Når man sætter nogle spilleregler op, må man også selv følge dem. Det værste eksempel er den stereotype arkæolog, der er så klog og hurtig til at regne tingene ud, at det nærmest er skræmmende. Han kigger lige på nogle svært forståelige tegn og vupti, så giver det hele mening, som han siger. Det gør det bare ikke. I scenen hvor flokken kommer til den forladte hvalfangerby, ligger der nogle store hvalskeletter. Her stiller vores arkæologiske ven så det idiotiske spørgsmål: “Hvad er det for nogle skeletter?” Man kan altså ikke gå fra Forrest Gump til Albert Einstein på en halv time uden, at der kommer en forklaring. Logikken i at lave “AVP” får Paul W. S. Anderson i hvert fald ødelagt med de ulogiske elementer og den jævne omgang action.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-rasmus_bt 19 år siden

ØV!! Havde ellers håbet på en masse drengerøvs-stjerner til denne film. På den anden side var det hvad man frygtede allermest. Lidt en skam, men den skal dog ses!
_____________________________

Film skal ses i hjemmebiffen!
Gravatar

#2 filmz-deathbymonkeys 19 år siden

Fantastisk anmeldelse, rammer mange af de ting jeg tænkte efter at have set den. Dog synes jeg kun den har fortjent 1 ud af 6 da det må være den absolut dårligste film jeg har set i år.

Arkæologen der ved alt om pyramidens forhistorie bare ved at læse et par tegn, fandt jeg også meget utroværdig. Desuden undre det mig også utrolig meget at filmen foregår på Sydpolen, men der er ikke gjort noget for at det skal se koldt ud. Man ser f.eks. aldrig deres ånde og de går tit rundt i meget lidt tøj, de kunne da i det mindste lade som om de frøs bare en lille smule.

Filmen er meget ufriviligt komisk men det er svært at grine af den, da den berører de fantastiske mesterværker som den gør.
Gravatar

#3 filmz-bjorbak 19 år siden

Sidder sgu næsten og græder efter at have læst anmeldelsen, har ikke selv set den endnu, men havde sgu glædet mig til at se den.
Har en eller anden ide om at det er noget der går igen, først i Freddy vs. Jason, og nu i Alien vs. Predator. De kan sgu også finde ud af at ødelægge de gamle klasikere. :(
Gravatar

#4 dfms 19 år siden

Der er også noget jeg ikke forstår? Predator kan da bedst lide varme! hvordan forklare tumpen(PWA) det?????
Gravatar

#5 DarkLight 19 år siden

#4, de kan bedst lide varme, men derfor kan de godt more sig i kulden ikke?
Du tager f.eks. vel også til Norge for at stå på ski, men du gider vel ikke tilbringe hele dit liv der?

Jeg synes filmen er ganske hæderlig og fungerer fint på sine egne præmisser. Det er en middelmådig aktionting, som er drevet frem af 2 seje karaktere. Den skal købes i DC udgaven når den koster omkring 100 kroner.

3/6
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#6 filmz-bobafettich 19 år siden

Har ikke set filmen endnu, og har heller ikke travlt med det. Paul W S Anderson er i forvejen en af mine absolut hade filminstruktører. Han er jo fuldstændig talentløs, og uden nogen form for ambitioner.

Glæder mig mere til at se en Alien 5, på et low budget, en god historie og fra en talentfuld instruktør.
Gravatar

#7 -Blaze- 19 år siden

OK.. først og fremmest, for lige at slå hul i alle de ting som vores kære anmelder finder ulogiske..

For det første.. Når man ser den her slags film, er det ikke ulovligt at tænke lidt selv, hvilket nogle af de ting som anmelderen finder ulogiske nok kræver.

Alienhovedet bliver givet til Alexa Woods, af en Predator, der forinden har forberedt nogle våben af Alien kropsdele, og derfor må man gå ud fra at de har noget der kan neutralisere syren fra Aliens, ellers ville han jo ikke have så nemt ved at rode med det. (Heller ikke utænkeligt når man ved hvor længe de to racer har kæmpet mod hinanden)

Angående timeren på pyramiderotationerne, må man endnu engang konstatere at det her er en film, man skal aldrig sidde og holde øje med uret på sit eget håndled og sammenligne med tiden der er paseret i filmen, blot acceptere at der er blevet klippet lidt frem og tilbage, og det medfører altså (i stort set alle film) en forskel i den tid der er passeret mens man ser filmen, og den tid der er paseret inde i filmen.

De fleste Videnskabsmænd, er ikke altvidende orakler, og det er derfor ikke unaturligt, at en meget klog Historiker, med en overdreven dygtig evne til at oversætte ukendte symboler og tegn, ikke aner et fløjt om biologi og forskellige knoglers udseende.

#4 Når Predators går på jagt, bliver de tiltrukket af Kampzoner og fristen til at nedlægge et kampdygtigt bytte... Jeg mener at én af Predator filmene også fastslår at Varme også har en tiltrækningskraft. Men i følge samtlige Predator Tegneserier, og Alien vs. Predator Tegneserier, er det bestemt ikke et must for Predatoren at der skal være Varme for at tiltrække dens opmærksomhed.
Ud over det, så er Pyramiden under isen, en slags trænings område, hvor unge Predator krigere bliver sendt hen for at træne deres kampegenskaber mod Aliens i Pyramiden, De er altså ikke på jagt, som de har været i de andre film, men blot i området for at træne.

Faktum for filmen er, at den holder sin sti ren, den ødelægger ikke noget for sine forgængere, den overholder alle tidligere fakta givet om de to racer, og formår samtidigt at skabe et troværdigt grundlag for både Alien og Predator filmene. Specielt Alien, da man nu bedre forstår interessen fra Weyland Corp i den fremmede race.
----
Hail to the king, Baby....
Gravatar

#8 filmz--Zion- 19 år siden

#7
kunne ikke have sagt det bedre selv.. i min bog får den 4-5/6 fordi den netop holder sig tæt op af serierne og ikke på nogen måde ødelægger noget stillet op i de andre film..
Gravatar

#9 filmz-deathbymonkeys 19 år siden

#5 Jeg synes at filmens præmisser er latterlige ;)

#7 Du har ret i det med timeren, det kan sagtens gå an at spole lidt i tiden osv. Men jeg mener stadig at alle de andre ting er store brølere fra instruktørens side.

Når man laver en film bliver man nød til at skabe en troværdig fiktiv virkelighed, det gør de f.eks. rigtig godt i den første alien film, stort set alt i den film kan man forholde sig til og det holder de regler som filmen selv sætter op. Det mener jeg slet ikke at AVP gør.
Gravatar

#10 filmz-phillip morris 19 år siden

#7 - Du aner ikke hvad det er du snakker om...

HUGE SPOILERS

For det første.. Når man ser den her slags film, er det ikke ulovligt at tænke lidt selv, hvilket nogle af de ting som anmelderen finder ulogiske nok kræver.

Præcis. Det er når man begynder at tænke over filmen at den falder fra hinanden.

Alienhovedet bliver givet til Alexa Woods, af en Predator, der forinden har forberedt nogle våben af Alien kropsdele, og derfor må man gå ud fra at de har noget der kan neutralisere syren fra Aliens, ellers ville han jo ikke have så nemt ved at rode med det. (Heller ikke utænkeligt når man ved hvor længe de to racer har kæmpet mod hinanden)

Ser man nogensinde Predatoren hive "noget der kan neutralisere syre" ud af sin taske? Nej. Det eneste vi har lært i de foregående film er, at syren i aliens kan brænde igennem alt. Hvordan man så end vender og drejer det, er det dårlig storytelling, at et væsen af kød og blod pludselig kan skære et alien hoved i stykker (der som vi har set i andre film indeholder syre) uden at tage skade med en dolk der heller ikke tager skade. Og vi har lige forinden set, at predator-metal (kniven på armen) smelter af alien-syreblod! For slet ikke at tale om, at Lex bare kan stikke hånden derind uden at det er blevet renset.

Angående timeren på pyramiderotationerne, må man endnu engang konstatere at det her er en film, man skal aldrig sidde og holde øje med uret på sit eget håndled og sammenligne med tiden der er paseret i filmen, blot acceptere at der er blevet klippet lidt frem og tilbage, og det medfører altså (i stort set alle film) en forskel i den tid der er passeret mens man ser filmen, og den tid der er paseret inde i filmen.

På det sted i filmen, hvor den italienske machoforsker siger at pyramiden ændrer sig hvert minut, går der præcis 5 sekunder inden der går en ny dør ned bag dem og kort efter igen sænkes en plade i gulvet - alt sammen foregår det i præcis samme scene.

De fleste Videnskabsmænd, er ikke altvidende orakler, og det er derfor ikke unaturligt, at en meget klog Historiker, med en overdreven dygtig evne til at oversætte ukendte symboler og tegn, ikke aner et fløjt om biologi og forskellige knoglers udseende.

Hallo! De lander i en HVALFANGERBY - hvad skulle skeletterne ellers være? Hunde? Aliens? For det forventer man jo helt sikkert at finde på Antarktis. Hans doktorgrad må være trukket i en tygegummiautomat, for han ejer ikke et gram intelligens.

#4 Når Predators går på jagt, bliver de tiltrukket af Kampzoner og fristen til at nedlægge et kampdygtigt bytte... Jeg mener at én af Predator filmene også fastslår at Varme også har en tiltrækningskraft. Men i følge samtlige Predator Tegneserier, og Alien vs. Predator Tegneserier, er det bestemt ikke et must for Predatoren at der skal være Varme for at tiltrække dens opmærksomhed.

Tegneserier, computerspil og bøger har intet med filmene at gøre, og selvom at AVP bygger på en tegneserie er det reglerne i de to filmfranchises, som skal overholdes, og ikke noget en eller anden punk har udtænkt i en 25 cents tegneserie. Prdeators ville aldrig jagte i kulde - period.

Faktum for filmen er, at den holder sin sti ren, den ødelægger ikke noget for sine forgængere, den overholder alle tidligere fakta givet om de to racer, og formår samtidigt at skabe et troværdigt grundlag for både Alien og Predator filmene. Specielt Alien, da man nu bedre forstår interessen fra Weyland Corp i den fremmede race.

#1 Ok - så forklar mig hvordan Predatoren og Lex pludselig sagtens kan finde ud af pyramiden til sidst lige inden den sprænger? De har hidtil været fanget i labyrinten, men kan sagtens sprinte ud sammen, når det bliver rigtig farligt. Legede de kun gemme derinde?

#2 Hvorfor vælger Predators ikke bare køer eller hunde som hosts for aliens, da de er meget lettere at kontrollere uden risiko for at de blander sig i "jagt-ritualet"? Vi ved jo, at firbenede dyr giver lige så drabelige modstandere som menneskelige værter.

#3 Hvordan kan det være, at det i denne film kun tager 10 minutter for en chestburster at vokse sig stor og springe ud af maven, når det i samtlige af de andre Alien film tager flere dage? Fordi det er belejligt for en instruktør, der ikke kan fortælle en ordentlig historie.

#4 Hvofor har de mange aliens i labyrinten aldrig før forsøgt at befri queen alien som de gør nu? Man må gå ud fra, at de har haft adskillige gode muligheder for at gøre det førhen?

#5 Hvordan kan det lykkedes Lex og Predatoren at løbe fra en atomeksplosion til fods? Og hvordan kommer de af den superhurtige slæde, som tager dem op til overfladen med raketfart?

#6 Hvordan kan den "Pred-alien" som Predatoren har inde i maven til sidst overleve, når den har fået en alien-queen hale igennem maven?

#7 Hvordan kan Lex løbe rundt i 45 minusgrader i en t-shirt uden, at man kan se hendes ånde - eller nipples for den sags skyld?

#8 Hvis Weiland Corp nu ved der ligger aliens under isen på jorden, hvorfor går der så 500 år med at vente på et rumskib, som de kan hugge æggene fra i Alien? Nogen må de vide at det er en god ide at lede der hvor Bishop Weiland døde ikke?

#9 Hvordan får Bishop lavet en flammekaster ud af sin astmaspray?

END SPOILERS

Ikke tænkt over filmen? Kom igen min ven...
---
Bum-chi-bum

Skriv ny kommentar: