Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.
Skriv ny kommentar:
#121 David Munch 10 år siden
En klar forbedring fra den første film, med meget få tåkrummende scener, som første del af havde flere af. Et langt bedre tempo, og ingen scener som jeg følte var overflødige, så jeg var meget tilfreds. De eneste to ting jeg virkeligt slår ned på er:
• Tøndescenen havde et enkelt element som bare var *for* langt ude. Man ved det når man ser det. Havde scenen været 1/3 så lang, så havde det fungeret, men det gjorde det bare ikke.
• Scoren var som i første del fuldstændigt anonym. Jeg savnede nogle flere melodiske melodier som fra LotR. Og i den sammenhæng synes jeg den første sang til rulleteksterne var fuldstændigt malplaceret.. Hipsterguitarspil.. Føj for den lede.
#122 Ispep 10 år siden
Jeg ved hvad jeg har skrevet. Du ved ikke hvad du skriver. Du spørger mig i indlæg #8 om jeg kan finde en laaang række fejl ved mine favorit film? Det er underordnet og langt fra det spørgsmål jeg stillede dig. Ikke nok med det, så besvarer du et spørgsmål med et spørgsmål. Men for at besvare DIT spørgsmål, så handler det ikke om antal fejl man kan finde, men indimellem også om forståelse for andre menneskers synspunkter - som du sjældent udviser. Du er som sagt altid fuldstændig uforstående, som var du dumpet ned fra Mars, sådan virker det på mig ;)
Hvad er "velbegrundet kritik"? Eller hvornår er det velbegrundet og "nok" til dig?
Det er også altid den nemmeste form for kritik... "den fængede ikke"... "den siger mig ikke noget"... "den genre siger mig ikke noget".
Jeg vil ikke have dig til noget. Du kunne blot udvise større forståelse og tænke lidt over andres holdninger fremfor altid og forudsigeligt at gå i forsvarsposition..
#123 Patriarch 10 år siden
Jeg trækker i øvrigt en karakter fra pga.det manglende helte-musiktema som blev etableret i den første, helt fra den første trailer. Det er så fedt et tema (blandt det bedste i sagaen) men totalt fraværende i anden film. DAMN YOU!
#124 Kviesgaard 10 år siden
Inden jeg fælder en dom over kræet, er det måske på sin plads og nævne, at jeg fandt den første Hobbitten-film ganske fornøjelig. Jeg var rigtig godt underholdt af den, og Gandalf var bedre end nogensinde før. Min holdning.
Hobitten 2: Dragen Smaugs ødemark.
Hvad skal jeg sige? Jeg ved ikke, om det var nogle af de negative overskrifter, som jeg havde set her og hisset, der spillede ind på min oplevelse af filmen. Det korte af det lange er, at jeg fandt den en anelse langtrukken i det. Slutningen kom også fuldstændig bag på mig, i det jeg indtil selve filmen hele tiden havde forestillet mig, at den 3. film ville udspille sig efter bogens afslutning og på en eller anden måde bygge bro mellem hobbitten og Ringenes Herre ved hjælp af Tolkiens efterladte noter.
Det ser nu ikke længere ud til, at være tilfældet. I stedet for vi vist en 2 - 3 store opgør i den 3. film, hvis jeg da ikke tager fuldstændig fejl af det, der er tilbage fra Hobitten. Nå men tilbage til selve filmen. Som sagt fandt jeg den lidt langtrukken og ikke nær så medrivende som den første Hobitten film. Filmen store plus for mig var dog 3. akt, hvor vi endelig får Smaug i egen skællede personifisering og se. Den del fandt jeg rigtig god og Benedict Cumberbatch har en fantastisk stemme til Smaug. Alt i alt en ok underholdende film, som jeg nok lige nupper en gang til i biografen, for lige endnu engang og teste det dersens 48 HFR 3D halløj af endnu engang.
Lige en lille tilføjelse. Rent visuelt er filmen vanvittig flot og se på.
Ps. Er det ikke noget med, at Martin Freeman og Benedict Cumberbatch spiller henholdsvis Dr. Watson og Sherlock Holmes i en britisk tv-serie? Så burde vi næsten have en replik i Hobitten: DSØ i retning af den her: Elementær min kære Bilbo Sækker.
#125 Troels 10 år siden
#126 The Insider 10 år siden
#127 MMB 10 år siden
#128 JannikAnd 10 år siden
#129 BN 10 år siden
Topkarakter! 6/6 eller 10/10. De film er simpelthen de ultimative biografoplevelser for mig. Jeg vil til enhver mene, at The Lord of the Rings-trilogien er bedre, men dybest set er en sådan stillingtagen lidt det samme som at bede mig om at vælge mellem Daim is og Skildpadde is: Jeg er helt vild med begge dele, og selvom jeg nok ville vælge Skildpadde, hvis en af dem skulle udgå af produktion og beslutningen blev overladt til mig, ville det gøre afsindigt ondt på mig at skulle undvære Daim. ;-)
Hold da op! Det er da rigtigt! Det havde jeg slet ikke skænket en tanke. Men mon ikke det dukker op igen i den tredje og sidste film? ... Apropos dette, var det så ikke noget lignende der var tilfældet med helte-musiktemaet fra 'The Fellowship of the Ring'? Eller blev dette temaet blot nedtonet henad vejen (altså blot anslået på en mindre pompøs/triumferende måde? Er det ikke kun med lidt i starten af 'The Two Towers', dér hvor Aragorn, legolas og Gimli løber henover Rohans sletter? I 'The Return of the King' mindes jeg kun, at det (vistnok) er med i scenen, hvor hele broderskabet pånær Boromir igen er samlet (ved Frodos sygeseng).
#130 BN 10 år siden
Nej, for du ved, at de to Hobbit-film er nr. 5 og 6 på min topliste og således er nogle af mine absolutte favorit-film. Og alligevel spørger du:
Hvor sandsynligt er det, at jeg skulle kunne følge en kritik af en film, som jeg giver den allerhøjeste karakter, og som jeg betegner som et mesterværk?
Hvordan definerer DU "forståelse"? Personligt har jeg kritiseret 'There Will Be Blood' for at være en alt for enstrenget og anstrengende, ja, middelmådig affære, hvis største lyspunkt er en flot præstation af Daniel Day-Lewis. Har du overfor mig vist "forståelse" for denne skarpe kritik? ... Selvfølgelig har du rent forstandsmæssigt "forstået", at jeg ikke kan lide den. Men har du "forståelse" for kritikken i en sådan grad, at du kan sagtens kan følge mig, når jeg fremhæver dens fejl og mangler? Har jeg din fulde "forståelse" i en sådan grad, at du godt se, at visse af de ting, jeg har angrebet, virkelig ER fejl og mangler?
Det er det når en person har nogle kritikpunkter, hvor det reelle indhold af en film ikke gengives i ændret eller forvansket/skæv form. Det er det når den person, der fremsiger kritikken, har styr på fakta, så han f.eks. ikke som følge af en dårlig el. selektiv hukommelse angriber en prequel-trilogi for at indeholde en række elementer, som han ingen indvendinger havde overfor, da de indgik i den originale trilogi. ... Men stik mig hellere en eller anden anmeldelse, som du ved, jeg er uenig i - så skal jeg fortælle dig, hvad jeg regner for velbegrundet kritik, og hvad jeg regner for ubegrundet kritik.
Jeg går så godt som aldrig i forsvarsposition, eftersom dette ville kræve, at nogen havde angrebet mig på mine holdninger - og det er jo ikke tilfældet her. Næh, som regel er det MIG, der rejser en kritik af nogle gængse holdninger.
Hvis folk her i forummet begyndte at "udvise større forståelse" og "tænke lidt over andres holdninger", ville forummet da blive et møgkedeligt sted fyldt med konfliktsky, sarte personer, der hele billedligt talt strøg hinanden over kinden og klappede hinanden på skuldrene. Nej, du, når det gælder filmsmag, skal man ikke tage udgangspunkt i nogensomhelst anden end sig selv, og når nogle udtalelser skurrer i éns ører, ja lyder skrupforkerte i en sådan grad at man overhovedet ikke kan genkende den film der omtales, så er tiden ikke til at "udvise forståelse". Nej, så er tiden til at sætte udtalelserne til debat.
Jeg tænker skam over, hvad andre siger. Men hvis deres ord ikke giver mening for mig og ikke harmonerer med min oplevelse, uanset hvor meget jeg end vender og drejer det, så er der ikke mere at tænke over. Så er der kun noget at kritisere og diskutere.