“Benjamin Buttons forunderlige liv” er en visuel genistreg, som skubber grænserne for, hvad der kan skabes på film. Den til tider rørende historie har nogle gode pointer om livet og kærlighedens skrøbelighed, men formår desværre ikke at følge dem helt i mål. Som en gammel mand på en løbebane starter filmen sikkert ud i et afbalanceret og fornuftigt tempo, men gradvist går den i stå, mister pusten og glemmer, hvad det var, den egentlig løb hen imod.

Læs mere om David Fincher i artiklen David Fincher – Det kølige overblik.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Is 15 år siden

Synes at det er underligt at Benjamin Buttons... er blevet nomineret til så meget, når den egentlig ikke har fået særlig god kritik. Har ikke set filmen, men jeg tjekkede lige Rottentomatoes efter at have læst denne anmeldelse, og filmen ligger på 72% med et snit på 7,2.

Film som The Wrestler og The Dark Knight har fået meget bedre kritik, og det er da en skam at begge film er blevet overset. Især sidstnævnte skulle i det mindste have været nomineret.
Gravatar

#2 dolphinfriendly 15 år siden

Jeg forstår det heller ikke. Det er som om Hollywood med lys og lygte har ledt efter en potentiel klassisk Oscar-sluger, koste hvad det vil. At "The Dark Knight" ikke i det mindste er nomineret for bedste film og/eller bedste instruktion er mig en kæmpe gåde.

I min bog er Benjamin Button et rædsomt stykke maktværk og jeg kan ikke gå med til mere end 2/6.

Gravatar

#3 Kruse 15 år siden

Det overrasker mig alligevel. Jeg havde forventet noget bedre kritik af David Fincher's længe ventede film. Nå, det skal da i hvert fald ikke holde mig fra at se den.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#4 Benway 15 år siden

For mig var det årets første store skuffelse. Den er forventeligt glimrende instrueret af Fincher, og den første times tid fungerer rigtig godt som en slags Big Fish-historie, men som Benjamin bliver yngre bliver filmen tiltagende ordinær og banal, indtil man sidder tilbage med en ret middelmådig sentimental fortælling ganske blottet for de påhitsomme ideer, som første del var så rig på. Ærgerligt.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#5 Michael Andersen 15 år siden

#1 Om en film har fået super anmeldelser eller ej spiller ikke en rolle i Oscar-regi, da det er branchens egen uddeling. Hvad er det underlige ved at de ikke er enige med deres "modstandere", kritikerne?

Der er masser af kritikerpriser, og der ser man en klar sammenhæng mellem hvem der får de gode anmeldelser og hvem der løber med priserne, men Oscar er en anden slags fest. Det er Spielberg og vennerne, der syntes at Gladiator var en årets bedste film og at Martin Scorsese skulle have en trøste-Oscar osv.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#6 dolphinfriendly 15 år siden

#5 Mener du ikke "The Departed"? :)

Gravatar

#7 Michael Andersen 15 år siden

#6 Nej, det var bare for at sprede deres svage valg af vindere lidt ud, men den passer også godt til det selskab. Den er heller ikke speciel fremragende ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#8 dolphinfriendly 15 år siden

#7 Haha nej det må man nok sige. :)

Gravatar

#9 Åkepool 15 år siden

#5 - "Gladiator" VAR en af årets bedste film.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#10 filmz-DonDiegoDeLaVega 15 år siden

Denne film har efter min mening klart en plads som en af de nominerede film..Det er lænmge siden jeg har set en film så dyb, betænksom og flot som denne. 5/6 herfra, den kan VARMT anbefales!

Skriv ny kommentar: