Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.

Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#221 mimic 19 år siden

fik set den igår, top notch, og er meget uenig med anmeldsen og det nogle af jer andre siger med dårlig dialog, synes skuespillet var i top denne gang, og dialogen virkede logisk, wow kan stadig ik få den film ud af hovedet, bare lidt ærglig det var den sidste star wars film. og hehe så lige den her, så holder spider man 2 ikke box office rekorden mere

http://www.comingsoon.net/news/topnews.php?id=9709
Gravatar

#222 Popeye 19 år siden

Jeg fik den set igår, og kan med overbevisning i stemmen sige, at den var KLART bedre end de 2 første. Jeg faldt dog ikke på halen over den. Jeg var faktisk ved at få hovedpine til sidst. Den er visuelt meget flot, og jeg kan som regel godt lide effektfilm - denne var dog ved at kamme over.
Som en af dem jeg var sammen med sagde: "Det var da en meget god tegnefilm". Jeg er fuldstændig enig.
...and then some
Gravatar

#223 filmz-Bruce 19 år siden

#221 Rart at se den rekord slået :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#224 filmz-Exitium 19 år siden

Jeg er meget glad for den scene hvor Anakin bliver båret tilbage til kejesren, hvor han får sin dragt, netop det at det regner og lyner, for det hele til at virke tragisk, også scenen med udslettelsen af de sidste jedier, er meget sørgelig, men vi så ikke hvordan shaak ti døde! Hun orverlevede da clone wars afsnit 25, efter hun beskyttede Palpatine, hun blev jo bare hængt op i loftet med et form for reb, med stød i, hun talte jo også til Mace da han han fandt hende-"I have failed" Som hun siger, jeg synes vi mangler en del jediers død, i revenge of the sith

"I dont wanna discuss how my fucking coffee tast like!"
Gravatar

#225 filmz-Funkymonkey 19 år siden

Jeg vil lige høre om der er nogen som kan komme med en logisk forklaring på Palpatine/kejseren/sidius ligepludselig bliver til rynkefjæs da han forcelightninger Windu's lyssværd, jeg syntes at lige den scene virkede ultrapåklistret fordi man skulle havde ham til at ligne vraget i ep5-6, findes der en logisk forklaring?
#filmz.dk - irc.quakenet.org - IRC
Gravatar

#226 Kalle Ferm 19 år siden

Mon ikke det er hans virkelige fremtræden. Sådan ser han jo også ud i de tidligere film, når han fremtræder som Sith.

Han er nok en ham-skifter ligesom ham i AOTC. Eller også bruger han kraften til at fremtræde anderledes?
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#227 filmz-Randy Savage 19 år siden

#han bruger kraften til at fremtræde anderleds er jeg temlig sikker på, hans grimmere side er hans sande ansigt, ondskabens sande væsen. Utrolig god film skal snart ind og se den igen. En god tragisk historie.
Gravatar

#228 filmz-Kadann 19 år siden

#225 -

Umiddelbart mener jeg at siths kan skjule deres fremtræden ved hjælp af kraften, som man bl.a. ser i "Clone Wars", så jeg tolker det som om at det er hans "sande ansigt" fordi han har hengivet sig så meget til den mørke side, hvilket han så bruger til at manipulere Anakin og senatet med, efter mødet med Mace Windu.. fordi der er jo ingen tvivl om at han har kræfterne til at sparke Windus mås, han skal bare have givet Anakin det sidste lille puf i den rigtige retning.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#229 filmz-Randy Savage 19 år siden

mace windu er ellers sej :P I de gamle beskriver obi wan anakin som old twisted and evil, men han vel kun de 50 sådan ca.
Gravatar

#230 azathoth 19 år siden

#224:
I bogen bliver Shaak-Ti dræbt af Anakin under angrebet på Jedi Templet. Jeg tror dog godt du kan regne med at langt de fleste masters er blevet dræbt. Der er trods alt kun Yoda og Obi-Wan tilbage i de originale film.

#225-228
I bogen beskrives det hvordan Palpatines lightning cirkulerer fra Maces lightsaber tilbage i ansigtet på Palpatine. Man kan rent faktisk også se hvordan lynene slikker på hans ansigt i filmen.

I ROTS Visual Dictionary er der et billede af Palpatine hvor underteksten er "A face deformed by Sith Lightning". Han bliver simpelthen smadret af sin egen Force Lightning.

#226: Husk lige spoiler-markering!!!
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!

Skriv ny kommentar: