Ang Lee har skruet et bevægende, dybfølt værk sammen, der tager sit emne seriøst og håndterer det med respekt og kærlighed. “Brokeback Mountain” er en af de potentielt vigtigste, tapreste og mest inspirerende film, der længe er set. Den er desværre en tand for lang, og filmens sidste scene synes desværre at stjæle lidt af opmærksomheden fra filmens næstsidste scene, som ville have været et stærkt og rørende punktum. Filmens midterdel synes også at halte en smule, men man bliver aldrig smidt af hesten. Lee og co. har brugt en af filmverdenens mest machobetonede genrer til at skabe rammen om en fortælling om en kærlighed, der er hinsides både tid og køn. Resultatet er mange guldstatuetter værd.
Skriv ny kommentar:
#221 filmz-Bruce 18 år siden
#222 BN 18 år siden
"Hvad nu hvis f.eks kirker ikke fandtes? Ville det ikke også reducere disse sager? Hvis du er uenig, må det være fordi du ikke mener det er bundet til stedet eller institutionen, men hvorfor er det så lige primært alterdrengene der pågribes af præsterne og som man også hører ældre kvindelige lærere der pågriber unge skoledrenge. Jeg tror det er fordi de ikke får noget til daglig og fristes af de unge i deres umiddelbare nærhed - det mener jeg er hovedfaktoren, langt mere end deres seksuelle orientering."
Øhm nej, for hvis ikke det var deres seksuelle orientering, så ville mandlige præster jo ikke antaste DRENGE, vel? Så ville de finde de nærmeste småpiger eller kvinder.
(P.S. Jeg sympatiserer ikke med den katolske kirkes eller andre religiøse gruppers krav om cølibat. Det er unaturligt og forkert at stille den slags krav, og der er slet ikke belæg for det i Bibelen. Så på sin vis giver jeg også selve STEDET for mange pædofili-skandaler i kirkelige kredse en vis medskyld for at det overhovedet kan foregå.)
"Relateret skrev du også:
Pædofili er i familie med homoseksualitet, eftersom mange pædofile vælger nogen af hankønnet (drenge), mens andre pædofile vælger småpiger.
Hører man om mange kvinder der forgriber sig på småpiger? Nej ikke rigtig.. tænk lidt over det."
Med sætningen "mens andre pædofile vælger småpiger" tænker jeg stadig på mandlige pædofile.
"Dine kommentarer virker meget tydeligt fokuseret på det unaturlige ved analsex (penetration er åbenbart meget vigtigt for dig siden du nævner det hele tiden) og du har så vidt jeg kan se ikke tænkt tanken at to mennesker kan være partnere / have sex uden."
Jo, jeg har. Men det er nok de færreste bøsser der holder sig til oralsex, selvom det også praktiseres. Og så er der ligesom ikke flere steder at "køre i garage".
"Og hvad med to piger? Forbigår du ikke halvdelen af de homosexuelle ved hele tiden at snakke om det unaturlige ved analsex?"
Nu var udgangspunktet for debatten jo en film om to bøsser, så derfor er det dét jeg har holdt mig til.
"Og hvad med alle de heteroseksuelle der har analsex, dem er der vel også noget galt med eller hvad? Siden de gør noget unaturligt i dine øjne - bør man så ikke vise præcis den samme afsky overfor dem?
Jo, for mit eget vedkommende finder jeg det ligeså afskyeligt. Kvinden har mig bekendt et kønsorgan (ret mig, hvis jeg tager fejl) - og endetarmen er altså ikke et kønsorgan. Jeg synes, det er ulækkert og unaturligt, og ringmusklen er altså ikke bygget til det. Alene tanken om at skulle vaske bæ af sin dertil indrettede bagefter, synes jeg er virkelig vammel.
"Bn, for at springe til din ubehagelige oplevelse der åbenbart er en stor grundlæggende faktor for din intolerance: Som jeg ser din oplevelse, er ham der stødte dig ikke spor anderledes end en hvilken som helst anden person der gramser/rager/piller og går over stregen derved."
Og det er lige præcis her du kommer ind på en af mine hovedpointer: Jeg få kvalme ved tanken om, at al denne over-tolerance vil ende med at når man er i byen eller i et selskab, så skal man finde sig i at mænd lægger an på mænd og kvinder på kvinder, uden at man kan tillade sig at brokke sig. Og det ender med at forældre ikke engang må væmmes eller blive dybt skuffede hvis deres søn en dag kommer hjem med en anden mand i stedet for med en kvinde. ... På den måde vil alt dette homo-lefleri føre til, at man som heteroseksuel i høj grad skal undetrykke sin normale heteroseksuelle holdninger/følelser, så at éns reaktionsmønster i forhold til det grundlæggende normale dreng-og-pige bliver nærmest kriminaliseret eller ihvertfald gjort til noget unormalt. .... Læg dertil mange homoseksuelles råben efter ret til adoption af børn og bryllup i kirken. Børn har det bedst med en far og en mor, uanset om de er skilt (børn ønsker at kende og omgås begge!), og kirken er grundlagt på Bibelens norm for ægteskab, som altså er mand+kvinde. ... Her forsøger overtolerancens budbringere også at tvinge noget unormalt ned over hovedet på andre, idet man pludselig skal rakkes ned og kaldes gammeldags, hvis man ikke vil se bort fra disse ting.
[i]"Læste du overhovedet det tiny og Kadann skrev længere oppe i tråden:
Og en skræmmende tanke: tænk hvis alle kvinder, der har følt sine grænser overskredet af en mand lod den oplevelse influere sit forhold til mænd generelt.... Jeg tror faktisk ikke jeg kender en, der ikke har prøvet at blive forulempet på den ene eller anden måde af en fuld idiot af et hankønsvæsen under en bytur."[i/]
Ja, det læste jeg godt. Og jeg kan ikke se, at der er noget sammenligningsgrundlag. Det eksempel du gengiver her, er en MEGET forkert måde at lægge op til et naturligt forhold på, mens det JEG oplevede, var en persons MEGET forkerte måde at lægge op til et unaturligt og ligeså forkert forhold på.
#223 BN 18 år siden
det sidste skulle ikke have været kursiveret, da det er MIN kommentar.
#224 evermind 18 år siden
Anyway, er der nogen, der ved, om de spiser budding i filmen?
#225 El vez 18 år siden
Det lykkedes dig at misforstå mig her, tillad mig at præcisere: Hvis homoseksualitet var grund til en masse pædofilisager, burde vi ikke også se en masse sager med kvinder der antaster unge piger? Dem synes jeg ikke jeg har stødt på..
Jeg tror desværre problemet skyldes nogle vamle mænd og derfor mener jeg det er forkert at skyde skylden på homoseksualitet.
--
Ja det lader til at vare nemmest for dig at kritisere/nedgøre homoseksualitet baseret på det forkerte ved analsex, men det holder ikke rigtig vand da,
1) Denne form for sex også er ret udbredt blandt heteroseksuelle
og,
2) Halvdelen af alle homoseksuelle forhold (lesbiske) ikke har analsex.
Hvordan er din holdning til lesbiske?
--
Jeg er sikker på at du skal nok sørge for at skræmme dit barn fra vid og sans og fortælle dem om alle de ubehagelige og forkerte ting med homoseksualitet, men hvis det alligevel går hen og bliver homoseksuelt, tror jeg ikke du vil komme særlig langt som forælder med hverken brok eller skuffelse. Er en del af at være en god forælder ikke at respektere sine børn (nu gar jeg ud fra vi snakker næsten voksne børn)?
Selvom jeg som mand ikke finder det naturligt at gå med mænd, kan jeg ikke se et problem med at andre gør det - dem der gør det nyder det jo og foretrækker det, jeg skal ikke gøre mig til herre over dem og deres kærlighed.
--
Nu blev der ikke givet nogen konkrete eksempler, men jeg mener nu sagtens man kan sammenligne de to ting. Det drejer sig i begge henseender om uønsket antastning, forskellen i mine øjne er at du har valgt at lade det skræmme dig og tilsyneladende skabe fordomme overfor en hel seksualitetsgruppe, hvor tiny og Kadann f.eks (som jeg har forstået det) har følt sig stødt og måske reageret i situationen men forstået at det var en individuel handling og derfor har de ikke ment det retfærdigt at lade holdningen til dette individ påvirke deres holdning til en hel gruppe.
For at give et eksempel, blev jeg og en kammerat en gang udsat for vold af en gruppe 2. generations indvandrere. Min kammerat kom temmeligt galt afsted, vi ringede efter politiet og sagen endte i retten. Jeg var naturligvis harm på de indvandrere, men denne ene oplevelse giver mig ikke anledning til at hade en hel befolkningsgruppe.
--
Det du kalder lefleri kalder jeg tolerance og forståelse, jeg vil tro det hører ind under næstekærlighed i den bog du læser, men det skal jeg ikke gøre mig klog på.
#226 BN 18 år siden
Nej, der er ikke mange sager med kvinders overgreb på mindreårige piger. Men der har skam været nogle indimellem. ... Min holdning til lesbiske er den samme som til bøsser.
"du har valgt at lade det skræmme dig og tilsyneladende skabe fordomme overfor en hel seksualitetsgruppe"
Nej, det er helt forkert. For det første så VÆLGER man ikke ikke at lade sig skræmme.
For det andet: Hvis du havde fulgt med i hvad jeg har skrevet foroven, så er det i højere grad mine erfaringer som voksen der ligger til grund for min holdning.
"Det du kalder lefleri kalder jeg tolerance og forståelse, jeg vil tro det hører ind under næstekærlighed i den bog du læser, men det skal jeg ikke gøre mig klog på."
Det er vist også godt det samme, for den kristne mæstekærlighed har aldrig indbefattet en tolerance overfor ting Gud hader, såsom homoseksualitet. Kærlighed udelukker ikke moral og retfærdighed og principfasthed, sådan som nogle åbenbart tror.
Det har aldrig været meningen at homoseksualitet skulle være en del af menneskelivet. Og ifølge Bibelen vil det heller ikke være det i fremtiden. Men det er en lang snak som jeg ikke vil gå ind i her.
Racer og hudfarver er noget naturligt. Det er homoseksualitet ikke, og det bliver det heller ikke nogensinde.
Respekt for éns børn betyder ikke at man behøver at respektere hvad som helst de foretager sig. Et greelt eksempel var en lille sød dreng der voksede op og blev jødehader og endte med myrde 6 millioner mennesker. Andre børn har "nøjedes" med at blive røvere, voldskriminelle, skattesnydere, uærlige forretningsfolk, hustrumishandlere, utro mod deres ægtefælle, arrogante, hidsige ... o.s.v. Skal man respektere deres valg? - Ikke efter min mening. Man må appellere til dem om at ændre sig, og faktisk findes der mange homoseksuelle der har ændret sig og er blevet gift med en af det andet køn.
#227 BN 18 år siden
#228 filmz-msg21 18 år siden
#229 filmz-Kadann 18 år siden
Ifølge din tro, er det så ikke kun Gud der har retten til at dømme folk på baggrund af deres liv, deres tale o.s.v.?
"For vi skal alle fremstilles for Kristi domstol, for at enhver kan få igen for det, han har gjort her i livet, hvad enten det er godt eller ondt."
Forbryder du ikke dig mod din egen tro ved at dømme folk, da du ophøjer dig til samme status som Gud?
"Og jeg så de døde, både store og små, stå foran tronen, og bøger blev åbnet, og en anden bog blev åbnet, det er livets bog, og de døde blev dømt efter deres gerninger ifølge det, der stod skrevet i bøgerne."
Uden at være ekspert i den kristne tro, vil jeg da mene at du står til en røvfuld af de herrer i Himlen, hvis man ser ud fra ovenstående og din normale fremtoning her på sitet.
Det er vist også noget med nogle dødssynder, hvor én af disse er hovmod.. men selvfølgelig, som selvretfærdig og frelst kristen behøver man jo ikke at bekymre sig om den slags.
De mellemøstlige trosretninger har jo altid været fuld af kærlighed.. kærlighed som korstogene hvor millioner af mennesker blev slået ihjel, kærlighed som korsridderne som slagtede hele byer, kærlighed som terrorisme mod uskyldige, kærlighed som at tage sit barn med til væbnede demonstrationer, kærlighed som at nægte en voldtaget pige en abort, kærlighed som at gå i krig mod andre trosretninger som basalt set tror på det samme som en selv, kærlighed som at dømme alle andre mennesker som ikke er helt ligeså retfærdig som en selv.
Med den slags kærlighed, hvem har så brug for had?
#230 caks 18 år siden
hvor mange som har set filmen, har læst den oprindelige novelle af proulx, og hvad syntes i om den?