Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.
Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.
#211 filmz-Munk 19 år siden
Respektere skam din holdning.. har personligt intet imod Episode I & II heller, men støtter dog til en hvis grad dem der mener at kærlighedsscenerne ikke er optimalt udført..
Mit indlæg var skam nærmere en konstatering overfor Bruce i at der var en sammenhæng mellem hans "slagsmål" og dit.. og at du ikke gider se så meget kærlighed er da helt iorden.. men når det nu er der kan man vel godt kræve et skuespilsmæssigt niveau!
- Steve Carell
#212 dolphinfriendly 19 år siden
#213 BN 19 år siden
okay, godt ord igen. :-)
Vi ser nok bare totalt forskelligt på det der med kærligheds-scener, men til dig Munk: du er da vist i #211 kommet til at tillægge mig corey's holdning, tror jeg (se #204), for han skriver jo ikke noget om episode I og II. Jeg citerer ham bare i mit indlæg i #207 ......... hmm, det blev vist til temmelig mange paragaftegn i det her indlæg!! ;-)
#214 ks 19 år siden
Underholdningsværdien er helt i top, og det er på mange måder en bedre film end episode I og II. Den bedste scene for mig er den afsluttende 'godfather' agtige scene, hvor Jedierne alle bliver slagtet. Men filmen er langt fra fejlfri, og det kan godt være at nostalgien er tilbage, og at den visuelle side er intet mindre end fantastisk. Dialogen er simpelthen skrevet så kantet, og jeg kan ikke undgå at bemærke hvordan Lucas' mangel på evne til at skrive dialog og flerdimensionelle karakter fx bringer Natalie Portman's skuespil ned på et meget lavt niveau. Med Closer i baghovedet ved man at hun godt kan, men manuskriptet skal naturligvis ligge op til det. Lucas er simpelthen i mine øjne en mand, der er meget god med det visuelle, men knap så god med manuskriptet og selve instruktionen af sine karakterer.
Derudover synes jeg også Anakin's overgang til Darth Vader virkede meget kantet og unaturligt, og jeg forstår stadig ikke hvordan Palpatine på så tidligt et tidspunkt turde ligge alle kortene på bordet, det virkede på mig meget forhastet. Men fordi den visuelle side er formidabel samtidig med, at den på meget nostalgisk viser binder historierne flot sammen, kan man godt med god vilje se bort fra dens mangler. Jeg er hård, og giver 4/6. Men det er et stort 4 tal!
#215 Slettet Bruger [757906635] 19 år siden
#216 19 år siden
#217 filmz-Bruce 19 år siden
#218 filmz-Munk 19 år siden
Lad os stoppe her... kan sku ikke følge med i debatten længere.. alt for kompliceret ;)
- Steve Carell
#219 filmz-Business Monkey 19 år siden
George Lucas er en nar...
http://www.zentropa.dk/videohilsen/
#220 filmz-sanjo 19 år siden