Spørgsmålene hagler ned over én, mens filmen udspiller sig, men den er mindre interesseret i at besvare dem end i at få tilskueren til at stille dem. Bagved det hele lurer muligvis en sygdom i den tyske folkesjæl og spiren til fascismen – eller overvejelser om den menneskelige hakkeorden, hvor børnene er det naturligt sidste led. Filmen er dog ikke blot hjernevridning, men også en besættende oplevelse, og den præsterer adskillige optrin, der på egen stilfærdige vis er langt mere rædselsvækkende end nok så mange gummimonstre. Meget af tiden længes man nærmest efter et spøgelse eller lignende, der på en eller anden måde kunne sætte det hele i en fornuftig ramme – men intet sådan kommer, og vi efterlades i stedet alene med vores tanker.

Det er en brutal fortælling, der udspiller sig, men også en meget sødmefuld og rørende en af slagsen, og under Hanekes mesterlige håndtering blandes begge dele til gensidig fordel. “Det hvide bånd” er uden tvivl en af de mest gedigent foruroligende film, jeg nogensinde har anmeldt. Det er også en af de bedste.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Twister 14 år siden

19#

Jeg synes egentlig det er en ganske interessant sammenligning (Avatar kontra Das Weisse Band"). På mange måder synes jeg hver film repræsenterer typisk amerikansk filmkultur kontra typisk europæisk filmkultur hvis man kan sige det sådan (dermed ikke sagt at alle film fra de to fløje er som disse to). Avatar er typisk mainstream med storslået effekter og alt i alt fantastisk underholdning. Samtidig er filmen dog ganske tynd og tjener, for mig at se, ikke andet formål end at underholde (selvom den prøver at omtale problematikken omkring menneskers behandlind af naturen, blegner det i ift. den ultimative mission som er at underholde på ægte mainstream fasson). Das weisse Band derimod er typisk europæisk filmkultur som tager mediet "mere seriøst" hvis man kan sige det sådan (det kan godt lyde lidt forkert... prøver ikke at sige at Amerikansk filmkultur stinker for det synes jeg ikke). Hvorimod Avatar er mere underholdning > tema/budskab/kunst er Das Weisse Band mere tema/budskab/kunst > underholdning (IMO).

Jeg er lige kommet tilbage fra biografen og må sige at jeg er imponeret over filmen (das weisse band). tror jeg ender på 5/6 (5 store stjerner vel at mærke).

“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#22 Collateral 14 år siden

#21: Det ene behøver ikke udelukke det andet. En smuk kunst film kan sagtens være underholdende, og en storslået hollywoodfilm kan sagtens have en seriøs historie. Og selvom det er et gennemtærsket faktum at "Avatar" ikke opfinder en original historie, så er det for mig ligeså klart at den trods alt skaber nogle gode karakterer, og hos mig vækkede filmen en ægte medfølelse og interesse for hovedpersonernes skæbne. Det der ærgrer mig er at "Avatars" effekter netop er hvad der fokuseres på, og at karaktererne og troværdigheden i historien (indenfor universets rammer) rent faktisk fungerer.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#23 filmz-Bruce 14 år siden

Collateral (22) skrev:
Det der ærgrer mig er at "Avatars" effekter netop er hvad der fokuseres på, og at karaktererne og troværdigheden i historien (indenfor universets rammer) rent faktisk fungerer.


Man skal kun ærgre sig, hvis der er grund herfor og der er jo tydeligvis en lidt anden mening omkring funktionaliteten, går man de røde tomater på Rottentomatoes på klingen, eller ... også er man helt enig! Hov, hvordan skulle den lige forstås?

Jo de fleste anmeldere fokuserer rimeligt samstemmende på den visuelle flotte billedside og på den måde har du helt ret. Spørgsmålet er, om karaktererne og troværdigheden fungerer, som du selv mener. Nu tilføjer du lige den lille finesse ... "indenfor universets rammer", hvormed du gør det ikke så lidt sværere at diskutere dette :) I mine ører lyder det begreb lidt i stil med den genkendelige svanesang, "det er en god popcorn film" og så ved man fra utallige diskussioner, at mange mener, at det er signalet om, at lægge det kritiske øje på hylden, knappe en øl op, sige "aaaaah" og så nyde 2½ times god ramasjang og dernæst sige "aaaaaah, det var sgu et godt mesterværk .... indenfor universets rammer".

Men nej, jeg køber sgu ikke universets rammer. Bortset fra en rigtig god start, indenfor universets rammer, så finder jeg og åbenbart mange andre kritikere, ikke så meget aflad for de sidste 70 minutters historie, at det kan tilgives med ... universets rammer.

Derfor synes jeg alt i alt, at man skal nyde Avatar for det den gør godt, de flotte effekter, hvilket reelt også er tilfældet.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#24 Twister 14 år siden


Collateral (22) skrev:
#21: Det ene behøver ikke udelukke det andet. En smuk kunst film kan sagtens være underholdende, og en storslået hollywoodfilm kan sagtens have en seriøs historie. Og selvom det er et gennemtærsket faktum at "Avatar" ikke opfinder en original historie, så er det for mig ligeså klart at den trods alt skaber nogle gode karakterer, og hos mig vækkede filmen en ægte medfølelse og interesse for hovedpersonernes skæbne. Det der ærgrer mig er at "Avatars" effekter netop er hvad der fokuseres på, og at karaktererne og troværdigheden i historien (indenfor universets rammer) rent faktisk fungerer.


Nu sagde jeg intet om at underholdende film ikke kan være kunst og omvendt. Hvis det er hvad du fik ud af mit indlæg har du misforstået, og det beklager jeg ;). Jeg prøver som sagt på ingen måde at nedgøre amerikansk film ved at sige det overejende er mainstream. Amerika har nogle voldsomt dygtige instruktører som fortjener stor applaus. For mig kan en underholdende film sagtens være kunst, eksempelvis ser jeg selv "Psycho" som et underholdende kunstværk.

Det jeg prøvede at sige med mit tidligere indlæg var blot af Avatar (for mig) repræsenterer typisk amerikansk "mainstream" (dette er ikke et angreb på Avatar, da jeg synes det er en aldeles udmærket film), mens Das weisse Band (for mig) repræsenterer typisk europæisk filmkunst.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#25 Collateral 14 år siden

#23: Det er egentlig simpelt. For mig handler det ikke om at "Avatar" skal undskyldes, som værende popcornfilm. For mig er "Avatar" slet og ret en god film, som rørte mig, og som jeg kunne indleve mig i. Det der satte filmen i perspektiv for mig var at den sidste film jeg havde set før "Avatar" var "2012", som jeg fandt dybt utroværdig, og som jeg endvidere var virkelig kedet af. Så måske satte jeg med "Avatar" bare pris på de klassiske fortælledyder, som jeg mener filmen benytter fint.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#26 Collateral 14 år siden

#24: Det var ikke nødvendigvis det jeg fik ud af dit indlæg, men dog en pointe jeg følte måtte understreges i sammenhængen. Det lyder til at vi i virkeligheden er meget enige, da jeg lige så nemt kan sætte pris på en film som "Psycho," som jeg kan med "Avatar." Naturligvis er "Psycho" filmisk kunst af en anden kaliber. Men hvad "Psycho" har gjort for sin tid, rent publikumsreaktionsmæssigt, kan "Avatar" måske gøre for et moderne publikum.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#27 ks 14 år siden

Hvorfor er det lige, at også denne tråd, nu primært handler om Avatar - og i langt mindre grad om "Det Hvide Bånd"? :o
Gravatar

#28 filmz-Utyske 14 år siden

Den er allerede at finde på BD i UK d. 08. marts: http://www.play.com/DVD/Blu-ray/4-/10288027/The-Wh...

Så jeg tror at jeg springer biografturen over og venter til da. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#29 filmz-Bruce 14 år siden

#27 Fordi der hele tiden drages paralleller mellem andre film og Avatar.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#30 ks 14 år siden

#29 - Det er jeg med på. Men hvorfor er det egentlig så nødvendigt at drage paralleler mellem Avatar og alle andre film i biografen i øjeblikket?

Jeg ville klart foretrække, at nogle flere ville skrive deres opfattelse af "Det Hvide Bånd", fremfor hvordan den er anderledes, bedre eller dårligere end Avatar :)

Skriv ny kommentar: