Som anmelder opfordrer jeg helst alle til at opsøge nye oplevelser, men “Hesten fra Torino” er næppe for alle, og for nogen vil den utvivlsomt virke vanvittigt frustrerende. Andre vil være komplet opslugt af denne bemærkelsesværdige, vanvittige og fuldkommen fascinerende oplevelse, der presser grænserne for, hvad man kan præstere i en film, og hvis sære uafrystelige melankoli bliver siddende, længe efter andre film for længst er glemt. Hvis man ikke er betaget efter den første halve time, bliver man det formentlig aldrig, men hvis man kan falde ind i filmens rytme, er der ikke desto mindre noget spektakulært i vente. Selv sad jeg uroligt i sædet i cirka tyve minutter. Derpå kunne jeg end ikke rokke mit blik væk fra lærredet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#121 Locke 13 år siden

#119 Hehe
Bud White: The Nite Owl case made you. Do you want to tear all that down?
Ed Exley: With a wrecking ball... You want to help me swing it?
Gravatar

#122 Antlion 13 år siden

RasmusFL (116) skrev:
'Hesten fra Torino' var min første oplevelse med Bela Tárr. Og nok også min sidste.

Det var ærgerligt. "Almanac of Fall", "Damnnation" og "Sátántangó" står som nogle af det 20. århundredes mesterværker i mig bog. Din beskrivelse af Tarrs "hensigt" lyder aldeles absurd for mit vedkommende.

Desværre fik jeg ikke set "Hesten fra Torino" i dag. Jeg fik kun 2 timers søvn i nat, og gad ikke se en af film af vor tids største filminstruktør i den tilstand.

Skeloboy (120) skrev:
men må egentlig sige, at RasmusFL's anmeldelse har gjort mig lidt nervøs for filmen.

Hvorfor? Kan du vedhæfte dig nogle af hans kritikpunkter da? Tarr er Tarr - han skuffer næppe (os)...
Gravatar

#123 Skeloboy 13 år siden

Antlion (122) skrev:
Hvorfor? Kan du vedhæfte dig nogle af hans kritikpunkter da? Tarr er Tarr - han skuffer næppe (os)...

RasmusFL (116) skrev:
og et overforbrug af repetitioner

Egentlig kun på baggrund af den sætning...

Gravatar

#124 Antlion 13 år siden

Det har aldrig været tilfældet i hans tidligere film da. Tarr viser præcis det, der skal vises.
Gravatar

#125 JannikAnd 13 år siden

Rasmus' anmeldelse foruroliger heller ikke mig synderligt. Tarrs film er narrativt langsomme, ja. Men det er jo ikke for langsommelighedens skyld, det er for kunstens og rigtighedens skyld.
Gravatar

#126 Skeloboy 13 år siden

#125 - det er heller ikke det langsomme, det er jeg ligeglad med. Men hvis den er for repetitiv, så er det jo ikke så fee'
Gravatar

#127 RasmusFL 13 år siden

Antlion (124) skrev:
Tarr viser præcis det, der skal vises.

Sådan ville jeg sige om Haneke. En mand der mestrer at mixe antydningens kunst med pay-offs, der skærer ind til benet.

Men Tarr viser det hele. Tager kvinden tøj, jamen så viser han kvinden der tager tøj på. Om det så tager 4 minutter og ikke har andet i sig end den banale, ligegyldige handling, der er så udtryksløst, at det måske nok lægger op til fortolkning, men ikke desto mindre er udtryksløst som bare fanden.

Og jeg er ret sikker på jeg fangede filmens tematik om undergang og selvopofrelse. Det er bare for vagt skildret til at jeg gider bruge tid på det.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#128 JannikAnd 13 år siden

Hvorfor er repetition partout negativt forbundet? Det forstår jeg ikke. For min skyld kunne Tarr sløjfe de første fem sekunder i 14 timer, hvis der er en mening med galskaben.
Gravatar

#129 Skeloboy 13 år siden

#128 - hvem taler om partout? jeg har jo ikke set filmen, så aner det jo ikke, og kan sikkert også lide den. Skrev bare det bekymrede mig!
Gravatar

#130 RasmusFL 13 år siden

JannikAnd (125) skrev:
Rasmus' anmeldelse foruroliger heller ikke mig synderligt. Tarrs film er narrativt langsomme, ja. Men det er jo ikke for langsommelighedens skyld, det er for kunstens og rigtighedens skyld.

Det er lige så vel den visuelle langsomhed, der er dræbende. Billeder der bare står stille og ikke gør noget væsen af sig. Understøttet af et lydbillede så enerverende og ensformigt, at det til sidst bare ikke er fysisk behageligt at gennemleve.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"

Skriv ny kommentar: