Hovedrollerne indhaves af Josh Brolin, Javier Bardem, og førnævnte Tommy Lee Jones. De spiller på mange måder hver sin modpol i et skæbnedrama; en synsvinkel, som Coen-brødrene synes at underbygge ved at holde de tre adskilt og stort set aldrig i samme billede. Skuespillerne leverer alle fabelagtige præstationer, og Bardems Chigurh er uden tvivl den mest bemærkelsesværdige skurk og den mest inkarnerede ondskab i mands minde. Tommy Lee Jones’ rolle som den gamle, trætte sherif er rendyrket perfektion. Rollen er ikke dramatisk anderledes end lignende præstationer, man har set ham yde før, og det er ikke en højtråbende præstation, men den er udført med en sådan præcision, hjertelighed og indadvendthed, at man sidder målløs og bevæget tilbage. I hans mund bliver McCarthys monologer til formidable stykker af stor skønhed og styrke.
“No Country for Old Men” er et fremragende eksempel på, hvordan litteratur og film kan smelte sublimt sammen. Det er en film, der tør efterlade sit publikum uden alle svarene, og som ikke viger tilbage for at trodse de gængse filmiske konventioner. Det er en smukt filmet og fabelagtigt fortalt film, der er fuldt ud på højde med Coen-brødrenes allerbedste. Landet er muligvis ikke for gamle mænd – eller nogen mænd overhovedet – men man har ikke lyst til at forlade det, når man først for alvor er ankommet.
#71 El vez 16 år siden
#72 filmz-Kadann 16 år siden
Arh, jeg mener nu nok at "The Departed" er ret mainstream og jeg har meget svært ved at være enig i, at et remake, der er så tro mod sit forlag, fortjener prisen som bedste film. Scorsese har ikke oparbejdet ret mange originale tanker i forbindelse med "The Departed", hvilket er helt tydeligt, hvis man ser originalen.
Dermed ikke sagt, at det er en dårlig film, da jeg synes at "The Departed" er noget nær ligeså god som originalen, men fortjent er Oscaren helt sikkert ikke. :)
#73 rockysds 16 år siden
"A Beautiful Mind" er i mine øjne en værdig vinder af Oscaren i 2002 - en dejlig og småfremragende film, der klarer sig godt på en stærk række skuespilspræstationer, selvom den bliver lidt sødsuppe til tider. Der var bedre film det år, men det var ganske fortjent at den blev dekoreret.
Mht. "The Departed", har jeg ikke har fået set den endnu (kun den meget spændende original), så om den var 2006's bedste film, skal jeg af gode grunde ikke gøre mig for klog på - men det er svært at benægte, at der lå lidt (for meget?) Scorsese-hyldest over selve showet.
Bedste Film-kategorien skal i mine øjne dekorere årets bedste film, ikke nødvendigvis årets mest originale - selvom jeg sætter stor pris på originalitet. Hvis/Når et remake (fx Ben-Hur) vinder, så fred være med det, hvis den da er den bedste film...
#74 filmz-BrotherJack 16 år siden
#75 sluppermand 16 år siden
#76 filmz-Bruce 16 år siden
#77 filmkorn.dk 16 år siden
#78 filmz-Is 16 år siden
Hvorfor var det så fandens vigtig at given en Oscar til Brokeback Mountain, der efter min mening er en overvuderet og langtrukken film.
Crash var den rigtige vinder. Den var meget mere original, intens og rørende end den overvuderede Brokeback Mountain!
#79 filmz-Bruce 16 år siden
#80 rockysds 16 år siden
Jeg har svært ved at se, hvordan "Crash", en typisk multiple-storylines-film, skulle være mere original end "Brokeback Mountain", en film om homoseksuelle cowboys. (for at oversimplificere)
Jeg var personligt ikke blæst væk af nogen af de to, selvom "Brokeback Mountain" var "Crash" overlegen, og jeg var heller ikke vildt imponeredet over resten af de nominerede. Et halvsvagt år. Men havde nok personligt givet Oscaren til "Good Night, and Good Luck" blandt de fem.