“Ant-Man” er fra småtings-afdelingen. Skurken og helten er små, og de kæmper begge i og med en plottråd, der kunne være skrevet som pixibog. Selv den kronisk-ironiske Marvel-tone er lidt neddæmpet, hvorfor de komiske indspark er udliciteret til tre etniske minoriteter, der taler med fjollet dialekt. Måske Marvel skulle overveje om vokseværk altid er en god ting.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Driver 8 år siden

Hovedet på sømmet denne gang. Jeg må desværre stemme med alle de andre, som utallige gange har udtalt dette, men - Du er altså ikke en god filmanmelder, Morten Just.

En ting er, at du ikke er hooked på filmen, det er hvad det er. Men at man decideret kan læse, at du slet ikke har fulgt med i den, fordi du opstiller falske scenarier og spørgsmål, som du rent faktisk får besvaret i filmen. Du får besvaret, hvorfor skurken er ond og du får besvaret, hvorfor Pym ikke vil lade sin datter anvende dragten.

Du kalder plottet til Ant-Man doven? Jeg kalder dig doven. Følg med næste gang, så sparer du dig selv for en masse tvivl og du sparer ikke mindst læserne for at blive fejlvejledte.

“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#2 Morten Vejlgaard Just 8 år siden

#1 Jeg mener nu at have læst, at du ret mange gange, har skrevet, at du ikke er fan af det, jeg skriver, Driver. Det må du stadig rigtig gerne mene.

Jo, jo, der er da 'forklaringer' på disse to ting i filmen i form af to hurtige sidebemærkninger, der virker som postulater uden belæg - synes jeg.
At Corey Stoll følte sig ekskluderet af gamle Pym, oplevede jeg ikke som verdens bedste forklaring på, at han blev ond stjernepsykopat. Samme oplevelse havde jeg med Kevin Bacon i "Iron Man 3", der blev ond superskurk, fordi han blev brændt af nytårsaften.
Du havde en anden filmoplevelse, sådan er det.
Gravatar

#3 Driver 8 år siden

#2

Det handler ikke om, hvorvidt, man finder "forklaringerne" gode eller ej, det handler om, at de er der. I din anmeldelse, får du det til at fremstå som om, at der ikke er nogen forklaringer. Det er fejlagtigt og vildledende af dig.
Du må gerne mene, det er vandede forklaringer, men at påstå, at datteren ikke må bære Ant-Man dragten af "mere uklare årsager" eller, at skurken er ond "bare fordi", det tegner et billede af, at du ikke har fulgt med, fremfor at du i virkeligheden mente, du ikke fandt forklaringerne gode. Vi får jo netop forklaret, hvorfor det forholder sig sådan med både Pyms datter og skurken. Om man så ikke synes, det er gode forklaringer, ændrer ikke på, at det er forklaringer.

Og så mindes jeg i øvrigt ikke, at Kevin Bacon er med Iron Man 3, det er Guy Pearce, men det er vist en anden snak.

Summa summarum er, at det ikke handler om at have en anden filmoplevelse, det handler om, at du vildleder dine læsere.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#4 Morten Vejlgaard Just 8 år siden

#3 Du har ret! Guy Pearce for filan - to flotte fyre.

Min pointe i teksten er - som du synes, jeg formulerer dårligt, dovent eller uklart, at Ant-Man ikke er filmen, der går op i at forklare sig en hel masse. Pigen er med, fordi hun skal være sexet sidekick til den mandlige helt. Det er blot en konstatering, det er sådan Marvel laver film - og det kan læseren så selv vurdere, om det er noget for vedkommende. Mid-credit-scenen ødelægger jo selv 'forklaringen' på, at det ikke er Ant-Woman, vi ser.

Så for mig er han ond 'bare fordi' - her er ingen dybere motivering af hensigter. Ant-Man har brug for en skurk, det har han fået. Ant-Man skal være en mand og have et sexy sidekick, det har han også fået - ikke så mange af de lange forklaringer. Det kan nogen lide, andre ikke. Men du har helt ret i, at der er forsøg på forklaringer. Jeg havde ikke forberedt mig på at blive læst så bogstaveligt - meningen var en anden. Det er afsenderens fejl, her min. Det vil jeg tage med mig til mit næste forsøg med at skrive en filmanmeldelse.

Hvis vi så i øvrigt ser videre end den her uenighed, må jeg så nysgerrigt spørge ind til din oplevelse af "Ant-Man" - jeg fornemmer, at den var anderledes positiv (og hvordan med IMAX)?
Gravatar

#5 thomas040 8 år siden

Hank Pym's grund til ikke at sende sin datter afsted, er jo, efter min mening, fuldt forståeligt. Han har allerede mistet sin kone under en mission, satme om han ikke vil risikere sin datters liv også. Som Scott siger det så fint i filmen "I'm expendable."
Failure is a zero out.
Gravatar

#6 thomas040 8 år siden

Bortset fra alt det her fnidder, så synes JEG at Ant-Man var super fornøjelig. Virkelig underholdt, ikke mindst af Michael Pena's fortælleglæde i diverse plot-forklarings-scener, men også af 3D effekterne, Michael Douglas som UNG (25 år yngre!), og Paul Rudds ufejlbarlige charme.
Failure is a zero out.
Gravatar

#7 Driver 8 år siden

#4

Jeg så den ikke i IMAX. Min oplevelse, var overvejende god. Jeg er ellers, ligesom dig, godt klar over, at Marvel efterhånden har en opskrift som de følger og har fulgt lige siden Iron Man og det ærgrede også mig, at de igen valgte at følge den (flot sidekick og ultra-gemen skurk). Et eller andet sted, havde jeg håbet på en skurk ala. Michael Keaton i RoboCop - Sig hvad man vil om den film, men han var ikke decideret ondskabsfuld og det fandt jeg forfriskende. Men sådan, skulle det ikke være og sådan er det sjældent med Marvel.

Men jeg synes, at Ant-Man var skruet godt sammen og den morede kosteligt publikum, som lo og lo filmen igennem - Jeg lo knap så meget, men jeg tog den for det drengerøvs-underholdning som den var og Rudd og Douglas fungerede kanon sammen og filmen havde en masse interessante aspekter synes jeg og forsøgte at fravige sig de andre Marvel-film, samtidig med faktisk at være den første Marvel-film, som for alvor gjorde opmærksom på, at den figurerer indenfor samme univers som The Avengers osv.
Det eneste, jeg var lidt ærgerlig over, var at jeg synes, at de muligheder, de havde for at lave 3D, ikke blev opfyldte til UG, men hele dramaet med Edgar Wright osv betød også, at de fik 10 uger mindre til at lave post-production i og med, at Marvel fastholdt udgivelsesdatoen hele vejen igennem. Det lå jo ellers lige til højrebenet med en film som Ant-Man, at få en masse 3D-oplevelser ud af den, men det får vi forhåbentlig senere.

Men alt i alt, en af Marvels bedre film, sagt af en, som ikke kan udstå The Avengers (Har ikke set AOU), finder Guardians of the Galaxy middelmådig og elsker Captain America: The Winter Soldier.

Jeg ville springe med 4-5/6 til Ant-Man. Og så er det afgjort den Avenger, jeg helst ville være! Ant-Man og Anthony på eventyr!
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#8 Morten Vejlgaard Just 8 år siden

Driver (7) skrev:
faktisk at være den første Marvel-film, som for alvor gjorde opmærksom på, at den figurerer indenfor samme univers som The Avengers osv.


Det vil jeg også gerne give kredit for - den forsøger faktisk at forklare, hvorfor alle de andre ikke kommer og hjælper - noget alle Marvel-film efter Avengers - minus Thor 2 - har dumpet i.

Men de tre 'sjove' med etnisk dialekt var stereotypt, så det basker.
Gravatar

#9 Geekalot 8 år siden

#1 og 2 lige før jeg burde sælge flakser, for at kan støtte Kim, så jeg bare kan se hva fanden i skændes om.. :)
har ikke læst Mortens vurdering: endnu, men sikker på jeg nok skal komme til det 3 !!! kan være du har ret mennnn :)
Gravatar

#10 Driver 8 år siden

#9

Det er nu ikke et spørgsmål om, at jeg gerne vil have ret, hvis det er det, du tror? Og mig og Morten er faktisk enige om en del aspekter af selve filmen. Men ja, du må sætte dig ned og læse anmeldelsen først, for ellers giver vores "skænderi" ikke megen mening.

Derudover er jeg lidt i tvivl om, hvad flakser er og hvad støtte Kim betyder? Men mit gæt er, at det er biografmanden Kim, du hentyder til? Og ja, i så fald synes jeg da, at du bør se Ant-Man i biografen, medmindre Mad Max Fury Road stadig går, så skal du skynde dig at tage ind og se den først! :-)
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”

Skriv ny kommentar: