Harrison Ford er dog i sit es som den alderstyngede Indiana Jones, og hans spil overfor Shia LaBeoufs motorcykelknægt Mutt er en af filmens helt store forcer. Her ser man på vittig vis en slags gentagelse af far-søn-forholdet fra “Indiana Jones og det sidste korstog”, nu blot med Henry Jr. som senior. Også Karen Allen er et ømt gensyn som Indys tidligere udkårne, Marion Ravenwood, selvom hun gives alt for lidt tid på lærredet til, at de tos baggrund og spændingerne imellem dem når at udforskes ordentligt.

Som nostalgisk fryd for øjet er “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige” en herlig rutsjebanetur gennem velkendte landskaber og farverige persongallerier. Action og humor er stadig fermt ekspederet, men der mangler lidt det overskydende glimt i øjet til, at filmen for alvor kommer op på siden af de tre forrige eventyr. Måske er filmen bare løbet fra tiden og ikke omvendt?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#151 filmz-Bruce 16 år siden

#150 Det var et firmaarrangement, som jeg stod for. Vi var 9 mennesker og jeg havde bestilt billetter for 2 uger siden, men grundet min mors sygdom fik jeg dem ikke hentet og måtte altså bestille igen og tage til takke med, hvad der var.

Jeg går helt klart op i, hvordan film tager sig ud, men min lousy seating i betragtning, vil jeg ikke kommentere på dette, som jeg gjorde med f.eks. There Will Be Blood, hvor jeg sad bedre. Jeg håber og tror, den tager sig langt bedre ud, når jeg får den på HD engang, men tror så også jeg får et King Kong deja vu over jungle scenerne, som jeg tror vil fremstå endnu mere kunstige end de allerede gør.

Men jeg skulle have set den på 21. midt for, med Kim Novak på skødet og en Irish Coffee med eucalyptus honning, hvis jeg skulle have været underholdt i Imperial igår :)

Jeg kan sgu ikke komme udenom "fuck noget lort" konklusionen!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#152 Highland Park 16 år siden

#151: Hvis din konklusion er "fuck noget lort", hvorfor i alverden skal du så have den på HD?
Og hvis jeg havde Kim Novak på skødet, havde jeg været ude af stand til at koncentrere mig om filmen!

I øvrigt: at kalde det en af årtiets værste slutninger, synes jeg er en voldsom overdrivelse. Den kunne være eksekveret MEGET bedre, ingen tvivl om det, men grundlæggende synes jeg ikke, at den fejlede noget idémæssigt. Og det var nu mest
Spalkos endeligt (?) som gik mig på, fordi det så frygtelig kunstigt ud. At der skulle være noget problem med at have sci-fi-elementer i en Indy-film, der foregår i 50'erne, kan jeg slet ikke erklære mig enig i. Som andre har nævnt var det derimod et tegn på nytænkning. Hvis nu filmen havde betrådt samme terræn som de forrige, ville folk jo også have brokket sig.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#153 Michael Andersen 16 år siden

Hvor gammel er Kim Novak i dag? I midten af 70'erne ;) You like em' old! :D
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#154 Highland Park 16 år siden

#153: Hehe... jeg tror nu, at han mente Vertigo-udgaven. ;)
Det gjorde jeg hvert fald. Hun er sikkert stadig dejlig, men jeg er nu kun til kvinder på min egen alder (sådan da). :)
Gravatar

#155 filmz-Bruce 16 år siden

#152 Jeg er HD spasser og sublim lyd og billede kan trække en filmoplevelse op for mig. Og så er jeg sikker på, at min datter vil elske den nye Indy film for sine mange tuttenuttede indslag :)

Iøvrigt går min kritik mod slutningen overhovedet ikke på sci-fi elementet. Som jeg skrev, så fuck manuskriptet og UFO'er. Harrison kan redde den hjem til hver en tid, hvis han bruges ok og filmmagerne iøvrigt stadig kan deres metier.

Slutningen var helt klart noget af det værste, jeg har set i en blockbuster, men overgår da Sahara og National Treasure.

Indy var jo komplet inaktiv fra vandfaldene og frem, ja det var de jo allesammen. Og man kan da godt tage sammenligningen over Raiders, men jeg har svært ved at se kvaliteten i en gentagelse alene pga. referencen til originalen. Hvorfor er det lige, at de mest spændende ting der nævnes i sequels efterhånden er referencerne til originalen? Originalt, eller har man blot ikke noget nyt at komme med? Men jeg æder da også gerne gentagelser og præferencer, hvis de er vellykket udført, men det mener jeg så ikke de er. Tværtimod er der en uhyrlig mangel på opbygning til et klimaks andet end at rende rundt i nogle kulisser, til de står i et rum, hvor der sker noget kedeligt og lortet så imploderer og Indy kan stå på første række og kigge på den store bluescreen uden at blive ramt af en sten.

Negativ eller skuffet? :)
Gravatar

#156 filmz-Bruce 16 år siden

#153-54 :)

De må godt ha' lidt sul på kroppen og være modne, men Novak i en 57'er model er at foretrække ;)
Gravatar

#157 Highland Park 16 år siden

#111: Michael, serien er tilmed tilfældigvis lige blevet udvidet med Allan Quatermain and the Temple of Skulls!
Så kan man vist heller ikke pt. lukrere mere på Indy-universet i en titel! :D
#156: Hehe... ja, det er en udsøgt årgang. ;)
Glæder mig forresten at din datter vil elske filmen. Måske hendes begejstring kan smitte lidt af på dig?
Gravatar

#158 filmz-Bruce 16 år siden

#157 Jeg er altid glad, når hun er glad :)
Gravatar

#159 Michael Andersen 16 år siden

#156 Jeg kan huske at jeg først lagde mærke til hende i Wilders "Kiss Me, Stupid", og der fejlede formerne heller ikke noget ;)

#157 He he, ud fra udseendet kunne skuespilleren næsten godt være i familie med Ford :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#160 Highland Park 16 år siden

Det er meget rørende Bruce... :)
Glæder mig til jeg selv en dag bliver far. Håber jeg får en Indy-purk og en Marion-pige (ingen incest-jokes tak! Jeg taler om deres personlighed, IKKE indbyrdes forhold). ;)

#159: Tror aldrig hendes former har fejlet noget. ;)
He he, ud fra udseendet kunne skuespilleren næsten godt være i familie med Ford :)

Mon dieu, du har ret! :D

Skriv ny kommentar: