Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.
Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?
#111 Michael Andersen 16 år siden
Jeg er glad for at jeg lod min kritikerkasket blive i garderoben, for som mange er inde på er det ikke en perfekt film, og bare lod mig nyde løjerne for hvad de var. Jeg var især godt underholdt af det charmende skuespil fra Fords side og nød generelt bare filmen som en veloplagt tur i rutschebanen. Nogle ting var for fjollede eller langt ude, men det kan man også sige om de to forrige Indy-film, så det er ikke noget nyt. Nu har jeg efterhånden set filmen flere gange og jeg synes stadig den holder, selvom "Raiders of the Lost Ark" stadig den suverænt bedste af Indy-filmene, men slags kvalitet er desværre mere undtagelsen end reglen i eventyrgenren.
Lige for at få lidt perspektiv ind i debatten, så behøver man bare at se "Allan Quatermain and the Lost City of Gold" for at finde ud af at "Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull" langt fra er nogen dårlig film :D
#112 elwood 16 år siden
Ah ah nu synes jeg du går til ekstremerne hehe 8-)
hvis man bruger det som sammenligning så...
btw min ven og jeg kom til at diskutere hvilket stort ansvar der måtte være for de her indfødte fra fortiden af, med deres låsemekanismer, kan lige se det for mig, hvis nogen ved et tilfælde kom til at udløse dem. Det må være ret træls at sku "resette" dem.
Eller hva nu hvis de ikke virker, fordi indfødt nummer 2, har glemt at sætte møllehjul nr. 2 på plads igen, så står man flere hundrede år sener med en indgang der ikke kan åbnes 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#113 blahblah 16 år siden
Er det ikke lidt nemt? Er det ikke lidt for let sluppet at folk bare kan sige "Nåh ja, den her film er jo lavet bare for underholdning og til den 12-årige knægt i dig, derfor er den god selvom den i virkeligheden er dårlig".
Hvordan havde den 12-årige dreng dig det så med at de havde bøjet franchisen over og pulet den godt og grundigt sammen til den kun lige kunne krybe væk og så dø en stille død?
Og det får den tilsyneladende ikke engang lov til, for det virker som om Lucas vil løbe efter den med en stor kæp der står Shia Lebouf på og så ellers lige give den døde hest en omgang til.
#114 filmz-lutorion 16 år siden
Du har ret, det passer faktisk glimrende til tiden og stilen i serien, derfor bevarede jeg også optimismen gennem den første del af filmen. Jeg håbede virkelig, at historien ville holde hele vejen i mål.. Men et eller andet sted så vidste jeg jo godt, at det ikke ville ske, og da jeg så kraniet.. ja suk. Der fik jeg frygten bekræftet.
Jeg havde faktisk gættet slutningen længe inden, jeg så filmen. Efter at have set kassen hvor der står "Roswell" i traileren jokede jeg med en ven om et worst case scenario. Noget i stil med; "..og så pludselig er der aliens over det hele, og de ender med at flyve væk i deres UFO."
#115 Michael Andersen 16 år siden
Hvis man ikke tager en film som "Indy 4" for den omgang useriøse b-filmsløjer som den er og suspendere sin voksne, kritiske sans i 2 timer, som startscenen med Paramount bjerget og jordegernet Alvin med al tydelighed indbyder til, så er chancerne for at man kommer til at nyde filmen ret lave. En dum mand får ikke meget ud af "2001", og det samme vil jeg sige om en klog mand og "Indy 4".
#116 El vez 16 år siden
Havde de ladet al CGI'en udeblive og jeg mener hele molevitten (ja for i ikke en eneste af de cgi-tunge scener er CGI'en jo nødvendig/underholdende/vigtig for plottet), og istedet bygget hele historien op omkring russerne og den kolde krig, og fint nok inddrag et fantastisk element, men lad det da for guds skyld være rigtige skurke der skyder med skarpt og slår til, istedet for
Det appellerer ikke til anden fællesnævner end den laveste, og der mener jeg at de gamle indy film enten havde mere de ville fortælle og selv da det var tyndt med det, i det mindste havde langt mere sjæl, oprigtighed og opfindsomhed involveret i langt de fleste scener.
#117 Michael Andersen 16 år siden
Jeg kan virkelig ikke se at 4'eren er værre end de to forrige Indy-film. Det er ikke perfekte film, som den første, men de er meget veloplagte. Især i forhold til en konkurrent som "National Treasure"-filmene, hvor selv en uinspireret Nicolas Cage falder i søvn før jeg gør.
#118 filmkorn.dk 16 år siden
#119 filmz-Bruce 16 år siden
#120 filmz-Orion 16 år siden
Eller du har måske ikke set filmen endnu? :-)