Hvis “Man of Steel” ikke er årets værste film, så er den i hvert fald årets største skuffelse – en overfladisk, følelseskold stiløvelse, der tager en stor stak talentfulde skuespillere og drukner dem i slørede computereffekter. Personligt kunne jeg ikke være mere fløjtende ligeglad med den kommende “Batman vs. Superman”, når nu det er det samme filmhold, som står bag. Til gengæld glæder jeg mig enormt til det næste “Superman”-reboot. Fans af “Man of Steel” kan dog glæde sig over, at billedsiden ser næsten fejlfri ud i HD, at lydsporet er et af årets allerbedste, og at ekstramaterialet er seværdigt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Collins 10 år siden

Kunne ikke være mere uenig. Jeg mener det er en af årets bedste blockbusters og den tog Superman og hans historie til nye højder, så at sige.

5/6.
Every passing minute is another chance to turn it all around.
Gravatar

#2 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Collins (1) skrev:
Kunne ikke være mere uenig. Jeg mener det er en af årets bedste blockbusters og den tog Superman og hans historie til nye højder, så at sige.

5/6.


I agree to disagree with Johan. Jeg vil dog holde mig på 4:6.
Doctor Last Warning
Gravatar

#3 Zjain 10 år siden

Jeg er 100% uenig! Jeg syntes det virker som om du er gået med til at se filmen, under tvang, og at du egentligt fra start ikke gad se filmen, Supermand fan er du med sikkerhed ikke, da du kan finde på at bede om rulletekster før tid. Sjovt nok så det eneste negative jeg har at sige om filmen er at der er en kamp scene, som måske trækker lidt i langdrag, ikke nævnt. Personligt syntes jeg at filmen er flot, både visuelt samt som film i helhed. Må dog indrømme at jeg er Supermands fan med stort S!! Der var mange valg i filmen som jeg mener var af god karakter, f.eks så er Supermands første modstander Zod, og ikke f.eks Lex L, dette valg gjorde for mit vedkomene at filmen virker mere stærk samt "troværdig" i det der er en modstand til vores helt som er værdig! De at der ikke bliver lagt fokus på Supermands fortid er efter min mening en stor omgang BS, idet hele filmens handling forgår før nogen anden supermand film har vist før! Filmens skuespillere er også perfekt valgt, syntes jeg, alle gør et godt stykke arbejde. Kan klart anbefale denne film til alle der kan lide Supermand som helt, men vil måske give dig ret i at "non-fans" ikke vil få ligeså meget ud af filmen...

10 ud af 6 stjerne!!
Gravatar

#4 theassociate2010 10 år siden

Jeg er ret enig i de fleste af pointerne. Flashback måden at fortælle hans baggrundshistorie på gennem meget af filmen, fungerede måske på papiret men slet slet ikke på film. Man når ikke at komme under huden på Herr Kent eller involvere sig i nogle af de andre karakterer, pga deres ekstremt limiterede dialog-tid i filmen.

Jeg var dog herligt underholdt af Krypton sekvensen, som er overraskende lang i filmens første 15-20 minutter.

3/6
Gravatar

#5 MOVIE1000 10 år siden

Enig med Johan :)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#6 X&O 10 år siden

Jeg er ligeså skuffet som Johan. Det der ærgrer mig mest, er det faktum at Christopher Nolans navn er med på plakaten.

Havde filmen haft indholdet fra den første trailer, tror jeg det kunne været blevet en fantastisk nyfortolkning af Superman. Det som jeg netop fandt interessant ved den første trailer var 'the soul searching'. Det at have denne enorme magt, og hvordan man lærer at leve med det. Alt det bliver kun overfladisk berørt i filmen.

I stedet skulle de have
undgået det store tidsspring når han kommer til jorden. Det som i filmen var kernen i Clarks fortælling startede omkring den horrible out-of-nowhere tornado, som hvis eksekveret ordentligt, kunne have været startskuddet for Clarks søgning efter mening med tilværelsen og at finde sin plads i tilværelsen. Lidt som i Batman Begins og lidt som i Benjamin Button. Det drama oplever vi aldrig. Kampene imellem Michael Sheens slæng og Superman kommer også til at virke ligegyldigt, fordi det reelt bare er en slåskamp mellem to stærke personer. Der hvor det kunne være blevet interessant, er gennem de ting som de må lære at lukke af for, det ender dog ikke med at have den store betydning.

Derudover er der en række ting jeg ikke forstår, såsom det andet rumskib med hans far. Hvor kom det fra? Og i det hele taget, kan han flyve eller hopper han? Fordi han kan åbenbart stoppe op i rummet og accelerere uden videre, og på et tidspunkt svæver han. Den forklaring får man aldrig rigtig synes jeg. Og så en generel ting som dog er gældende i alle Superman film. Hvis hans styrke kommer af, at han bliver påvirket på en anden måde af tyngdekraften, hvorfor er han så, så pumpet? Hvis han ikke ligefrem træner med skibsvrag eller andre ultratunge ting, stimulerer han jo ikke sine muskler i en sådan grad at der er basis for en veltrimmet krop.
Gravatar

#7 Ispep 10 år siden

Jeg synes ikke den er decideret dårlig - blot ufattelig middelmådig og derfor en skuffende affære. Men det var The Wolverine også, så jeg synes de to mest spændende superhelte film i 2013 har desværre været yderst skuffende. Lad os da håbe på et bedre 2014.
Gravatar

#8 Twister 10 år siden

Uenig med Johan. Som Superman-fan havde jeg bestemt håbet på en bedre oplevelse end filmen endte ud med at være, men når det så er sagt, har filmen vundet en del ved diverse gensyn hos mig.

For mig forekommer den non-lineære fortælleteknik (brugen af flash-back sekvenserne) i filmens første halvdel dejlig forfriskende og sætter Superman-karakteren i et nyt lys. Han virker mere sårbar og indadvendt end nogen anden film har skildret ham. Noget som også formidles aldeles udmærket gennem Henry Cavills dæmpede udtryk, som en tvivlende og skrøbelig Clark/Kal-el.

Shannon leverer en nuanceret og rig skildring af Zod og jeg nød hans storyline, såvel som dialog, der mange gange var lige i skabet og som taget direkte ud af tegneserierne. Det faktum at Snyder faktisk formår at skabe en snært af medfølelse for Zod op til filmens endelige klimaks er fornemt og gjorde den endelige konfrontation aldeles underholdende.

Filmen er gudesmuk og majestætisk filmet (jeg vil gå så vidt som at kalde det en af de flotteste superhelte-film nogensinde) og der er kælet for hvert et billede - en visuel side som tilføjer til filmens skildring af Supermans messias kompleks og jesus-symbolik. Filmens action scener er ligeledes fantastisk veludførte og man får som aldrig før fornemmelsen af super-væsener der udfolder sig på fuld styrke!

Filmen lider dog af en alt for action-proppet 2. del hvor det mange gange bliver spektakel til fordel for karakter-udvikling. Dertil virker filmen også til tider en anelse forhastet - særligt i delen hvor Clark møder hologrammet af sin biologiske far for første gang og iklæder sig den ikoniske dragt, men også op til filmens 3.akt hvor den endelige konfrontation finder sted.

Alt i alt en glimrende oplevelse og en forfriskende og spændende ny retning for verdens største superhelt. Jeg glæder mig til næste kapitel.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#9 Djarnis 10 år siden

Zjain (3) skrev:
hele filmens handling forgår


Lige der er jeg ganske enig!
Unk...unk...There´s no name on it.
Gravatar

#10 Ispep 10 år siden

#8

Jeg er af en anden holdning hvad det visuelle angår. Jeg fandt den ikke særlig flot på billedsiden, som eksempelvis Snyders egen Watchmen var.

Skriv ny kommentar: