Spørgsmålene hagler ned over én, mens filmen udspiller sig, men den er mindre interesseret i at besvare dem end i at få tilskueren til at stille dem. Bagved det hele lurer muligvis en sygdom i den tyske folkesjæl og spiren til fascismen – eller overvejelser om den menneskelige hakkeorden, hvor børnene er det naturligt sidste led. Filmen er dog ikke blot hjernevridning, men også en besættende oplevelse, og den præsterer adskillige optrin, der på egen stilfærdige vis er langt mere rædselsvækkende end nok så mange gummimonstre. Meget af tiden længes man nærmest efter et spøgelse eller lignende, der på en eller anden måde kunne sætte det hele i en fornuftig ramme – men intet sådan kommer, og vi efterlades i stedet alene med vores tanker.

Det er en brutal fortælling, der udspiller sig, men også en meget sødmefuld og rørende en af slagsen, og under Hanekes mesterlige håndtering blandes begge dele til gensidig fordel. “Det hvide bånd” er uden tvivl en af de mest gedigent foruroligende film, jeg nogensinde har anmeldt. Det er også en af de bedste.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Collateral 14 år siden

#30: Jeg kan ikke lade være med at bemærke at efter diskussion omkring "Avatar" er ved at være uddød, bidrager dine indlæg faktisk mest af alt til videre diskussion af "Avatar" frem for den film som er blevet anmeldt. Det vil sige at din pointe bliver en smule ødelagt.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#32 ks 14 år siden

Skarpt set :)
Gravatar

#33 Zabriskie 14 år siden

Jeg så filmen (ikke Avatar, den anden) i Grand i forgårs og fandt den helt og aldeles forrygende og er enig i anmelderens karakter. På trods af min (mildest talt) store begejstring for "Antichrist", slår "Das Weisse Band" den med flere længder.
En stor, stor film.
Le temps détruit tout
Gravatar

#34 mr gaijin 14 år siden

Enig. Stærk film.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#35 filmz-jonasgr 14 år siden

Filmland har i øvrigt et lille portræt af Haneke i deres seneste udsendelse : Haneke portræt
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#36 jessup 14 år siden

Så den igår og for satan den er god. Og hvilken fornøjelse at se en film som umiddelbart resulterede i en times diskussion. Jeg er dog ikke sikker på at det er den bedste Haneke jeg har set. Jeg fik virklig lyst til at gense hans version af Kafkas Slottet igen.
This is just until June
Gravatar

#37 Skeloboy 14 år siden

Har set Piano Teacher, Cache, Time of the Wolf og Code Unknown...er ikke supervild med dem, men Piano Teacher er dog temmelig fed.

Men har lige et spørgsmål:
Benny's Video
Fragment 77
Funny Games

De er da bedre end hvertfald Code Unknown og Time of the Wolf, ik?
Gravatar

#38 jessup 14 år siden

Bennys video er nok min favorit og derefter Piano Teacher. Funny Games har jeg altid fundet overvurderet men stadig en rigtigt god film. Fragment husker jeg ikke så klart. Cache er er fabelagtig, men ikke helt top notch Haneke.

Der er en eller anden der har set en del Haneke herinde for nyligt og posted anmelser - jeg kan dog ikke huske hvem det er.
This is just until June
Gravatar

#39 Skeloboy 14 år siden

#38 - det er da rigtigt. Det var jonasgr...og har lige fundet tilbage til anmeldelserne:)

De starter her:
http://filmz.dk/forum/tagwall/what-we-saw-number-1...
Gravatar

#40 filmz-jonasgr 14 år siden

Ja det var mig :)

#37 Hvis du bytter "The Seventh Continent" ud med "71 Fragments" så vil jeg mene at de er bedre end Code Unknown og Time of the Wolf.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"

Skriv ny kommentar: