Samtidig understøttes billederne af en særdeles effektiv lydside, der i bedste David Lynch-tradition konstant giver en fornemmelsen af, at der lurer et eller andet grumt i græsset, busken eller endda blomsterne. Man sidder konstant på kanten af sædet med hjertet i halsen på vagt overfor det næste væmmelige indfald. Trier er om nogen kendt for at provokere, og det gør han så sandelig også her, hvilket den hysteriske Cannes-reaktion da også bevidner. Om man elsker eller hader filmen, så er det dog umuligt ikke at reagere på den. I Cannes er den bl.a. blevet kritiseret for ikke at være udtømmende nok i dens psykologiske udforskning af hovedpersonerne, men det forekommer mig, at det netop er en af filmens styrker. Ved ikke at give frygten en skikkelse og ved ikke at forklare sig bliver den så uendelig meget mere rædselsvækkende.

“Antichrist” er et forfærdeligt og vidunderligt værk. Det her er slet og ret filmkunst af den allerhøjeste kaliber og i mine øjne Triers bedste film til dato. Det ville ærlig talt ikke overraske, hvis han havde solgt sin sjæl til djævlen for at lave den, men i betragtning af hvilket fremragende værk “Antichrist” er, ville den handel være fuldstændig i orden med mig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 HonoDelLoce 14 år siden

#19

Jamen, nu tager du det jo for givet at alle fordomme er negative :) Det kunne jo være min fordom var at Triers film altid er pirrende - provokerende, om man vil - og jeg selv nød det ;)

Min kommentar går bare på, at ALLE (næsten :P) har en fordom over for Trier - også hans film men især ham selv som person - og derfor er ligeglade med hvad anmeldere skriver.. Tilhængere priser gode anmeldelser og nedtoner dårlige anmeldelser med at folk enten ikke kan forstå filmene eller Trier selv.. Modstandere priser dårlige modstandere med "right on!"'s og nedtoner gode anmeldelser med "fisefornemme folk der tror film er en høj form for kunst der ikke skal forstås af almindelige mennesker" :)

Personligt har jeg ikke noget imod Trier som grundregel.. Han bliver bare hurtigt trættende :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#22 fazz 14 år siden

#14
Har det totalt på samme måde!...
"If you figure a way to live without serving a master, any master, then let the rest of us know, will you? For you'd be the first person in the history of the world."
Gravatar

#23 Highland Park 14 år siden

#20: Jeg hader ikke Munch-Fals. Jeg kan bare ikke fordrage hans program.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#24 BN 14 år siden

#15 - Skeloboy:

Fordi filmen sætter nye grænser?


Hvilke "nye" grænser? Det kan næppe være noget af det, som Benway nævner i sin anmeldelse, såsom "mandens erigerede lem, der pumper lystigt løs", for det er set før, bl.a. i Von Trier's egen 'Idioterne' fra 1998 (og forud herfor havde man i 1970'erne set mange af de folkekære danske skuespillere i en række "sengekants"-film, i hvilke der var masser af nøgne kropsdele at beskue, foruden - i to af filmene - eksplicitte hardcore-sexscener).

Så hvori består det nye?

Benway nævner også "ekstrem vold". Er dét måske aldrig set før? Og film, der veksler mellem sex- og volds-scener er der da lavet masser af.

Den sætning giver slet ikke mening. Du får det til at lyde som om folk tvinger sig selv til at se hans film...


Nu var det jo ikke lige dét, jeg skrev. Min pointe går på forargelsen og de hysteriske reaktioner i Cannes: Der er ikke noget nyt i at Von trier ønsker at provokere, og hans midler er velkendte (læs: forslidte). Så man ved jo, hvad man har i vente, når man sætter sig og ser en af hans film. Kort sagt: Hvis man ikke vil provokeres, så skal man ikke se en Von Trier-film. ..... Og JO, de betalte anmeldere, som er udsendt af den avis eller tv-station, de arbejder for, ER faktisk nødt til at tvinge sig selv til at se 'Antichrist', selvom de måske hader Von Trier's film. ;-) ....... Og for alle andre, der hader Von Trier's film, ville det også føles sådan, hvis en af deres venner hev dem med ind og se 'Antichrist', idet vedkommende måske betalte billetten eller på anden vis fik dem lokket med.

Personligt synes jeg det er ærgeligt man udelukker film på forhånd. Især fra en instruktør som Trier, der trods alt har lavet den del forskellige film


Jeg har set nogle af hans film, samt længere uddrag fra andre, så det er herpå min bedømmelse af Von trier hviler. ... Og jeg kan altså bare ikke foredrage hans stil (måden han bruger filmmediet på) og de historier, han vælger. For mig er det ligesom med de der tudegrimme, hæslige klatmalerier, man sommetider ser, hvor man tænker, om det mon er en flok aber, der har malet dem .... alt imens der står en række alvorligt udseende mennesker lige ved siden af én, med dybe, tænksomme rynker i panden og højtideligt erklærer: "Det er kunst af den fineste, udsøgte slags. Det burde du da kunne forstå."

Kejserens nye klæder, siger jeg bare .... Det er MIN mening.

Den dag jeg hører, at Von Trier har lavet en anderledes film, hvor det ikke enten er (forsøg på) provokationer, tåbelige historier, fortænkte emner, bevidst billige, teateragtige kulisser eller krukket skuespil der er på dagsordenen, så kan det da godt være, at jeg vil se den. Men jeg tvivler på, at den dag nogensinde kommer.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#25 tranberg 14 år siden


#22
Det er nu ret fedt at se, at filmen kan fremprovokere så voldsomme reaktioner på nogle af de mest rutinerede filmkritikere fra Cannes.
Og det mest geniale er jo nok, at det er meningen, at den skal fremprovokere disse reaktioner; det er en film, der er til for at skille vandene.

Glæder mig til at snakke med dig når vi begge har set den!
Viser de sådan en barsk film i Bullerby eller må du vente til du kommer herop 8-) ?


The end is closest to the beginning
Gravatar

#26 Highland Park 14 år siden

honodelloce (21) skrev:
#19

Jamen, nu tager du det jo for givet at alle fordomme er negative :) Det kunne jo være min fordom var at Triers film altid er pirrende - provokerende, om man vil - og jeg selv nød det ;)

Det var det indtryk, jeg fik af teksten i dit indlæg. Naturligvis er ikke alle fordomme negative. Men jeg vil vove den påstand, at alle fordomme ikke er konstruktive alene i kraft af, at der er tale om en fordom - at dømme på forhånd.

Resten af dit indlæg synes jeg er voldsomt generaliserende. Der findes gudskelov masser af mennesker, der venter med at have en holdning, indtil de har et reelt grundlag derfor (dvs. indtil de har set den pågældende film). :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#27 fazz 14 år siden

#25
Jeg må desværre vente til jeg kommer op til det barske nordsjælland med at se den :(

Men ellers er der jo Odense ;D
"If you figure a way to live without serving a master, any master, then let the rest of us know, will you? For you'd be the first person in the history of the world."
Gravatar

#28 tranberg 14 år siden

#27
Jaeh, man bliver næsten nød til at skynde sig i biografen, inden det ikke er nyt at have en mening om filmen længere...

Tror faktisk det er en af de film, som jeg glæder mig til mest i år lige nu, da alle de andre jeg glæder mig mest til (Nine, Whatever Works, Where the Wild Things Are, Act of God, Taking Woodstock, Moon, Is Anybody There og Public Enemies) ikke kan ende med at blive enten SINDSYGT dårlige eller virkelig fremragende.

I morgen aften kan meget vel være den skelsættende aften, hvor Lars Trier endeligt får grebet i mig og jeg får øjnene op for ham eller for én gang skyld bliver skyllet ud af mit system med foragelse :)!
The end is closest to the beginning
Gravatar

#29 HonoDelLoce 14 år siden

#26

Men holdningen til Trier er jo ligenøjagtig voldsom generel :) - han er, som nævnt før, en man enten elsker eller elsker at hade :) Jeg ridser sådan set bare observationer op..

Har lige lavet en rundspørge blandt folkene der sidder omkring mig - et simpelt "hvad synes du om Lars von Trier" .. Udover en enkelt der svarede "jeg kan bedre lide Troels Trier" var svarende voldsomt unuancerede.. Love or hate - pick one :) Jeg vil faktisk godt sætte en kasse øl på, at hvis jeg bad dem læse anmeldelsen, vil henholdsvis lovers og haters svare lignende hvad jeg skrev i #21 :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#30 Highland Park 14 år siden

honodelloce (29) skrev:
Men holdningen til Trier er jo ligenøjagtig voldsom generel :) - han er, som nævnt før, en man enten elsker eller elsker at hade :)

Det er jeg nu ikke enig med dig i. Han deler vandene ja, men det er ikke mit indtryk, at det er på så unuanceret og firkantet en måde, som du der beskriver. I mine øjne er det i høj grad et medieskabt billede af ham og hans film.

honodelloce (29) skrev:
Har lige lavet en rundspørge blandt folkene der sidder omkring mig - et simpelt "hvad synes du om Lars von Trier" .. Udover en enkelt der svarede "jeg kan bedre lide Troels Trier" var svarende voldsomt unuancerede.. Love or hate - pick one :) Jeg vil faktisk godt sætte en kasse øl på, at hvis jeg bad dem læse anmeldelsen, vil henholdsvis lovers og haters svare lignende hvad jeg skrev i #21 :)

Nu er det ikke mit ønske at fornærme nogen, men det undrer mig, at de kommer med så unuancerede svar. Hvis det var mig, der foretog rundspørgen, havde jeg spurgt nærmere ind til det.
Desuden spiller det jo også ind, hvem du spørger, i hvilket miljø du befinder dig etc.
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: