Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.

Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.

Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#211 elwood 16 år siden

#209 Jeg finder det bare pudsigt at det lige præcis sker med denne film, det skam ikke fordi jeg fryder mig, du sku se din beskeder næsten samtlige admins (eller hvertfald en del af dem) fik da jeg havde lavet min brøler natten efter jeg havde set filmen.

great var måske forkert ordvalg, så kald det pudsigt, eller obskørt.

han forsøger vel og følge sin regel om ikke og dræbe nogen
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#212 filmz-Mr. White 16 år siden

Svar til Dix
Fordi Batman ikke vil slå nogen ihjel, lige som i Begins hvor han siger til Ra's al Ghul "I wont kill you, but i wont save you either" Eller noget i den dur.
Gravatar

#213 Highland Park 16 år siden

#211: Okay, tak. Jeg er glad for, at du ikke fryder dig.
Og hvad angår jeres svar til dix3n, så har jeg et spørgsmål:
Hvilken konsekvens (hvis nogen overhovedet) vil det så få for Batman, hvis han rent faktisk har slået Two-Face ihjel? Jeg er selv langt fra Batman-ekspert, så hvis nogen har et kvalificeret bud, er det mere end velkomment. Er det okay, så længe det ikke var hans intention at dræbe Two-Face?
EDIT: Kommer lige til at tænke på at det selvfølgelig også kan betragtes som den handling, der er med til at forvandle ham til skurken (jvf. det med at leve længe nok til at blive skurken fremfor at vedblive at være helten). Han bliver jo kun tvunget til at påtage sig skylden, fordi Two-Face (tilsyneladende) IKKE overlever.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#214 Highland Park 16 år siden

The Insider:

Ang. dit udsagn:
"Hvis han pludselig vender tilbage fra de døde, vil det ikke blot svække TDK's slagkraft, det ville virke tåbeligt. Han kommer helskindet igennem en tur til lighuset, en obduktion og en begravelse, uden nogen bemærker, han er i live?"

Glem ikke at politikorpset jo var fuldt af korrupte betjente, og at vi ikke har nogen grund til at tro, at det ikke stadigvæk skulle vrimle med den slags - også udenfor politiets rækker. Desuden har Harvey Dent jo kontakterne i orden.
MEN det ville da være mærkeligt, hvis Batman ikke havde sikret sig, at han med sikkerhed vidste, hvorvidt Two-Face var død eller ej. MEDMINDRE han ønskede, at få det til at se ud, som om Two-Face var død udelukkende for, at han derved fik mulighed for at opretholde illusionen om Dents retskaffenhed og dermed folkets håb! :P
Ren og skær spekulation. ;)
Gravatar

#215 The Insider 16 år siden

Og du er velkommen til at spekulere Highland Park, naturligvis. Jeg synes bare, det hele lyder meget, meget søgt :-)
War. War never changes.
Gravatar

#216 Highland Park 16 år siden

Tak. ;)
Men Nolan har det jo med at beskæftige sig med at forsøge at gøre det søgte troværdigt.
Men du skal nok slippe for flere vilde tankespind. Lige nu. :P
Gravatar

#217 filmz-ChesterB 16 år siden

så denne fantastiske film hele to gange her i går den 23 i Baltoppen :) første gang var med min gamle morfar der stadig er frisk på alle disse film og anden gang var til Danmarks første interaktive bio-battle :) hold kæft hvor var det sjovt! vi sku svare på spørgsmål og sætte en sætning fra traileren sammen (nothing in his pockets but knives and lint) og konkurrere mod den anden bio :) ikke for at prale men det var sådan ca mig der svarede på 95 % af spørgsmålene :P såsom " sidste instruktør Heath Ledger arbejdede med?" Hr. Terry Gilliam sagde jeg så. korrekt. Chris Nolans gennembrudsfilm? Memento. korrekt. anden film baseret på norsk film med al pacino? Insomnia. korrekt. Har Danny DeVito spillet varulv? Ja Big Fish. korrekt. Har Jim Carrey nogensinde været med i en Dirty Harry film? Ja nr 6. korrekt og så videre ikk ;) så fik vi lige 2-disc special edition af Batman Begins på vejen ud efter vi havde set TDK :) kan klart anbefales med en anden stor film! fantastisk at være til den lille event! og absolut fantastisk film med en kanon (!) Heath Ledger, Christian Bale, Michael Caine, Morgan Freeman og sådan :P klart Oscar-potentiale! efter min mening
forfeit the game stop the talkshow pride up the what your time to know
forfeit the game cuz tomorrow
when it's all done you read what you sow
Gravatar

#218 The Insider 16 år siden

Er der ikke kun 5 Dirty Harry film? :-)
War. War never changes.
Gravatar

#219 Twister 16 år siden

bedste superhelte film jeg nogensinde har set. Heath Ledger er intet mindre end GENIAL. alle skuespillerne gør det i øvrigt fantastisk.
Ud over jokeren som selfølgelig er den store favorit synes jeg Two-face er utroligt god i denne film. man føler virkelig med Harvey!
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#220 Kyllingebenet 16 år siden

6/6 herfra ... jeg elsker den :D

Skriv ny kommentar: