Måske havde klimatopmødet haft et andet udfald, hvis FN’s høje herrer havde fremvist “The Road” for beslutningstagerne. For det er en verden, ingen kan have lyst til at opleve på andet end film. Samtidig efterlader den et herligt komplekst aftryk, der sætter spørgsmålstegn ved, om man kan overleve i en ond verden uden at gå på kompromis med de gode værdier. Det var vanskeligt, ja næsten umuligt, for sheriffen i “The Proposition”, og det er endnu mere vanskeligt for manden og hans søn på denne grusomt smukke vej.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-gofferoffer 14 år siden

Jeg er en af dem, der finder det nemt at adskille en tilpasning fra det originalt materiale og se dem som separate enheder, men The Road behøves ikke ses i det lys. Den er en god kompliment til bogen, selvom der er nogle få afvigelser her og der, især

med flashback


Der er dog et par dårlige elementer. Nick Caves musik passede bare ikke sammen med filmen visse steder. Den prøver at understrege de små strejf af glimt i lidt for grad, og sammensætning bliver lidt for sukkersød nu og da. Men når det bliver intenst, fungerer musikken fint.

Og så har jeg et problem med Theron. Der er blevet tilføjet scener, der er ganske unødvendige, med hende. Not necessary. Og jeg har et lille problem med hende. Hun kan såmænd være en god skuespiller, men hun har slet ikke intensitet nok i den her film. Da jeg læste bogen og så samtalen mellem

hende og faderen, hvor de virkelig ikke længere kan være enige. Hun ser døden som den eneste logiske udvej, mens faderen absolut nægter at acceptere dette. I bogen er moderen så intens og så hensynsløs, og det er hun ikke her. Og så at det er hende, der byder dem at gå imod syd, er for mig en fuldstændig tåbelig tilføjelse. Men nok om det.


Alt i alt, en hæderlig tilpasning.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#2 PredatorX 14 år siden

Jeg er enig i 90% af anmeldelsen. Den lille negative kritik Nihilisten har, er jeg ikke enig i. Og karakteren skal i mit synspunkt også være højere.

gofferoffer (1) skrev:
Nick Caves musik passede bare ikke sammen med filmen visse steder.


Jeg synes det passede perfekt :-)
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#3 Kviesgaard 14 år siden

Jeg hæfter mig ved at mens alverdens såkaldte statsledere (de demokratiske og de diktatoriske) er samlet i København, for at diskuterer såkaldt global opvarmning (eller var det bare for at etablerer en ny hakkeorden?), så daler sneen samtidig ned og vi ender med den koldeste vinter i ca. 14 år!
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#4 filmz-ab 14 år siden

åhh jeg glæder mig til denne her. Skal ses på fredag
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#5 bjarke 14 år siden

Nej, The Road er bestemt ikke et postapokalyptisk action-ridt med store pompøse masseødelæggelser, som genren ellers ofte benytter sig af. Det er derimod en fåmælt og eftertænksom historie, der brutalt og intenst vender evigtgyldige temaer som menneskelighed, godt og ondt. Filmen har altså langt mere til fælles med fx Michael Hanekes depressive Ulvetider, end fx de actionfyldte Mad Max-film.

Jeg kunne nu også godt lide scoret af Nick Cave og Warren Ellis. Jeg synes det smyger sig smukt og gruopvækkende hele vejen igennem og matcher rigtig fint filmens bjergtagende og skræmmende billeder. En virkelig god film, som hele vejen igennem holder en desperat utryghed i hævd...
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#6 filmz-Utyske 14 år siden

Jeg glæder mig til at se den i biffen i morgen. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#7 filmz-ab 14 år siden

tak for ordene, Bjarke - jeg er sku oplagt.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#8 Twister 14 år siden

Har glædet mig så længe til den her film. Men der nævnes ikke ret meget om Viggo Mortensens præstation i hovedrollen? Nå men det finder jeg jo nok selv ud af efter weekenden hvor jeg selv skal se filmen (kan ikke se den i weekenden fordi jeg smutter på weekendophold i Ladlandia senere idag - DAMN IT ;P)
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#9 PredatorX 14 år siden

Twister (8) skrev:
Men der nævnes ikke ret meget om Viggo Mortensens præstation i hovedrollen?


Han spiller fremragende :-)
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#10 Wookien 14 år siden

#3 Og rygning er ikke farligt, for min mormor har røget hele sit liv og hun blev næsten 100!

Suk...

Derudover kan nævnes at "ekstreme-vejfænomener" er en af konsekvenserne af globalopvarming - koldeste vinter i 14 år, må da siges at være lidt ekstremt?
Men hey - jeg er ikke velfunderet nok til at have en holdning til om global opvarmning er falskt eller sandt. Det lader jeg forskerne om, og det burde du også. :)

Skriv ny kommentar: