Spørgsmålene hagler ned over én, mens filmen udspiller sig, men den er mindre interesseret i at besvare dem end i at få tilskueren til at stille dem. Bagved det hele lurer muligvis en sygdom i den tyske folkesjæl og spiren til fascismen – eller overvejelser om den menneskelige hakkeorden, hvor børnene er det naturligt sidste led. Filmen er dog ikke blot hjernevridning, men også en besættende oplevelse, og den præsterer adskillige optrin, der på egen stilfærdige vis er langt mere rædselsvækkende end nok så mange gummimonstre. Meget af tiden længes man nærmest efter et spøgelse eller lignende, der på en eller anden måde kunne sætte det hele i en fornuftig ramme – men intet sådan kommer, og vi efterlades i stedet alene med vores tanker.
Det er en brutal fortælling, der udspiller sig, men også en meget sødmefuld og rørende en af slagsen, og under Hanekes mesterlige håndtering blandes begge dele til gensidig fordel. “Det hvide bånd” er uden tvivl en af de mest gedigent foruroligende film, jeg nogensinde har anmeldt. Det er også en af de bedste.
#31 Collateral 14 år siden
#32 ks 14 år siden
#33 Zabriskie 14 år siden
En stor, stor film.
#34 mr gaijin 14 år siden
#35 filmz-jonasgr 14 år siden
'Cause I'm evil"
#36 jessup 14 år siden
#37 Skeloboy 14 år siden
Men har lige et spørgsmål:
Benny's Video
Fragment 77
Funny Games
De er da bedre end hvertfald Code Unknown og Time of the Wolf, ik?
#38 jessup 14 år siden
Der er en eller anden der har set en del Haneke herinde for nyligt og posted anmelser - jeg kan dog ikke huske hvem det er.
#39 Skeloboy 14 år siden
De starter her:
http://filmz.dk/forum/tagwall/what-we-saw-number-1...
#40 filmz-jonasgr 14 år siden
#37 Hvis du bytter "The Seventh Continent" ud med "71 Fragments" så vil jeg mene at de er bedre end Code Unknown og Time of the Wolf.
'Cause I'm evil"