, så er slutningen vel ikke åben? Hvad de skal lave i den kommende weekend osv. ved vi selvfølgelig ikke, men det er også ligegyldigt ;)

Måske forstår jeg bare ikke helt hvad du mener med 'åben'. Når jeg tænker på en åben slutning, så er det en der kan gå begge veje, men du mener ikke der er meget tvivl om hvordan det ender?

Det jeg mener, er at den stadig er åben FOR DIG og alle andre - og for så vidt også for mig selv, uanset at jeg personligt synes, at en række faktorer peger på, at familien klarer krisen. Men det er og bliver jo en videre-digtning, en formodning. Slutningen fastslår eller bekræfter ikke noget; ergo efterlader den én med en vis tvivl i sindet.

Havde filmen derimod sluttet med et øjebliksbillede af en lykkelig familie, forsamlet udenfor et nyt hjem i en ny by, et eller to år efter, var slutningen "lukket", idet intet var overladt til fantasien eller uvisheden.

En ÅBEN slutning er en der kan diskuteres om eller gættes på - præcist ligesom vi har gjort her i tråden. :-)
Gravatar

#146 Michael Andersen 14 år siden

Det jeg mener, er at den stadig er åben FOR DIG og alle andre - og for så vidt også for mig selv, uanset at jeg personligt synes, at en række faktorer peger på, at familien klarer krisen. Men det er og bliver jo en videre-digtning, en formodning. Slutningen fastslår eller bekræfter ikke noget; ergo efterlader den én med en vis tvivl i sindet.

Okay, så jeg med :) Jeg synes det lød noget sort/hvidt tidligere, men nu fik jeg flere farver på. Tak :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#147 filmz-ab 14 år siden

bn (139) skrev:
Det kan sagtens lade sig gøre at ændre sig, uden at man fortæller andre om hvor dårligt et menneske man tidligere har været. I langt de fleste tilfælde vil oplysningen om, at man er en tidligere kriminel kunne ødelægge eller blokere for éns muligheder for at leve et fredeligt, normalt liv, idet en sådan oplysning skaber frygt og fordomme. Mange ryger tilbage i kriminalitet pga. dette pres og pga. de begrænsninger som det omgivende samfund opstiller i forhold til jobmuligheder og leje-mulighed (mange ville nødig have en tidligere kriminel som lejer).

Men dette siger så også lidt om samfundet, ikke sandt? Hvis sandhed skaber frygt, uro og fordomme.

bn (139) skrev:
Vi andre vil nok søge hjælp og beskyttelse hos politiet, men hvis Tom Stahl gjorde dette, ville hans børn miste deres far, og hans kone miste sin mand. Og Tom Stahl havde for evigt mistet muligheden for at forblive den fredelige, milde mand, han valgte at blive for 20 år siden. Én gang kriminel, altid kriminel, og ingen ret til en fremtid. Jeg for mit vedkommende under ham mere end dette.

Han sætter jo deres liv på spil, ligeså snart han trådte til i deres liv, med løgne og den baggrund han har, og vælger så at lyve om dette. Psykologisk set klarer han det jo meget godt i filmen, og han er fredelig i starten, men i virkeligheden forholder det sig næppe så problemfrit psykologisk set, uden en slags sammenbrud eller andet.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#148 BN 14 år siden

a@babo (147) skrev:
Men dette siger så også lidt om samfundet, ikke sandt? Hvis sandhed skaber frygt, uro og fordomme.

Jo, så absolut.

Han sætter jo deres liv på spil, ligeså snart han trådte til i deres liv, med løgne og den baggrund han har, og vælger så at lyve om dette. Psykologisk set klarer han det jo meget godt i filmen, og han er fredelig i starten, men i virkeligheden forholder dig sig næppe så problemfrit psykologisk set, uden en slags sammenbrud eller andet.

Ja, hvis han blev opdaget, ville det kunne medføre fare for hans familie. Men ville truslen fra hans bror og de andre gangstere havde været mindre, fordi han havde fortalt sin kone om sin fortid, FØR de indledte et forhold og et ægteskab? Nej. Nu ville hun blot kende risikoen og ville skulle leve med det. Ved at fortælle dette, havde Tom måske berøvet sig selv muligheden for et normalt liv og muligheden for sin kones kærlighed. ... Han kunne - og ville måske - have fortalt det en skønne dag i fremtiden, når han havde fået mod til det, og når hans kone med sikkerhed kendte ham godt nok til at vide, at han aldrig ville falde tilbage til den kriminelle løbebane.
Gravatar

#149 filmz-ab 14 år siden

bn (143) skrev:
Vildt uenig. Han stræber på intet tidspunkt mod at blive Joey igen, og han er ikke på noget tidspunkt i splid med sig selv om, hvad det er han ønsker sig her i livet. Så hvor er skizofrenien? Han er ikke tilnærmelsesvis tæt på at skifte tilbage til sit tidligere liv - han bruger bare de evner eller færdigheder, han lærte i sin tidlige ungdom, i en god sags tjeneste og til at forsvare sine kolleger og sin familie.

Men han skifter jo tydeligt, når han er i pressede situationer. Så kommer hans sande jeg frem. Og i glimtvis, f eks sex scenen på trapperne. Der er klart tale om to personligheder, og derfor virker Viggo så skræmmende.

[quote=bn (143)]Jeg kan ikke følge dig i, at skizofreni handler om, at en person er fuldstændig afklaret omkring sit mål her i livet, nemlig at kæmpe for sin families fortsatte bestående og fælles fremtid. Tom bliver ikke ond; han er stadig på de godes side, sine kollegers, sine venners og sin families. Hans færdigheder har skrækkelige følger for forbryderne, men gavner hans hjemby, hans kolleger og hans familie, også selvom begivenhederne betyder, at hans familie får kendskab til hans fortid og gamle færdigheder på en meget chokerende måde

Jeg kan ærligt ikke se det har gavnet særligt meget, modsat havde han overladt det til politiet og fortalt sandheden. Hans søn ender med at dræbe, og banke fyren på skolen, deres liv er bygget på en løgn, og hvade nær kostet dem livet. Så bob bob.
Gravatar

#150 filmz-ab 14 år siden

Men han skifter jo tydeligt, når han er i pressede situationer. Så kommer hans sande jeg frem. Og i glimtvis, f eks sex scenen på trapperne. Der er klart tale om to personligheder, og derfor virker Viggo så skræmmende.

Jeg kan ikke følge dig i, at skizofreni handler om, at en person er fuldstændig afklaret omkring sit mål her i livet, nemlig at kæmpe for sin families fortsatte bestående og fælles fremtid. Tom bliver ikke ond; han er stadig på de godes side, sine kollegers, sine venners og sin families. Hans færdigheder har skrækkelige følger for forbryderne, men gavner hans hjemby, hans kolleger og hans familie, også selvom begivenhederne betyder, at hans familie får kendskab til hans fortid og gamle færdigheder på en meget chokerende måde
bn (#143)
Jeg kan ærligt ikke se det har gavnet særligt meget, modsat havde han overladt det til politiet og fortalt sandheden. Hans søn ender med at dræbe, og banke fyren på skolen, deres liv er bygget på en løgn, og hvade nær kostet dem livet. Så bob bob.

Skriv ny kommentar: