Hovedrollerne indhaves af Josh Brolin, Javier Bardem, og førnævnte Tommy Lee Jones. De spiller på mange måder hver sin modpol i et skæbnedrama; en synsvinkel, som Coen-brødrene synes at underbygge ved at holde de tre adskilt og stort set aldrig i samme billede. Skuespillerne leverer alle fabelagtige præstationer, og Bardems Chigurh er uden tvivl den mest bemærkelsesværdige skurk og den mest inkarnerede ondskab i mands minde. Tommy Lee Jones’ rolle som den gamle, trætte sherif er rendyrket perfektion. Rollen er ikke dramatisk anderledes end lignende præstationer, man har set ham yde før, og det er ikke en højtråbende præstation, men den er udført med en sådan præcision, hjertelighed og indadvendthed, at man sidder målløs og bevæget tilbage. I hans mund bliver McCarthys monologer til formidable stykker af stor skønhed og styrke.

“No Country for Old Men” er et fremragende eksempel på, hvordan litteratur og film kan smelte sublimt sammen. Det er en film, der tør efterlade sit publikum uden alle svarene, og som ikke viger tilbage for at trodse de gængse filmiske konventioner. Det er en smukt filmet og fabelagtigt fortalt film, der er fuldt ud på højde med Coen-brødrenes allerbedste. Landet er muligvis ikke for gamle mænd – eller nogen mænd overhovedet – men man har ikke lyst til at forlade det, når man først for alvor er ankommet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 El vez 16 år siden

#70 Der er vi så uenige =)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#72 filmz-Kadann 16 år siden

#70 -

Arh, jeg mener nu nok at "The Departed" er ret mainstream og jeg har meget svært ved at være enig i, at et remake, der er så tro mod sit forlag, fortjener prisen som bedste film. Scorsese har ikke oparbejdet ret mange originale tanker i forbindelse med "The Departed", hvilket er helt tydeligt, hvis man ser originalen.

Dermed ikke sagt, at det er en dårlig film, da jeg synes at "The Departed" er noget nær ligeså god som originalen, men fortjent er Oscaren helt sikkert ikke. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#73 rockysds 16 år siden

Enhver film, der har et $100+ millioner-biografindtægt i USA, må da kunne defineres som mainstream - selvom Oscar-nomineringer/-statuetter booster en films indtægt - har en film, der kan lokke så mange mennesker i biografen en tydelig mainstream-kvalitet. Men det behøver vel ikke nødvendigvis være en dårlig ting. En god film kan sagtens ses af mange uden nødvendigvis at være dårlig.

"A Beautiful Mind" er i mine øjne en værdig vinder af Oscaren i 2002 - en dejlig og småfremragende film, der klarer sig godt på en stærk række skuespilspræstationer, selvom den bliver lidt sødsuppe til tider. Der var bedre film det år, men det var ganske fortjent at den blev dekoreret.

Mht. "The Departed", har jeg ikke har fået set den endnu (kun den meget spændende original), så om den var 2006's bedste film, skal jeg af gode grunde ikke gøre mig for klog på - men det er svært at benægte, at der lå lidt (for meget?) Scorsese-hyldest over selve showet.

Bedste Film-kategorien skal i mine øjne dekorere årets bedste film, ikke nødvendigvis årets mest originale - selvom jeg sætter stor pris på originalitet. Hvis/Når et remake (fx Ben-Hur) vinder, så fred være med det, hvis den da er den bedste film...
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#74 filmz-BrotherJack 16 år siden

"Crash", "Chicago", "A Beautiful Mind" og "The Departed" var overhovedet ikke værdige Oscar-vindere - ikke engang i Oscar-regi. Specielt "Crash" provokerede mig, da den vandt over "Brokeback Mountain" som var så fandens vigtig at give en Oscar. Men mig og Paul Haggis er heller ikke bedste venner. Rent ud sagt, kan jeg ikke fordrage hans fordummende film.
Gravatar

#75 sluppermand 16 år siden

Good night and good luck. skulle have vundet hvis det stod til mig.
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#76 filmz-Bruce 16 år siden

Godt man havde Untergang det år, så var det ikke helt elendigt!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#77 filmkorn.dk 16 år siden

Fremragende. Utrolig stemningsmættet og sublimt skuespil. Javier Bardem kan roligt træde ind i de ondeste skurkes Hall of fame på linie med Hannibal Lecter, John Ryder (i Rutger Hauers skikkelse) og Norman Bates.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#78 filmz-Is 16 år siden

#74
Hvorfor var det så fandens vigtig at given en Oscar til Brokeback Mountain, der efter min mening er en overvuderet og langtrukken film.
Crash var den rigtige vinder. Den var meget mere original, intens og rørende end den overvuderede Brokeback Mountain!
Gravatar

#79 filmz-Bruce 16 år siden

#78 Og gentog i den sammenhæng sit budskab, som jeg vil formode man meningsløst forsøger at få en dement til at huske minder :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#80 rockysds 16 år siden

#78
Jeg har svært ved at se, hvordan "Crash", en typisk multiple-storylines-film, skulle være mere original end "Brokeback Mountain", en film om homoseksuelle cowboys. (for at oversimplificere)

Jeg var personligt ikke blæst væk af nogen af de to, selvom "Brokeback Mountain" var "Crash" overlegen, og jeg var heller ikke vildt imponeredet over resten af de nominerede. Et halvsvagt år. Men havde nok personligt givet Oscaren til "Good Night, and Good Luck" blandt de fem.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."

Skriv ny kommentar: