Foruden at give os Darth Vaders fødsel, er “Sith-fyrsternes hævn” også tænkt som en visuel kobling til “Stjernekrigen” fra 1977 og er spækket med referencer til genstande og miljøer fra de klassiske film. Fans vil føle et sug i maven ved at se Yoda gå rundt i samme hvide rumskib, som Vader tvinger sig adgang til i starten af episode 4, for slet ikke at tale om billedet af den endnu ufærdige Dødsstjerne med en sort, kutteklædt Kejser i forgrunden. Om disse billeder så rent faktisk binder det nye tilstrækkelig tæt sammen med det gamle kan diskuteres, eftersom “Sith-fyrsternes hævn” med dens altomfattende computergrafik og smarte kameratricks ligger så fjernt fra den grove minimalisme i “Stjernekrigen” som overhovedet tænkeligt. At se og høre Chewbacca brøle som i fordums tid, gør heller ikke ligefrem filmen bedre, men understreger at en 28 år lang rejse, og et meget stort kapitel i populærkulturen endelig er overstået. Og det er da i sig selv en følelsesladet erkendelse.

Den store finale, og hele eksistensberettigelsen bag de tre nye “Star Wars” film, er naturligvis det endelige opgør mellem Anakin og Obi-Wan, der udspiller sig på en afsidesliggende lavaplanet. Ifølge marketings- robotterne hos Lucasfilm er dette den længste sværdduel, som nogensinde er lavet på film, og den er væsentlig mere intens end noget andet vi hidtil er stødt på i “Star Wars”-sagaen. Følelserne af had og fortvivlelse, der gennemsyrer scenen, er absolut gribende, og en del af 30 rigtig gode minutter, som til sidst fuldender Lucas’ visuelt betagende tragedie. “Sith-fyrsternes hævn” er ikke noget mesterværk men gedigen underholdning, der afspejler både fordelene og ulemperne ved, at én mand har magten til at tage samtlige kreative beslutninger bag en film. Lucas vil igen få kritik for sine manglende evner som instruktør og forfatter, og der vil igen være anmeldere og fans, som skuffet må konstatere, at filmen heller ikke denne gang opfylder deres forventninger. Men det her handler ikke om andre mennesker. Det handler om George Lucas og hans vision, der endnu engang er blevet realiseret præcis, som eneherskeren har ønsket det.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#241 filmz-stoney joe 19 år siden

Empire Strikes Back - 9/10
A New Hope - 8/10
Return of The Jedi - 6/10
Revenge of The Sith - 5/10
The Phantom Menace - 4/10
Attack of The Clones - 4/10

Jeg respektere at Lucas lavede hans version of hvordan der skulle se ud. Jeg er bare ikke enig i den vision. Revenge of the Sith havde jeg vist for mange forventninger til, men det endte i dårlig klipning (som anmelderen også nævnte), alt for mange mulige slutninger og uimponerende skuespil.
Jeg synes det er en skam at den nye prequel trilogi ikke fulgte i samme fodspor som de originale, men sådan går det jo.
- "Procrastinate while you still can, dont put it off!"
Gravatar

#242 filmz-sikorab 19 år siden

Så har jeg været inde og se den, er lige kommet hjem. Bortset fra at det var en skod biograf hvor airconditionen ikke virkede syntes jeg skam filmen var rigtig god. MEN! Den var ikke WOW! Den var mere noget i nærheden af wow... Har givet den 4 stjerner da jeg ikke helt syntes den lever op til alt dens hype.

Uden tvivl, god film, men... Den slår f.eks. ikke Ringes Herre, syntes ikke engang den kommer særlig tæt på. Det er gemen underholdning, og det er i top klasse...

Syntes den var tilpas dyster og ondskabsfuld, og man må da sige man kan forstå PG-13 ratingen:
Anakin bliver eddermanme en grim satan efter hans lille lava-bad, men til gengæld var det temmelig nice da han fik sin suit på, bare ikke så overbevisende som i de gammle film syntes jeg...
Gravatar

#243 kill the bills 19 år siden

Jeg ved ikke, det er som om han har lavet film til effekterne ikke effekter til en film. Det er også som om han ikke har nok tid til at lave Anikens forvanling til Vader. Det sker meget hurtigt og er ikke helt troværdigt, at han går fra at være bedste venner med Obi. Til at have en fight to the dead, på en vulkan planet ikke så smart vel, virker meget selvmordsagtigt, men den var stadig fed.

Empire strikes back 10/10
A new hope 10/10
Return of the jedi 8/10
Revenge of the sith 8/10
Atack of the clones 6/10
Phantom menace 4/10
Gravatar

#244 filmz-Erroneus 19 år siden

Syntes bestemt den kandidere til den bedste SW, the violence is great! :>

Empire strikes back 10/10
A new hope 9/10
Return of the jedi 8/10
Revenge of the sith 10/10
Atack of the clones 8/10
Phantom menace 6/10
Nobody likes you. Everybody hates you. You're going to lose. Smile, you fuck.
Gravatar

#245 filmz-yoshimura 19 år siden

Jeg fik set den her i weekenden, og jeg kan ikke påstå, at jeg blev skuffet, for jeg havde ikke forventet mig det helt store. Det var mest sådan en "nå ja, det var så det"-oplevelse.

Replikkerne, som så mange andre har været inde på, fejler efter min mening ikke noget. Det er såmænd mere måden, de bliver leveret på, der halter gevaldigt. Især Hayden Christensen og Samuel L. Jackson står for noget af det mest anæmiske skuespil, jeg kan mindes at have set. Det lykkes dem gang på gang at pille enhver form for intensitet og indlevelse ud af deres replikker, og selve replikskiftene er et kapitel for sig. De virker i mine ører alt for mekaniske og statiske; man kan fristes til at sige, at de virker for meget som skuespil og for lidt som en virkelig dialog.

Nuvel, filmen er skam vældig flot, og CGI'en nærmer sig det orgiastiske, men klipningen forekommer mig visse steder noget underlig, og visse scener føles mere som indskudte sætninger, der liiige skulle proppes ind, end egentlige handlingsbærende elementer.

Star Wars III - Revenge of the Sith minder mest af alt om en kæmpestor flødeskumskage, hvor der er alt for meget skum i og alt for lidt kage, så selv om det hele ser lækkert ud, så ender det med at blive et nummer for kvalmt.

Jeg kan ikke svinge mig op på mere end 3/6 (men hvis jeg kan abstrahere lidt fra den ringe personinstruktion, næste gang jeg ser den, skal jeg ikke kunne afvise eventuelt at tildele den en enkelt "stjerne" mere).
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#246 filmz-Bruce 19 år siden

Return of the Sith
Så oprandt dagen endelig, hvor moderen til alle filmtrilogier (faderen er Godfather) skulle bindes sammen. Lad mig lige hurtigt påpege, at dette nok er anmeldelse nummer over en million af denne film på nettet, at følgende er min rent subjektive opfattelse af den og som følge deraf, selvfølgelig ikke burde ha' nogen som helst indflydelse på andre menneskers oplevelse af filmen. Nogle vil være enige med en del, andre uenige.

ROTS er et storslået visuelt værk, den klart bedste film i den nye trilogi og for mig også bedre end ROTJ i den gamle. Det er action, når action er bedst og endelig fik jeg set et par rumkampe, jeg havde drømt om siden den gamle trilogi og denne gang i så overbevisende stil, at man var åndeløs og så i sublim digital billed- og lydkvalitet.

Filmen tilhører i mine øjne Ian McDiarmid, som kansler Palpatine. Han er intet mindre end genial og en værdig sammenligning med Christopher Lee's Saruman fra LOTR. Her er noget af det emotionelle skuespil som de forrige film i den nye trilogy var så fattig på og som egentlig kun Liam Neeson viste glimt af i 1'eren og Christopher Lee i 2'eren. Hmmm Skotland, Irland og England, jeg aner et mønster ;) Skal jeg være meget pernitten, så synes jeg dog hans Sid Vicious....undskyld Darth Sidious ;) rolle, var endnu bedre og mørk i ROTJ. Her bliver det ligesom liiiidt .... men ok, det var en lille afstikker. McGregor er mere løs i sin Obi Wan rolle denne gang og han lægger godt op til Alec Guiness' rolle. Jeg er stort set meget tilfreds med afslutningen ROTS. Man får gode svar og bygget god bro til 4'eren og Anakins fysiske forvandling til Vader var en overraskelse...fordi den virkede.

Så 1. halvleg går helt klart overvældende til ROTS.

Advarsel. Følgende KAN indeholde spoilers!!!

Roser har også torne og dem undgik jeg desværre ikke at blive stukket af. Et så overvældende bombardement af mine sanser, utallige skift til nye formidable lokationer, snesevis af forskellige måder at følge kampe på, kommer på bekostning af noget andet. Og i mine øjne er det drama. Lucas fik mig revet med, men jeg tabte noget vigtigt i kampens hede og det var bl.a. min medfølelse for karakterers skæbne,

især scenerne omkring "ordre 66" udførelse og hvor lette mål Jedi'er er. Eet sted står dog i skarp kontrast, hvor Lucas rammer plet. Da jedi børnene står for at møde deres endeligt og et enkelt lyssværd tændes. Simpelt, enkelt, virkningsfuldt, og alligevel havde Lucas her chancen for at kunne ha' skildret en meget splittet Anakin, inden mørket opslugte ham.

Kampscenerne er generelt virkningsfulde og lyssværdsscenerne også. Jeg vil stadig påstå, at Luke's sværd scene med Vader i ROTJ er meget mere virkningsfuld og dramatisk, end især slutsværd scenen her. En enkel opsætning, ingen ydre omstændigheder til at tage fokus fra det centrale. Lucas kunne ha' fået en formidabel afslutning ud af en lang kamp i andre stille og dystre omgivelser.

Jo, jeg har andre klagepunkter. Dialogen mellem Padme og Anakin, dog forbedret siden de 2 forrige. Anakins FOR hurtige psykiske transformation til den mørke side. Ikke ved mødet med Mace Vindu, som jeg synes var ok, men hans efterfølgende handlinger og... Nej der er ingen grund til at tolke mere. Det positive er i overvægt og i bund og grund leverer Lucas varen i 3'eren og gør den et gensyn værd. For mig ryger den op lige efter Empire Strikes Back og New Hope. De har noget, som bare ikke kan defineres og som nok så mange visuelle effekter ikke kan mønstre.

Den nye trilogi er reddet på målstregen. Lucas fik det til at hænge sammen til sidst og jo, han FIK mig overbevist om, at Darth Vader er og bliver en badass i 4'eren. Men ikke nok til at redde 1'eren og 2'eren. Det ville ha' været meget at forlange. De stinker stadig i al fredsommelighed. For meget blev trukket ud til denne sidste historie, hvor de forrige kunne ha' trængt til et ordentlig skud i røven. Men alt i alt, en god slutspurt og 50 ave maria fra mig ;)

Film: 8/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#247 filmz-Bruce 19 år siden

Og har lige læst Eberts meget glimrende review, som siger en del meget bedre end jeg. Måske derfor HAN er betalt anmelder ;)
Gravatar

#248 filmz-Bruce 19 år siden

Må lige grine lidt :) Jeg ved JEG er blevet lidt kritiseret pga. min holdning til Phantom og AOTC. Jeg har lige læst DVDVenners anmeldelser til ROTS og hvis man vil ha' et nyt fjendebillede så er muligheden her :)
Gravatar

#249 Hal60 19 år siden

Syntes nu ROTS var en fantastisk film; var inde og se den klokken 18:10, og derefter - igen - inde og se den 20:45. Lige før den er lige så god som Return IMHO...
When I was a little kid my mother told me not to stare into the sun. So once when I was six, I did.
Gravatar

#250 wiseguy 19 år siden

#248 Henrik S. Madsen fra DVD-Venner er en skovl!!! Ikke på grund af hans dårlige anmeldelse af Eps. III, jeg respekterer fuldt ud, at alle har ret til en mening og at film bedømmes af øjnene der ser dem.
MEN!! Henrik S. Madsen (jeg taster hans navn meget aggressivt) er anmelder på DVD-Venner og tilmed biografansvarlig. Jeg har nu læst 2 af Henrik’s anmeldelser: ”Kingdom of Heaven” og ”SW Eps. III” og heldigvis havde jeg allerede set begge film, da jeg læst hans anmeldelser, for jeg har da ALDRIG NOGENSINDE set så mange spoilers før!!!! Han afslører slutninger und alles..!!! Det kan man sku’ da ikke!!!! Det kan virkelig bringe mit pis i kog!!! En anmelder skal lige ridse handlingen kort op ”In a nutshell” som de skriver i Empire, derudover skal han/hun så give sin personlige mening om filmen som helhed, ris og ros. Dette gøres UDEN at afsløre vigtige ting såsom plottwists, slutning, og at det var butleren der var morderen!!! Det kan Henrik S. Madsen IKKE finde ud af, så han er hermed blacklistet og jeg overvejer kraftigt at skrive til ham og hans redaktør. Mage til spasser!!!!
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!

Skriv ny kommentar: