Gravatar

#1681 Antlion 13 år siden

Progressiv hårdhed med lidt delikat lyrik. SoaD i en nøddeskal, men desværre intet yderligere interessant ved det. "Toxicity" er fortsat deres bedste album. 5/10!

Og nu til "poppet" folkemusik fra Rusland:

[url= - Кумушки[/url]
Gravatar

#1682 Collateral 13 år siden

#1681: Slet ikke noget dårligt nummer. Downplayed instrumentering, og en fin melodi. I øvrigt også en ret god sangerinde, som heldigvis får meget plads i nummeret. Jeg ved næsten ikke hvad jeg ellers skal sige om nummeret, det er fint opbygget, og er generelt bare rart at lytte til.

7/10

Nu til seneste single fra Dave Grohl og co. Jeg kan kun opfordre til også at se videoen (som i øvrigt kan ses i HD), som er ret brilliant!:

[url= Fighters - Walk[/url]
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#1683 Fellaheen 13 år siden

#1673 - Godt du kunne lide AR! Nostalghia er den af Tarkovskijs film, der minder mest om Spejlet, fordi den fokuserer på øjeblikkenes ekstase og ikke absolut, universel sandhed som i Offret og AR. Fik også endelig set den i en ordentlig udgave og kvalitet, hvilket markant har forbedret mit syn på den.

Den vestlige fokus på individet (og som er årsag til vores materielle velstand) stammer vel fra renæssancen. Så den der fanatiske og uoplyste middelaldertro, der også udmærkede sig ved den gotiske arkitektur, er nok forsvundet for evigt - selvom man tildels genfinder den i romantikken (især den gotiske del) og symbolisme/modernisme (i forhold til det irrationelle) - f.eks. Gaudi. Jeg synes dog den gotiske middelaldermysticisme levede videre i Hieronymus Bosch og Brueghel, selvom man normalt regner dem for at være en del af hollandsk og flamsk renæssance.

Renæssancen var vel på mange måder et ønske om at genføde antikkens fornuft og videbegær, og arkitekturen var heller ikke længere gotisk indviklet og mystisk, men mere magtudstrålende og brutal romersk/græsk. Men alt det er jo en diskurs om renæssancen, det kan nok ikke sættes så skarpt op i virkeligheden.

MBAD (1673) skrev:
jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg forholder mig til instrumentalmusikkens store indtog i 1500-tallet og skiftet til barokken - den senere klassiske musik er et meget omfattende kapitel, som jeg skal have brugt masser af tid på at udforske.


Renæssance, barok, den klassiske periode, romantik, osv. er nok ikke helt så mystisk som gregoriansk sang og tidlig polyfoni, men så er det tilgengæld mere avanceret. Ikke desto mindre synes jeg nogen af Bachs "chorale preludier" er ren mysticisme. Ved du om man aldrig brugte instrumenter i gejstlig musik før renæssancen?

MBAD (1673) skrev:
En kvalitet ved oplevelsen af antik og middelalderlig kunst for et moderne menneske, der naturligvis ikke er en kvalitet ved kunsten i sig selv, er jo også den ekstra mystik/fremmethed/tidslige eksotisme/etcetcetc, som den får over sig ved netop at være så hamrende utidssvarende.


Det sublime er jo meget, meget ofte "det fremmede", truende og uudgrundelige og det er nok derfor vesterlændinge er så vilde med østen. Hiroshiges naivitet (og i det hele taget japansk/kinesisk kunst før 1900-tallet) ligner til forveksling den europæiske middelalders - fælles for dem er den følelse de frembringer hos det moderne vestlige menneske: opløsningen i en glemt, statisk, harmonisk, upersonlig urtid.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#1684 Antlion 13 år siden

Lad os dedikere en tråd til Tarkovskij. Vi snakker alligevel altid om ham:

Debat om Tarkovskij
Gravatar

#1685 Skeloboy 13 år siden

#1684 - god ide :)
Gravatar

#1686 MMB 13 år siden

Collateral (1682) skrev:

Nu til seneste single fra Dave Grohl og co. Jeg kan kun opfordre til også at se videoen (som i øvrigt kan ses i HD), som er ret brilliant!:

[url= Fighters - Walk[/url]


Jeg kan faktisk rigtig godt lide Foo Fighters normalt, selvom det kun er ca. 10 sange, som jeg virkeligt synes jeg er gode.

Introen til nummer er genialt og formår at komme med en hel speciel stemning. Efter selve mainriffet kommer på banen, bliver nummeret dog marginalt dårligere, og omkvædet er også ret kedeligt. C-stykket er ret forfærdeligt faktisk. Alt i alt er det dog et rigtig fint nummer.

6/10
_______________
[url= Pumpkins - Disarm[/url]
Gravatar

#1687 Antlion 13 år siden

Vrede iboende ømhed. Voldsomt, men desværre er også en banal klagesang til den fortabte barndom, hvilket bliver lidt for manipulerende. 7/10!

[url= Floor Elevators - Dust[/url]

Dust from your skin
Must trust, when it scatters
Only love matters
It's been overjoyed
Scents and perfumes
Whence, since your higher fragrance
Is memory
Incense and never destroy
Every stop we've taken
Is now a wonderous shrine
Where nature is in order
Your sense is sensing mine
As I love you
All the creatures play
As I love you
Now it's safe to say
There's no hang up in our way
The trees in our gaze
will show us the love that we breath in
This shouldn't amaze
They openly love all they are
And love's all they are
Gifts, to begin
Bliss, cliffs of expression
They suit our impression
and every whim.
Taste has got thirst
Faced, waste
Beyond uses,
with so many juices
Were filled to the brim
Our pleasure's not forsaken
we cultivate our bend
More chances re-awaken when beginning meets the end
As I love you,
Now it's safe to say
There's no hang up in our way
As I love you
The faith that we build
Will strengthen our close growing closer
Till waiting is filled
We simply remember we are,
where ever we are.
Clay that we print
May stay as we mold it
but will never hold it
The promise is long
Till we're complete
Will, still is intention
We still need attention to help us along
Gravatar

#1688 MMB 13 år siden

Antlion (1687) skrev:
Vrede iboende ømhed. Voldsomt, men er også en smuk klagesang til den fortabte barndom, hvilket bliver lidt for fantastisk til, jeg kan beskrive det. 10/10!


FYP
Gravatar

#1689 Antlion 13 år siden

Filmz er så småt blevet hovedterminalen for falskneri! FYP er måske et obskurt kodeord indenfor jeres branche? Ikke om jeg vil underkaste mig denne galskab...
Gravatar

#1690 MMB 13 år siden

Antlion (1689) skrev:
Filmz er så småt blevet hovedterminalen for forbedringer! FYP er måske et obskurt kodeord indenfor jeres branche? Jeg vil underkaste mig denne galskab, fordi jeg tog fejl i min post...


FYP

Skriv ny kommentar: