Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.

Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#541 BN 14 år siden

lyspunkt (522) skrev:
... og hvad er der på den anden side af universet ?

En biografsal.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#542 Highland Park 14 år siden

a@babo (509) skrev:

Læs de mange forklaringer der har været, både her og IMDB. Det er en lang snak.

Pudsigt, jeg mindes at have givet samme svar til en person, som dog insisterede på, at jeg skulle besvare spørgsmålene, hvilket blot afføder yderligere en lang række spørgsmål, som blot giver anledning til flere spørgsmål etc... :)

a@babo (509) skrev:
Dom og Mal har IKKE været i limbo i 50 år. Hvornår går det op for folk :-) De undslipper limboen som UNGE, og det ser man endda. Cobb forestiller sig blot til sidst, når man ser et glimt af deres ældre kroppe - som blot er en sød og naiv tanke.

Hvornår går det op for dig, at næsten alt i Nolans puslespilsfilm kan diskuteres? Der findes ikke én entydig fortolkning.

#518: Særdeles godt indlæg Bruce! :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#543 filmz-ab 14 år siden

Highland Park (542) skrev:
Pudsigt, jeg mindes at have givet samme svar til en person, som dog insisterede på, at jeg skulle besvare spørgsmålene.

Kører du stadig i samme rille, mand. Du har jo selv opfordret MIG til at komme med spørgsmålene, og grunde, og det gjorde jeg, og så forventer man et svar af selvsamme person, og siden du ikke kunne svare, henviser du mig til links jeg allerede kender. Det er IKKE det der skete her mellem mig og lyspunkt. Han gad jo ikke læse tråden igennem her, hvor disse spørgsmål er besvaret. Imdb gav også en mere præcis beskrivelse.

Nolans puslespil kan skam diskuteres. Men jeg kan vel godt mene, at visse ting ikke burde diskuteres? (ikke at jeg gør det, men det kan jeg mene?).
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#544 Highland Park 14 år siden

a@babo (543) skrev:
... og siden du ikke kunne svare, henviser du mig til links jeg allerede kender.
Ah, jeg kan forstå, at det stadig morer dig at påstå, at jeg ikke kunne svare. :)

Apropos det at køre i samme rille...

a@babo (543) skrev:
Nolans puslespil kan skam diskuteres. Men jeg kan vel godt mene, at visse ting ikke burde diskuteres? (ikke at jeg gør det, men det kan jeg mene?).
Mener du det, eller mener du det ikke?
Gravatar

#545 filmz-ab 14 år siden

Highland Park (544) skrev:
at det stadig morer dig

Det er nu også engang sjovere at grine end græde :-)

Highland Park (544) skrev:
Mener du det, eller mener du det ikke?

Jeg mener at ha' sagt, at jeg mente det? :-)
Gravatar

#546 evermind 14 år siden

Slås bare! Kan I ikke se, det er dét, den vil ha' os til??!?!?
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#547 mr gaijin 14 år siden

Jeg elsker film, der leger med den visuelle narrative struktur. Der bygger lag ind i lag ind i lag. ”The Eternal Sunshine of the Spotless Mind” og stort set alt andet skrevet af Kaufman gør det. ”Paprika” og stort set alt af Kon Satoshi gør det. Og nu gør Nolan det tydeligere end stort set alle andre amerikanske filminstruktører i de sidste mange år.

Det er en film af tiden. En film, der præsenterer flere virkelighedslag og viser, at de alle er forbundne og afhængige af hinanden. Det er ikke flad og tom postmodernisme. Det er ikke en hulelignelse, hvor skygger blot er skygger, og der kun findes det sande lys. Det er en verden, hvor skygger og lys og et utal af variationer og gråtoner spiller sammen og påvirker hinanden, og alle er virkelige og uvirkelige på samme tid, da de er gjort af et og samme stof.

Det er dybde skabt af en masse lag. Pointen er, at alle lagene påvirker hinanden. En varevogn, der styrter ned, ophæver tyngdekraften i et hotel. En forløsning for det konstruerede offer i filmen danner vej til en forløsning for filmens konstruerede jæger. Skaberen af verden bliver påvirket af beboerne og omvendt. Publikum bliver elegant trukket dybt, dybt ned i filmens arkitektur, så de mest bizarre og kaotiske scener i bunden af filmens personers sind vækker størst genklang.

Både på overfladen og i de dybeste lag er vi i et fiktivt James Bond-lignende fantasi-univers, men forskellen på lagene er stor. Det er som forskellen på en parfume-reklame og et dybt personligt mareridt tre milisekunder, før man vågner op badet i sved og med hjertebanken.

Nolans cinematografiske tone og stil er stadig forholdsvis kold og uvedkommende, og han kommer aldrig ud i Lynch-krogene af det filmiske sind. Til gengæld når han andre dybder. Især indenfor hans valgte medie: Hollywood-blockbusteren. Denne film personlige film skulle mindst indtjene 500 mio. dollars på verdensplan i biograferne for at være en succes. Det er et pres, som de allerfærreste ambitiøse unge instruktører lever med i dag. Nolan viser med ”Inception”, at han både kan holde til presset og leve op til det. Både kunstnerisk og kommercielt. Det er enestående. Og ”Inception” er i sig selv enestående. Den udvider ikke bare den narrative værktøjskasse hos mainstream Hollywood, men for hele filmverdenen.

Måske er der ikke mere i "Inception" end en leg med filmgrammatikken, men det er også mere end rigeligt for mig. På samme måde som Bach legede med musik som systemer og skabte noget smukt ud af det, formår Nolan her noget lignende med sit medie.

9/10
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#548 evermind 14 år siden

#547 Det lyder meget rigtigt - og jeg kunne i øvrigt også godt lide Paprika. Like! :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#549 filmz-ab 14 år siden

Interessant indlæg.

mr gaijin (547) skrev:
Den udvider ikke bare den narrative værktøjskasse hos mainstream Hollywood, men for hele filmverdenen

Det har ihvertfald været en af hensigterne fra Nolan..
Gravatar

#550 Highland Park 14 år siden

evermind (546) skrev:
Slås bare! Kan I ikke se, det er dét, den vil ha' os til??!?!?
Damn you Nolan!

Jeg kunne aldrig drømme om at sammenligne Nolans værker med Bachs. Fascinationen af og legen med det flerstemmige, kontrapunktet og matematikken har de ganske vist til fælles, men hvor Nolan er en dygtig, legesyg håndværker, er Bach en gudbenådet kunstner, hvis vidunderligt suggestive værker emmer af spiritualitet.

Skriv ny kommentar: