Samtidig understøttes billederne af en særdeles effektiv lydside, der i bedste David Lynch-tradition konstant giver en fornemmelsen af, at der lurer et eller andet grumt i græsset, busken eller endda blomsterne. Man sidder konstant på kanten af sædet med hjertet i halsen på vagt overfor det næste væmmelige indfald. Trier er om nogen kendt for at provokere, og det gør han så sandelig også her, hvilket den hysteriske Cannes-reaktion da også bevidner. Om man elsker eller hader filmen, så er det dog umuligt ikke at reagere på den. I Cannes er den bl.a. blevet kritiseret for ikke at være udtømmende nok i dens psykologiske udforskning af hovedpersonerne, men det forekommer mig, at det netop er en af filmens styrker. Ved ikke at give frygten en skikkelse og ved ikke at forklare sig bliver den så uendelig meget mere rædselsvækkende.

“Antichrist” er et forfærdeligt og vidunderligt værk. Det her er slet og ret filmkunst af den allerhøjeste kaliber og i mine øjne Triers bedste film til dato. Det ville ærlig talt ikke overraske, hvis han havde solgt sin sjæl til djævlen for at lave den, men i betragtning af hvilket fremragende værk “Antichrist” er, ville den handel være fuldstændig i orden med mig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 HonoDelLoce 14 år siden

#30

Jamen, så er vi jo bare uenige :) For lige nøjagtig sådan et super-unuanceret billede synes jeg har været hvad jeg har mødt igennem de sidste år :) Også fra folk fra forskellige miljøer :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#32 Høegh 14 år siden

Citere lige politikens artikel, der var her for ikke så længe siden. Artiklen tager udgangspunkt i et interview med direktøren for Det Danske Filminstitut, Henrik Bo Nielsen:

"Når Lars von Triers 'Antichrist' søndag bliver vist i Cannes, kommer filmen til at virke som et lokomotiv for dansk film som helhed.

De populære folkekomedier sælger billetter herhjemme, men ikke i biograferne i udlandet. Der er det von Trier, de vil se.

Det vurderer direktøren for Det Danske Filminstitut, Henrik Bo Nielsen, der netop nu er i Cannes for at følge modtagelsen af 'Antichrist'.

»Den hører helt klart til inden for det, vi kalder filmkunst med stort K, og som vi har lidt svært for at forholde os til i det hjemlige filmmiljø. Men vi bør være stolte over, at filmen er valgt til hovedkonkurrencen i det stærkeste felt, Cannes har oplevet i mange år«, siger Henrik Bo Nielsen.

(...)

Det kan dokumenteres med tørre tal, at det er de mere eksperimenterende og kunstneriske film, som ikke blot profilerer dansk film på udenlandske festivaler, men også bliver solgt til biografvisning og anden distribution i udlandet.

»Folkekomedier og meget kommercielle film, der tegner sig for størsteparten af billetsalget i Danmark, sælger generelt dårligt i udlandet«, forklarer Henrik Bo Nielsen.


Derfor er det vigtigt at skabe den nødvendige plads for originale og nyskabende instruktører, der også i de kommende år kan give dansk film en så stærk international platform, som Lars von Trier gør det på dette års festival i Cannes, påpeger Henrik Bo Nielsen.

(...)

»I Sevilla viste de et år en serie med danske dogmefilm. Den vakte kolossal opsigt og fik den spanske filmbranche til at kontakte os for at høre, hvilke nye danske film der kunne være interessant på det spanske marked«, fortæller filmdirektøren.




Uden Triers produktioner ville der ikke eksistere megen af den interesse for dansk film som der er i udlandet idag. Og uden den interesse, er det rimligt at formode at pengekassen til dansk film ville være betydelig mindre.
Så hurra for at der er penge nok til, at de små fedtede folkekomedie-aktion instruktører kan lave deres ensartede og idéforladte film...

Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#33 Highland Park 14 år siden

Der skulle forresten være en grov spoiler på forsiden af Politiken i dag.
I det hele taget frygter jeg, at denne film, grundet dens kontroversielle, provokerende indhold, vil være guf for adskillige medier, der ikke holder sig tilbage for at afsløre dele af plottet, hvis det er godt sensationsstof.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#34 Antlion 14 år siden

tranberg (14) skrev:
At sammenligne Lars Trier med David Lynch er af blasfemisk kaliber, og lad mig da lige slå fast, at Trier aldrig vil nå de mystiske højder, som Lynch bevæger sig i.


Tjaeh, nu lignede det ligefrem heller ikke en sammenligning. En sammenligning mellem disse vil aldrig kunne retfærdiggøres, ligesom en sammenligning mellem Buñuel og Lynch ligeledes vil være af blasfemisk kaliber.
Gravatar

#35 Benway 14 år siden

#13 Antlion - Ja, filmen er dedikeret til Andrei Tarkovsky, men dog ikke til nogen specifik film. Stilmæssigt minder den indimellem om Stalker, Offret og Spejlet.

Og tak for jeres pæne ord. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#36 Antlion 14 år siden

#35:

Det lyder godt. Dette giver mig endnu en god grund til at se filmen. :)

Gravatar

#37 misuma 14 år siden

Jeg har endnu ikke set filmen, men forholder mig en smule skeptisk til karakteren, no offence Benway, men synes danske anmeldere er lidt for rundhåndent med gode karaktere til danske film.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#38 Highland Park 14 år siden

#35: Det indtryk fik jeg også af billederne i traileren. Vidunderligt - selv om det jo ikke ligefrem er nyt i Trier-sammenhæng. Men fantastisk at han ligefrem har dedikeret den til mesteren over dem alle. :)

#37: Måske burde du læse anmeldelsen frem for at gå så meget op i, hvilken karakter filmen får. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#39 filmz-Arcona 14 år siden

I en oversigt over 15 franske aviser, får Antichrist absolut bundkarakter i de otte. Fire aviser giver filmen en enkelt stjerne
http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2009/05/19/125542....

DR nyheder beskrev iøvrigt detaljerne om de kontroversielle scener i en anden nyhed.
Gravatar

#40 tranberg 14 år siden

#38
Nu er anmeldelsen jo blot en uddybelse af karakteren.
Benway har jo ikke skrevet noget i sin anmeldelse som ikke stemmer overens med den karakter han, som afrunding, giver den.
The end is closest to the beginning

Skriv ny kommentar: