“Godzilla” har en del menneskelige svagheder, men primært masser af monsterstyrke. Det er monstrenes film – vi andre må pænt kigge på, imens en storby med skyskrabere reduceres til et apokalyptisk dukkehus i sammenligning med de brutalt smukke og grumme monstre, som anser menneskeracen for ubetydelige skadedyr i denne omgang monsterlige monster vs. monster.

Se også: Filmz TV møder “Godzilla”-filmholdet!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Ispep 9 år siden

BN (26) skrev:
men at der også er lagt en del vægt på menneskelige, meningsfyldte elementer. ... Jeg er selvfølgelig nødt til at danne mig min egen mening ved selvsyn, men det kunne være interessant at høre, hvad andre, der har set filmen, siger om den side af sagen.


Giver lige en kort kommentar til dig inden jeg poster en kommentar til filmen. Det er sandt, at filmen ER karakterdrevet. Dem der forventer udelukkende destruktioner vil blive fælt skuffet. Bevares, karakterdramaet er ikke vanvittigt originalt, men et område der berøres uden det virker forceret. Så jeg var bestemt med personerne.
Gravatar

#32 BN 9 år siden

Mange tak for jeres udmeldinger, LBJ, Kviesgaard og Ispep.
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#33 Ispep 9 år siden

Godzilla, 2014

Gareth Edwards, der vakte opsigt i 2010 med lowbudget filmen "Monsters" har nu fået tjansen til at instruere Godzilla. Det slipper han særdeles godt fra og jeg kan omsider lægge afstand til Emmerichs 98' version og stille mig helt tilfreds med denne. Edwards har næsten gjort alting modsat Emmerich. Der er tale om en mere seriøs, mere karakterdrevet, mere suspense-fuld og ganske enkelt en mere begavet take på Godzilla. Væk er pinlighederne! Det meste af filmen er faktisk intens opbygning til det uundgåelige klimaks, som måtte komme og som bestemt er værd at vente på, som oveni købet tilfredsstiller det indre legebarn som den slags film altså også skal gøre, men jeg er stadig overrasket over, hvor lidt ødelæggelserne er vægtet i forhold til elementær spænding, opbygning, atmosfære og god historiefortælling. Jeg var underholdt fra start til slut. Gode præstationer af hele holdet. Særligt Cranston er god og der er et par store overraskelser i plottet, som jeg fandt var gode træk - vil ikke spoile for meget her!!

Effekterne er i verdensklasse. Det er ufatteligt så organisk denne film ser ud. Monstrene er spektakulære, god variation i lydsiden, så man ikke kun føler bulder og braget, men får en nuanceret fornemmelse af hver lyd, brøl osv. Også en glimrende fotografering. Faldskærmsscenen, hvor soldaterne svæver over byen er tæt på at være genial. Alt i alt mere end tilfredsstillende monsterfilm og den Godzilla film vi har fortjent.

8/10
Gravatar

#34 BN 9 år siden

#33:

Det lyder virkelig godt og lovende.
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#35 danish99 9 år siden

BN (34) skrev:
#33:

Det lyder virkelig godt og lovende.


Problemet er jo at godzilla er jordens vagthund og det er faktisk de andre monstre som man ser mest til, det er møg synd at man har lavet filmen på den måde. Ja filmen er sindsyg godt lavet, bare synd man ikke får den godzilla man havde håbet på.
King
Gravatar

#36 Ispep 9 år siden

#34

Jep. Og så kunne jeg godt lide filmens "hilsen" til Alien ;)

Bedste monsterfilm siden den første Jurrasic Park.
Gravatar

#37 Ispep 9 år siden

#35

Genialt træt.
Gravatar

#38 T. Nielsen 9 år siden

#37 Så gå i seng;-)
Baby, it's cold outside
Gravatar

#39 Ispep 9 år siden

Haha!!
Gravatar

#40 stav 9 år siden

Jeg er på 3,5/6 eller 6/10 - filmen er som sådan underholdende nok, og jeg vil umiddelbart anbefale andre at se den for god monster-action med smuk storstilet destruktion, og jeg vil særligt fremhæve en god Godzilla med en godt brøl og en endnu bedre "Blu-Ray".

Jeg vil dog i samme åndedrag også brokke mig over en groft klippet og manipulerende trailer med direkte falske scener, lukningen af porten med Godzilla i baggrunden fx, og hvor selv Bryan Cranstons replikker i traileren er skåret ud fra forskellige scener i filmen. For mig synes den at indikere, at vi vil få en klassisk Godzilla-film, hvor alle er i fare for det store stygge monster, men det ligger milevidt fra det egentlige plot. Dette kunne gå an til andre typer film, hvor forskellige twists er en mere naturlig del af plottet, men i en MONSTER-film finder jeg det ret malplaceret.

Ud fra al hypen om filmen og flere talentfulde skuespillere følte jeg mig også lovet et stærkt karakterdrama, og det starter da også nogenlunde fornuftigt, men der går maks en halv time, før al gassen er gået af ballonen på den front.

Måske ser jeg for meget CinemaSins, men jeg sad også undervejs og blev småirriteret eller undrede mig over adskillige detaljer: (massive spoilers)

- Svarer skelettet i starten til noget, der bare tilnærmelsesvist kan ligne en MUTO?

- Hvorfor er det kun Walter Whites seismografer, der opfanger MUTO'en, sådan fungerer de vist ikke?

- Ser et reaktor-læk tilnærmelsesvis sådan der ud med tydelig indikering af, hvor den farlige radioaktive luft er?

- Elektronisk lås går op, da strømmen går

- En af tidens mest anerkendte skuespillere dør efter ca. 3 kvarter

- Hvorfor er der en massiv tsunami ved Hawaii men ikke i SF, da Godzilla ankommer?

- Slår en EMP bare elektronik fra midlertidigt på den måde? (Jeg føler, at Hollywood har "lært" mig, at det decideret ødelægger elektronik)

- Kan man bare tygge en nuke i stykker uden massiv radioaktivitet til følge, så udsendt mandskab enten dør af det eller af monstret selv? Hvorfor fragter man den med tog, når man åbenbart bare kan bruge en helikopter?

- Vi opdager først efter en intens undersøgelse, at ET KÆMPE STYKKE på bagsiden af vores atombjerg er forsvundet, og der kom et 100 meter monster ud af hullet

- Nuke ("som får Hiroshima til at ligne ingenting") detonerer i relativ nærhed af SF, og den smadrer i praksis ingenting

- Jeg fik et stort smil på læben og udbrød måske ligefrem et spontant OH YEAH over klimaks, da Godzilla flår hovedet af MUTOen, men de sidste minutters ubeskriveligt ringe happpy ending kunne hurtigt trække den begejstring ned igen.

Skriv ny kommentar: