Som anmelder opfordrer jeg helst alle til at opsøge nye oplevelser, men “Hesten fra Torino” er næppe for alle, og for nogen vil den utvivlsomt virke vanvittigt frustrerende. Andre vil være komplet opslugt af denne bemærkelsesværdige, vanvittige og fuldkommen fascinerende oplevelse, der presser grænserne for, hvad man kan præstere i en film, og hvis sære uafrystelige melankoli bliver siddende, længe efter andre film for længst er glemt. Hvis man ikke er betaget efter den første halve time, bliver man det formentlig aldrig, men hvis man kan falde ind i filmens rytme, er der ikke desto mindre noget spektakulært i vente. Selv sad jeg uroligt i sædet i cirka tyve minutter. Derpå kunne jeg end ikke rokke mit blik væk fra lærredet.
Skriv ny kommentar:
#121 Locke 13 år siden
Ed Exley: With a wrecking ball... You want to help me swing it?
#122 Antlion 13 år siden
Det var ærgerligt. "Almanac of Fall", "Damnnation" og "Sátántangó" står som nogle af det 20. århundredes mesterværker i mig bog. Din beskrivelse af Tarrs "hensigt" lyder aldeles absurd for mit vedkommende.
Desværre fik jeg ikke set "Hesten fra Torino" i dag. Jeg fik kun 2 timers søvn i nat, og gad ikke se en af film af vor tids største filminstruktør i den tilstand.
Hvorfor? Kan du vedhæfte dig nogle af hans kritikpunkter da? Tarr er Tarr - han skuffer næppe (os)...
#123 Skeloboy 13 år siden
Egentlig kun på baggrund af den sætning...
#124 Antlion 13 år siden
#125 JannikAnd 13 år siden
#126 Skeloboy 13 år siden
#127 RasmusFL 13 år siden
Sådan ville jeg sige om Haneke. En mand der mestrer at mixe antydningens kunst med pay-offs, der skærer ind til benet.
Men Tarr viser det hele. Tager kvinden tøj, jamen så viser han kvinden der tager tøj på. Om det så tager 4 minutter og ikke har andet i sig end den banale, ligegyldige handling, der er så udtryksløst, at det måske nok lægger op til fortolkning, men ikke desto mindre er udtryksløst som bare fanden.
Og jeg er ret sikker på jeg fangede filmens tematik om undergang og selvopofrelse. Det er bare for vagt skildret til at jeg gider bruge tid på det.
#128 JannikAnd 13 år siden
#129 Skeloboy 13 år siden
#130 RasmusFL 13 år siden
Det er lige så vel den visuelle langsomhed, der er dræbende. Billeder der bare står stille og ikke gør noget væsen af sig. Understøttet af et lydbillede så enerverende og ensformigt, at det til sidst bare ikke er fysisk behageligt at gennemleve.