Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.

Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#161 El vez 19 år siden

Men det kan jo være at han (Palpatine) har den rette viden, men ikke er mægtig nok alene, til at realisere den hemmelige evne.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#162 evermind 19 år siden

Man behøver da ikke SW som undskyldning for at bagtale ham...? :P
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#163 BN 19 år siden

UDPLUK FRA TRE AF DE MANGE POSITIVE ANMELDELSER:

B.T. 19/5: "Og jeg tøver ikke et øjeblik, når jeg udnævner "Episode III: Sith-fyrsternes Hævn" til seriens bedste og mest underholdende afsnit." - Af Henning Høeg, som giver filmen 5 ud af 6 stjerner.

Jyllands-Posten 19/5: "Men selv om historien er givet, er der næppe mange, der havde turdet håbe på, at Lucas kunne få brikkerne til at falde så flot på plads, som tilfældet er. "Sith-fyrsternes hævn" udfylder ikke kun hullerne. Den samler alle kapitlerne til én lang familiesaga over to generationer om en en fars synder og en søns bod. Set i det lys må nu også de to udskældte første film i den nye del revurderes med mildere øjne. ... når "Sith-fyrsternes hævn" fungerer så godt, er det nok først og fremmest fordi den føles som en af de oprindelige film. Der er mere på spil denn gang, og stemningen er klart blevet mørkere. Men her også en energi og en em af eventyr, som vi skal helt tilbage til de første to film for at genfinde. ... "Sith-fyrsternes hævn" har fået et slidt og beskidt udseende, der lægger op til "Star Wars" [altså Episode IV, min bemærkning]" - Af Niels Lind Larsen, der giver filmen 5 ud af 6 stjerner.

Vejle Amts Folkeblad 19/5: "... denne film er Darth Vaders film. Og Anakin Skywalkers. Det er denne figurs menneskelige kamp med modstridende følelse og umulige valg, der er historiens motor. En motor med både turbolader og overliggende knastaksel. Filmen efterlader os - hvilket er meget livsbekræftende - med et mere nuanceret billede af det, som i de første tre film lignede et mere en-dimensionalt monster. ... Hayden Christensen forløser den krævende rolle særdeles flot." - Af Erik Andresen, der giver filmen 5 ud af 6 stjerner.

Sidstnævnte anmelder skriver desuden om senator Palpatine:

"At han er en slimet satan, fornemmede vi allerede i de to første film. Og næppe nogensinde er set et mere ondt portræt af en arketypisk politiker."
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#164 filmkorn.dk 19 år siden

Helt igennem fantastisk. Dybt overbevisende transformation fra Anakin til Vader, og skuespillet er klasser over Episode 1 og 2. Jeg er overrasket over hvor intens Episode 3 er. Sad med en knugende fornemmelse i maven det meste af filmen. Skal ses igen...
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#165 filmz-Bruce 19 år siden

#163 Masser af gode reviews og det er skønt at se :) Jeg stødte dog på denne igår, som gav mig lidt modvægt.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#166 lyspunkt 19 år siden

Det er rart at se en lidt negativ review. Mange gange får man et bedre indtryk at en film ud fra de negative synspunkter. Jeg synes man meget vel kan blive fyldt op med al den positive omtale. Forventningerne bliver nemt skruet op, hvilket så gør, at man får en negativ oplevelse, når man endelig ser filmen i biografen.

Der er ingen tvivl om, at jeg skal se filmen, men det bliver nok først i næste uge, hvilket gør mig til en håbløs forrædder. :-(

"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Gravatar

#167 filmz-Quak 19 år siden

Den var sq fed, kejseren über alles.
Jeg vil have mere .. *snøft*
Gravatar

#168 JannikAnd 19 år siden

Hmm... Har ellers meget respekt for Peter Travers, men denne anmeldelse virker meget umoden. Han virker forudbestemt for filmens karaktergivning, og det er ikke retfærdigt. Ligesom det efter min mening ikke er retfærdigt, at sammenligne Episode III med sine to forgængere. Denne er lysår bedre. Jeg frygtede filmens teknologi, der tydeligt har været et problem i de sidste to, men når jeg tænker tilbage på Episode III, kan jeg ikke rigtig huske de store effekter - selvom jeg ved, de er der, jeg så dem jo i traileren... Det jeg mener, er at følelserne og intensiteten, ja hele filmens kerne, ligger i plottet, hos figurernes skæbne, og ikke i effekternes ligegyldige nonsens af et festfyrværkeri. "Revenge of the Sith" er en Star Wars film, det var de to sidste ikke. I mine øjne er den nye helt oppe og ringe med de to første - den er faktisk bedre end "Return of the Jedi".

Du kan roligt sætte dig tilbage i sædet - selvom du hurtigt vil sætte dig fremover af bare spænding over filmens udtoning. Hvis du kan se denne film uden at få myrepatter, gåsehud og så videre i løbet af den sidste havle time, ja så køber jeg fandeme Episode I og II som undskylning.

Men jeg misunder dig, at du har denne oplevelse til gode. Jeg forventede ligeledes en omgang tjubang effektfilm, men jeg skulle blive klogere. Meget klogere...
Gravatar

#169 filmz-Bruce 19 år siden

#168 Og bare rolig....jeg glæder mig stadig ... meget :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#170 evermind 19 år siden

Øv, synes da den Rolling Stones-anmeldelse går lidt rigeligt i detaljer mht. handlingen til sidst. Selvfølgelig kender man til historien, men alligevel - der er ikke nogen grund til at beskrive punkt for punkt.

Jeg må tilstå ikke at kende til denne Peter Travers. Efter at have læst anmeldelsen tror jeg nu også, det er et bekendtskab, jeg kan undvære... :(
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"

Skriv ny kommentar: