Ang Lee har skruet et bevægende, dybfølt værk sammen, der tager sit emne seriøst og håndterer det med respekt og kærlighed. “Brokeback Mountain” er en af de potentielt vigtigste, tapreste og mest inspirerende film, der længe er set. Den er desværre en tand for lang, og filmens sidste scene synes desværre at stjæle lidt af opmærksomheden fra filmens næstsidste scene, som ville have været et stærkt og rørende punktum. Filmens midterdel synes også at halte en smule, men man bliver aldrig smidt af hesten. Lee og co. har brugt en af filmverdenens mest machobetonede genrer til at skabe rammen om en fortælling om en kærlighed, der er hinsides både tid og køn. Resultatet er mange guldstatuetter værd.
Skriv ny kommentar:
#281 dolphinfriendly 18 år siden
Jeg så "Brokeback Mountain" i går; den kan kun prises som en af de bedste film i år og ja, den render med Oscar statuetten som bedste film og hvis Viggo Mortensen ikke render med Oscar'en som bedste mandlige hovedrolle, tager Heath Ledger den med garanti.
Virkeligt en ufattelig rørende og smuk film om umulig kærlighed, i et ultra konservativt samfund styrret af ekstremistisk dogmati hvis lige synes at være fundet herinde :). Men ligemeget om man har et forstokket syn på homoseksualitet eller ej, kan denne film ikke undgå at ryste en. Det er filmkunst når det er allerbedst, med de utrolige flotte billeder og stemningsfulde musik - og de fremragende skuespillerpræsentation af især Heath Ledger og Jake Gyllenhall. Det hele går op i en højere enhed og er udført så roligt narrativt, hvor man halvt i fascination over billederne og halvt i den sørgelige historie ikke kan andet end drages med. Javist den er en smule langtrukken, men på den go'e måde som ex. "The Deer Hunter". 6/6 herfra.
#282 BN 18 år siden
Den tidligere Oscar-vinder (i kategorien Bedste Film) "Braveheart" var også ret god. Især scenen hvor bøsse-prinsen bliver smidt ud af vinduet, nød jeg meget. Den var så dejligt politisk ukorrekt.
... Nej, nu skal jeg nok styre mig. hehe
#283 dolphinfriendly 18 år siden
Er det ikke "Monty Python and The Holy Grail" :)?
#284 filmz-Bruce 18 år siden
Isåfald må du elske Nürnberglovene fra 1935.
#285 BN 18 år siden
Nej, det sker faktisk i "Braveheart", idet bøssens egen far smider ham ud fra et tårn.
Men der er en lignende scene i "Monty Python and The Holy Grail", hvor en bøsse-prins - såvidt jeg husker - ryger ud af vinduet, vist også pga. et puf fra faderen. (Han vil hele tiden til at bryde ud i sang.)
hehe
#286 dolphinfriendly 18 år siden
Okki - my bad. Bryder mig ikke synderligt om "Braveheart", så har nok fortrængt den scene.
Men komisk scene i "The Holy Grail" hehe.
#287 BN 18 år siden
;-)
#288 dolphinfriendly 18 år siden
#289 filmz-bullseye 18 år siden
Jep så fik jeg også set filmen, og ja den følger novellen så tæt at det er skræmmende! Det er virkelig en bedrift man må tage hatten af for (godt gået Mr. Lee)
Der er så ufatteligt mange stærke følelser i filmens hovedpersoner, som man, om man vil det eller ej, bliver meget rørt af! Det er ikke mindst rigtig solide skuespillerpræstationer, men det har helt sikkert også været en instruktør, der fået sine majonetdukker til at marchere præcis som han ønsker.
Jeg tager hatten af for en af årets bedste og mest rørende film!
#290 nakalay 18 år siden