Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.
Skriv ny kommentar:
#141 Kviesgaard 10 år siden
Ikke helt enig i den udtalelse. Smaug fandt jeg særdeles gennemført. I de 3 Star Wars prequels fandt jeg ingen gennemførthed ( det er dog stadig for meget og strække en bog ud over 3 21/2 timers film ).
#142 BN 10 år siden
Hvorfor får du det til at lyde som om AL kritik og kritik af en hvilkensomhelst film, jeg kan lide, "skurrer i mine ører"? Sådan har jeg det ganske enkelt ikke. Når nogen - f.eks. Filmz' anmelder Tarantrier - kritiserer 'The Desolation of Smaug' for at ikke at være "rigtig god actioneventyr" (fordi han mangler nogle karakterer at holde af og med), vil jeg ikke sætte spørgsmålstegn ved, at HAN opfatter filmen som en "actionfilm", selvom jeg selv opfatter den som et "drama MED action" - dette skurer ikke i mine ører, for det er sådan HAN oplever filmen. Som sagt forstår jeg ikke, at han ikke mener, at der er nogen karakterer at holde af og med (jeg kunne nævne de første 20-30 stykker), men jeg ryster da ikke på hovedet af, at han åbenbart ikke føler empati med og sympati for nogen af hovedpersonerne.
Og over halvdelen af de kritikpunkter, jeg tidligere gennemgik i forbindelse med hans anmeldelse, var nogle, hvor jeg simpelthen bare måtte klukgrine - ikke for at håne ham, men fordi jeg var enormt overrasket og nærmest fandt det helt vildt surrealistisk hvor forskellig hans opfattelse af filmen var fra min egen. :-)
Det er kun, når han enkelte steder glemmer LOTR's reelle indhold i forhold til Hobbitten, at jeg mener, at hans hukommelse er dårlig/selektiv.
At andre er eller kan være uenige med én, at udveksle og diskutere synspunkter, at høre for og imod fra begge sider, at få andre vinkler på. Jeg finder det spændende og interessant at høre/læse holdninger, der er de modsatte af mine - og husk: situationen kunne ligeså vel være den, at det er en film JEG finder dårlig eller middelmådig, mens modparten finder den fremragende eller fantastisk.
#143 BN 10 år siden
P.S. Og på samme måde som jeg har det med Aragorns overlevelse af et fald ud over en klippeskrænt og langt, langt ned i en flod. (i 'The Two Towers')
#144 Ispep 10 år siden
Problemet for mig var ikke manglende sympati. Bilbo er da en sympatisk figur. Han er mig blot en kedelig figur. Han er ikke gjort spændende eller interessant. Der mangler nogle indre konflikter og i sidste ende forbliver han mig ligegyldig. Det er desværre også tilfældet med de øvrige.. Jeg fandt til gengæld Legolas sej nok i actionscenerne. Men Jackson har simpelthen ikke formået at forme figurerne godt nok (tiden har han haft), som han gjorde i LOTR trilogien. Måske det Tarantrier i virkeligheden også mener?
#145 Ispep 10 år siden
Hmm!! Jeg har ikke set bagom filmen, men synes flere action-scener så organiske ud.
Det tænkte jeg faktisk ikke over....måske fordi det så troværdigt ud? Men ville det have gjort filmen bedre, hvis det var "rigtigt" lavet? Tvivler... Pilene, tror jeg, skal følge bestemt mønstre, når de affyres, og det tror jeg er svært at koreografere mm. præcist, men jeg ved det ikke. Jeg synes ellers de flotte omgivelser kom flot til udtryk.
#146 BN 10 år siden
Baggrunden for at der ikke er gjort så meget ud af indre konflikter i Hobbit-filmene er vel, at det også forholder sig sådan i bøgerne. På det punkt har PJ og hans medforfattere ikke taget sig de store friheder. Ikke at jeg tror, at denne viden/erkendelse løser problemet for DIG - men bare for at sige, at det er sådan det forholder sig.
For mig er det nok med Thorins indre konflikt (hans frygt for at blive vanvittig som sin far - se "extended edition") og de ydre konflikter (læs: det skæve, vaklende forhold) mellem Thorin og Bilbo, samt mellem dværgene og elverne. Jeg nyder desuden den skiftevis gnavne og respektfulde ping-pong-dialog mellem Gandalf og Thorin - det er virkelig stærke personligheder der her støder sammen! :-)
Ja, det må du nok sige! De scener var den rene nydelse! Flodscenen må vist gå over i historien som en af de bedste jagter i og omkring en flod.
#147 Kviesgaard 10 år siden
#148 Ispep 10 år siden
Det har også været min mistanke. For jeg synes normalt at Jackson er god på det punkt.
Jeg har ikke set EE af "En Uventet Rejse", men biografversion begge gange. Normalt har jeg det sådan, som vi har drøftet før, at jeg sjældent finder 10-15 min forlængelse ret meget værd. Ja, generelt DC-version og lign. ændrer sjældent det store for mig.
Den var i hvert fald godt skruet sammen, helt enig.
#149 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden
#150 BN 10 år siden
Så fik du mig lige i din ensporethed og i generaliseringens grimme navn stemplet og puttet ned i en kasse. Har du det så godt nu?