Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#661 Hr. Nielsen 11 år siden

Riqon (649) skrev:
Måske du tygger lidt for hurtigt gennem mine indlæg, før du svarer.. prøver igen:
Muligt, men så ved jeg ikke hvor du vil hen. Jeg forholder mig til hvad jeg har læst flere 'fans' skrevet, kontra den slutning vi får, som modsat tidligere ikke er tvetydig, ikke for mig. Jeg har set mange der tolkede på slutningen i Inception og det kan man strengt taget også gøre. Der er intet at tolke her. Det er forskellen (for mig). Så uenig (eller måske ikke;) i din kommentar og jo, vi ser faktisk Wayne sidde sammen med den tidligere Catwoman (Som Caine i øvrigt ikke burde kende, er der ikke noget om det?), hvilket er mere end blot et hint. Man kan vælge at tolke på det, men det mener jeg er lodret forkert, der er intet at tolke på (og du hænger dig for meget i det med at pisse på fansene.........Sjovt som en kommentar skal forfølge en:)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#662 Hr. Nielsen 11 år siden

Thomas E. Nielsen (661) skrev:
Jeg forholder mig til hvad jeg har læst flere 'fans' skrevet, kontra den slutning vi får
Nå ja, må hellere få med, at det tvetydige eller at Batman brutalt døde var det jeg havde læst flere 'fans' håbede og satsede på og vitterligt mente at Nolan ville gøre. Det gjorde han ikke. Så skal jeg nok påtage mig skylden for at have misforstået dine intentioner og hvor du ville hen. Kort, så mener du at det er en typisk Nolan slutning og det mener jeg ikke, right? Min gik på at filmen blev endt uden løse ender og at (enkelte måske kun) 'fans' ikke fik hvad de forventede (som sagt to ting, ingen tvetydighed og en 'happy end', din gik vist kun på det første?). Du har da ret i, at slutningen lægger ud med små hints, men så går den med et hele vejen (synes jeg). Pyh omstændigt af mig, men håber at jeg så har ryddet de eventuelle misforståelser du mente jeg måtte have af din opfattelse?
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#663 Riqon 11 år siden

Thomas E. Nielsen (661) skrev:
Man kan vælge at tolke på det, men det mener jeg er lodret forkert, der er intet at tolke på

Hvilket jeg finder overvejende ironisk, fordi du selv netop tolker denne scene hver gang du evaluerer den som "utvetydig". Tolkning er noget, der ikke kan undgås, og den, der tror han ikke tolker, står oftest i størst fare for at misforstå det hele. Dette ikke mindst tilfældet i Nolans film, hvor tingene netop ikke altid er hvad de giver sig ud for.

En anden ting, jeg finder ironisk, er, at du fremstiller mine indlæg som tvetydige, mens du ingen tvetydigheder ser i Nolans film. Det er ironisk, idet jeg flere gange har skrevet fuldstændig eksplicit, hvor jeg vil hen. Hvad stiller du op, når du læser en artikel eller en bog? Hvis en forfatter indleder en sætning med: "Min pointe er..." - er det så en sætning du lægger mærke til? Jeg forklarede mit ærinde helt tydeligt i #649.

Du bør for øvrigt ikke undre dig over, at en så bombastisk kommentar ("Nolan sked på sine fans") forfølger dig, selv om du nu tager afstand fra udtalelsen. Dette er et debatforum, og det er sådan set bare ud af respekt for dig som meddebattør, at jeg løbende forholder mig til dine egne ytringer i stedet for f.eks. at opdigte stråmænd, etc..
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#664 Ispep 11 år siden

BN (652) skrev:
Jeg har set ham i 'Black Hawk Down' og 'Inception'. Rollen som Bane er den bedste jeg har set ham i. Teoretisk set kan han måske være bedre i en anden film, men jeg tror det ikke. Heller ikke i 'Bronson', som trods mange og lange scener, jeg har set på YouTube, ikke er en film jeg har interesse i, eftersom hverken plottet eller Hardys skuespil i de førnævnte scener har givet mig lyst til at se mere.

Come on BN... Du klager altid over jeg er efter dig mht. at du altid virker så skide fordomsfuld.. Hvad er det her for en kommentar? Du har set nogle tilfælde klip fra Bronson og konkluderet, at Hardy og filmen intet siger dig... Well, I'll be damn. Lyder som noget jeg har hørt 117 gange fra dig før.

Hardy er bedst i Bronson. Det er hans mest imponerende præstation. Han var også rigtig god i Thinker og Warrior. Særligt Warrior. Thinker var en relativ lille rolle.
Gravatar

#665 Riqon 11 år siden

Hov, #662 var til mig også? Jeg registrerede ikke helt det, da det ikke var mig, du citerede. Men ja, nu er du på sporet, hvis jeg selv skal sige det.

Jeg tror, det er fuldt ud muligt at have en klar mening om, hvad der skete i slutningen af TDKR og samtidig mene, at slutningen har konstruerede tvetydigheder. Som sagt, så mener jeg også Bruce Wayne overlevede (dette er min konklusion), men mener samtidig der kan præsenteres gode argumenter for et andet perspektiv (som jeg er uenig med), og at Nolan faktisk havde dette som intention.
Gravatar

#666 Ispep 11 år siden

Riqon (649) skrev:
Tvetydigheden er der, om ikke andet så i kraft af at vi kun gives hints om hvad der er sket i stedet for at blive vist det

Det mener jeg altså ikke der er tale om. Altså tvetydighed. For slutningen kan ikke forstås ret meget anderledes, end på én måde. Og det er så uanset hvormange eller få hints vi har fået undervejs. Man kan godt konkludere en film med få hints. Der er jo ingen grund til at vælte informationerne over tilskueren. Om vi ser/eller hører om autopiloten er for så vidt underordnet. Vi hører det i filmen kort, og det er dét. At vi heller ikke ser Batman undslippe, tror jeg bare er gjort lidt for spændingens skyld, men ellers er det faktisk en ret entydig slutning.

Hvad er i øvrigt en typisk Nolanslutning? Jeg mener da bestemt, at både Insomnia og Begins er ret ligetil. Memento overrasker med et twist, som selvfølgelig kan analyseres, ligesådan med Prestige, men resten er da nogle klare slutninger.
Gravatar

#667 MMB 11 år siden

Mht. Hardy-snakken, så synes jeg også, han var milevidt bedre i Warrior end i TDKR, men der var selvfølgelig også mere kød på rollen i Warrior. :)
Gravatar

#668 Kruse 11 år siden

Foeller (667) skrev:
Mht. Hardy-snakken, så synes jeg også, han var milevidt bedre i Warrior end i TDKR, men der var selvfølgelig også mere kød på rollen i Warrior. :)

Enig :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#669 Ispep 11 år siden

Jeg er også enig, at rollen i Warrior har lidt mere i sig, men det er ikke pr.def ligmed en bedre præstation.
Gravatar

#670 Riqon 11 år siden

Ispep (666) skrev:
Man kan godt konkludere en film med få hints. Der er jo ingen grund til at vælte informationerne over tilskueren. Om vi ser/eller hører om autopiloten er for så vidt underordnet. Vi hører det i filmen kort, og det er dét. At vi heller ikke ser Batman undslippe, tror jeg bare er gjort lidt for spændingens skyld, men ellers er det faktisk en ret entydig slutning.

Jeg er enig med, at vi ikke behøver mere for at nå til vores konklusion om, at Wayne overlevede. Dermed ikke sagt, at han ikke gør filmens slutning tvetydig og lægger hints ind, som kan pege i modsat retning, for eksempel at virkeligheden ligner lidt for meget på Alfreds fantasi til at fremstå helt troværdigt.

Men det, vi her taler om - antallet af hints - skal ses i lyset af Nolans fortællerstil i øvrigt. (Og det er her, jeg leder efter en analytisk artikel, jeg læste tidligere, men som jeg nu ikke kan finde.) Nolan er netop typen, der drukner sit publikum i forklaringer og viser dem langt mere end han behøver. For eksempel scenerne, der leder op til vores første møde med Bruce Wayne. Her bliver vi hele 4 gange i løbet af et minut givet den samme information: At Bruce Wayne har trukket sig tilbage fra offentligheden. Hvis man ser, hvad han gør her, så kunne man let blive fornærmet, for forventer han virkelig, at noget skal siges til os 4 gange, før vi hører det og fanger dets betydning? Det samme blev Inception kritiseret for, husker jeg. Alt for lang tid på at forklare og gentage alle "reglerne" i universet, så publikummet kan hænge med. Det samme gør filmen jævnt kedelig anden gang man ser den (og kender reglerne) og er måske den primære grund til, at Inception ikke fungerer særlig godt ved gensyn.

Netop fordi Nolan for det meste ikke er den subtile fortæller, men altid putter alt ind i sin dialog ekstra mange gange, så bliver det interessant, når han endelig bliver subtil - som i slutningen af The Dark Knight Rises og Inception og muligvis også Memento. Når Nolan som fortæller pludselig hvisker i stedet for at råbe gentagne gange. Da bliver det interessant. Og selv om jeg bare har set TDKR én gang, så var jeg ikke i tvivl om, hvad han prøvede på i slutningen - netop at lade spørgsmålet om Wayne stå lidt åbent. Så kan vi altid diskutere, hvor godt det lykkedes.

Skriv ny kommentar: