Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 Babo84 11 år siden

Twister (49) skrev:
kaptajnen finder spor på liv via en af deres droner lidt tidligere i filmen, men det vælger han bare at se som "en glitch".


Simpelthen hul i hovedet, ja. Desuden opfører han sig som en eller anden luderkarl eller lign, da han pludselig forsøger at..... ja, du ved :) C. Theron, Pearce, og flere andre var decideret håbløse.

Scenen hvor de slipper ham skaberen fri, og han bagefter kan nakke dem, er torskedum.
Gravatar

#52 Twister 11 år siden

BN

Du kan desuden også læse hvordan flere anmeldere skriver at filmen er stil over substans, hvilket igen indikerer at der er visse problemer med handlingen og herunder karakterernes gebærden.

Babo84 (50) skrev:
I dette tilfælde handler det ikke om "fejlene" hos mennesket, men blot dumhederne, som skal presse et par billige spændingsscener ud af filmen. Det er billigt og for letkøbt. Jeg har flere eksempler på det, men nu du ikke har set filmen, så.. Man får på intet tidspunkt en fornemmelse af, at besætningen er udstyret med intelligens, tværtimod, opfører de sig som var de bøller.


enig.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#53 Ericmase 11 år siden

Babo84 (46) skrev:
Der er squ lidt wupti Pede-reklame over Prometheus, hvor der rejses store livets spørgsmål.



Haha, nice one :D
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#54 IK 11 år siden

The Insider (32) skrev:
men ellers var det bare den samme trompetsolo, der blev gentaget igen og igen og igen...


Er det [url= Det er værd at bemærke, at det ikke er Streitenfeld der står bag dette stykke, men Harry Gregson-Williams.
Gravatar

#55 McPeter 11 år siden

Prometheus var en fed oplevelse. Gode, diskrete 3D-effekter og brutalt lydspor. Den er ikke perfekt, men langt hen ad vejen gør den det rigtigt godt. Noomi Rapace, Charlize Theron og Michael Fassbender gør det fantastisk i de bærende roller, dog var besætningen for stor til at de andre fik så meget tid hver især. Stemningen går fra at være grandios til klaustrofobisk. Slutningen vil nok være en smagssag, men har man set de andre Alien-film fungerer det ok efter min mening, selvom jeg bestemt ikke ville have noget imod en længere director's cut. Alt i alt er det en god sci-fi film, som jeg glæder mig til at se igen. Jeg er lidt i tvivl, men hælder nok mere til 5/6 end 4/6.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#56 niwin 11 år siden

Forstår ikke hvorfor de "invitere" os op til deres våben planet? Hvorfor dræber de os ikke bare?


Fed film :) Dog lidt rodet synes jeg.
Gravatar

#57 Kruse 11 år siden

Jeg er lige kommet hjem fra biffen, og jeg må erklære mig enig med Hr. Ildved og hans anmeldelse. Jeg oplevede ikke de samme irritationsmomenter som nogle giver udtryk for her i tråden, selvom at der bestemt var nogle ting der fungererede bedre end andre. Og jeg synes faktisk også at 3D-effekten fungerede ganske forrygende :)

Hvis jeg skulle give en karakter ligger jeg nok også umiddelbart på en 8/10(5/6), hvilket selvfølgelig kan ændre sig en smule når jeg har fået filmen lidt på afstand eller ved gensyn.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#58 Ericmase 11 år siden

Kruse (57) skrev:
Jeg er lige kommet hjem fra biffen, og jeg må erklære mig enig med Hr. Ildved og hans anmeldelse. Jeg oplevede ikke de samme irritationsmomenter som nogle giver udtryk for her i tråden, selvom at der bestemt var nogle ting der fungererede bedre end andre. Og jeg synes faktisk også at 3D-effekten fungerede ganske forrygende :)

Hvis jeg skulle give en karakter ligger jeg nok også umiddelbart på en 8/10(5/6), hvilket selvfølgelig kan ændre sig en smule når jeg har fået filmen lidt på afstand eller ved gensyn.


Helt enig i alt det jeg lige læste :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#59 elwood 11 år siden

Rigtig flot film, og damm Fassbender spillede emminent!

Herlig film "referenche" hen i mod starten, det var ganske snedigt lavet.

Synes hel klart bedst om starten og midten, det var som om der kom lige lovlig meget fart på til sidst.

Det der star map de snakker om i starten, var det ikke som om man kom lidt væk fra det igen, jeg tænkte mere på det var en slags warning, men det gav jo heller ikke mening, fordi folkene på jordn sku ha kendt til planeten, men hvis det så var The creators, hvorfor lægge det visit kort, der var et eller andet som glippede for mig der


Men ja fantastisk flot film, og igen Damm Fassbender var blændende i sin rolle.

Nåja og morede mig lidt over at så langt ude i fremtiden så bruger man stadigvæk de her klassiske fastgørings ting til gazebind 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#60 Ericmase 11 år siden

elwood (59) skrev:
Men ja fantastisk flot film, og igen Damm Fassbender var blændende i sin rolle.


Kunne jeg være mere enig? ;)
The Movie Nerd is here...

Skriv ny kommentar: