Spørgsmålene hagler ned over én, mens filmen udspiller sig, men den er mindre interesseret i at besvare dem end i at få tilskueren til at stille dem. Bagved det hele lurer muligvis en sygdom i den tyske folkesjæl og spiren til fascismen – eller overvejelser om den menneskelige hakkeorden, hvor børnene er det naturligt sidste led. Filmen er dog ikke blot hjernevridning, men også en besættende oplevelse, og den præsterer adskillige optrin, der på egen stilfærdige vis er langt mere rædselsvækkende end nok så mange gummimonstre. Meget af tiden længes man nærmest efter et spøgelse eller lignende, der på en eller anden måde kunne sætte det hele i en fornuftig ramme – men intet sådan kommer, og vi efterlades i stedet alene med vores tanker.

Det er en brutal fortælling, der udspiller sig, men også en meget sødmefuld og rørende en af slagsen, og under Hanekes mesterlige håndtering blandes begge dele til gensidig fordel. “Det hvide bånd” er uden tvivl en af de mest gedigent foruroligende film, jeg nogensinde har anmeldt. Det er også en af de bedste.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 RasmusFL 14 år siden

Grand Teatret til forpremiere d. 17 december. 20 minutters tid efter 'Avatar'.

Interessant at røre yderpunkterne af mediet på en så markant måde :)
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#12 Zabriskie 14 år siden

HYPE
Le temps détruit tout
Gravatar

#13 filmz-jonasgr 14 år siden

Hold da fast Benway, der fik du lige mine forventninger til denne film op på et skyhøjt niveau. Alle de danske anmeldelser kalder den mere eller mindre allesammen en fantastisk film; ja sågar mesterværk. Har planlagt at jeg vil se den i morgen og glæder mig, som altid med Haneke, ekstremt meget.

Citatet fra Berlingskes anmeldelse, gør da heller ikke ligefrem forventningerne mindre: "Denne Guldpalme-vinder er en lang film, skønt den ikke føles sådan, og kan ligne et værk skabt af Carl Th. Dreyer og Alfred Hitchcock i fællesskab."
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#14 mr gaijin 14 år siden

#13 Findes der apropos et sted, der samler danske anmeldelser? Altså ikke som Scope, hvor man skal klikke sig ind under hver film, men i stedet en samlet oversigt over biografaktuelle film?
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#15 filmz-jonasgr 14 år siden

#14 Jeg kender ikke umiddelbart til nogle. Men i Scope har de da også en samlet oversigt over de biografaktuelle film, hvor man dog rigtigt nok skal klikke sig ind på filmen for at se udklip fra anmeldelserne.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#16 mr gaijin 14 år siden

Måske kunne det være en ide til en ny filmz-feature. Altså en samlet oversigt a la Rottentomatoes med et gennemsnit. Det er bare tidskrævende at lave.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#17 Morten Vejlgaard Just 14 år siden

Er der jo på en måde allerede, det er bare lidt gemt væk: http://filmz.dk/film/det-hvide-baand
Gravatar

#18 mr gaijin 14 år siden

#17 Det havde jeg fuldkommen overset. Tak!
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#19 Collateral 14 år siden

#2: Uden at have set denne film, vil jeg skyde på at den har et lidt andet sigte med sin historie end "Avatar." Forstår ærlig talt ikke hvorfor alle film skal sammenlignes med "Avatar."
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#20 filmz-jonasgr 14 år siden

"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"

Skriv ny kommentar: